Hvor lenge holder elbil-batteriet

Slik bremser du batteritapet

Det er normalt at kapasiteten synker ettersom tiden går, men noen enkle triks kan holde batteriet i toppform lenge.

LAD RIKTIG: Hvordan du lader og hvor mye du lader, kan påvirke hvordan kapasiteten i batteriet blir på sikt. Foto: Bjørn Eirik Loftås
LAD RIKTIG: Hvordan du lader og hvor mye du lader, kan påvirke hvordan kapasiteten i batteriet blir på sikt. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Når du kjøper en ny elbil i Norge, er det vanlig at den kommer med en batterigaranti i tillegg til nybilgarantien. Ofte varer batterigarantien i 8 år eller 160.000 kilometer (det som kommer først).

Naturlig degradering

Samtidig er det helt normalt at batterikapasiteten synker etter hvert som tiden går, i en prosess som gjerne omtales som degradering. Hvor mye og hvor raskt, avhenger av flere faktorer, som vi skal komme inn på senere i denne artikkelen.

De fleste batterigarantier har imidlertid en grense på hvor stort tap som kan regnes som akseptabelt. Ofte ligger denne på rundt 70 prosent av kapasiteten da batteriet var nytt, etter åtte år eller 160.000 kjørte kilometer.

Det betyr altså at hvis rekkevidden da bilen var ny lå på 400 kilometer, bør den ikke ha krøpet under 280 kilometer innen garantiperioden utløper.

I praksis er det imidlertid lite trolig at kapasiteten vil synke så kraftig på åtte år eller etter 160.000 kilometer på nye elbiler i dag. For eksempel er det gjort undersøkelser på Tesla Model S, som viser at batteriene kun har tapt 10 prosent kapasitet etter 300.000 kilometer.

Det er lenger enn de fleste biler med forbrenningsmotor kjører i løpet av hele bilens levetid.

Slik holder du batteriet i toppform

En grunnregel gjelder når vi snakker om batterier: Unngå det ekstreme. Batteriene trives best i halvladet tilstand, og ved romtemperatur.

Står bilen parkert ved veldig høye eller veldig lave temperaturer, er det lurt å la biler med aktiv temperaturstyring være plugget i laderen. Da vil styringssystemet holde batteriet i komfortsonen.

Det kan også være smart å begrense hvor ofte du hurtiglader.

- Hurtiglading er en slags hellig gral. Alle som eier en bil eller et apparat basert på et litium-ion-batteri, ønsker seg det, sier senioringeniør David Wragg ved Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN), i en pressemelding.

Han advarer samtidig om at hyppig hurtiglading kan gjøre at batteriet taper kapasitet raskere enn ved normal- og hjemmelading.

Wragg og kollegaene har nemlig, gjennom å studere kjemien i batteriet under lading, kunnet se at litiumionene, som er så viktige for kapasiteten i et batteri, omdannes til rent litiummetall og dermed blir ubrukelige.

Denne effekten forsterkes betraktelig gjennom hurtiglading, hevder forskeren.

- Når litium-ioner presses fort gjennom batteriet, kan de hope seg opp i flaskehalser der de blir til rent metall. Da gjør de ikke lenger noen nytte, sier han.

De fleste elbilprodusenter anbefaler også å stoppe ladeprosessen ved 80 eller 90 prosent. I nesten alle tilfeller synker ladehastigheten betydelig mot slutten av syklusen. Årsakene kan du lese mer om i denne artikkelen.

Når skal du kontakte verkstedet?

Hvis rekkevidden faller unormalt raskt, kan det være feil på batteriet. Da kan et besøk på et batteriverksted være lurt.

Frode Lehne er daglig leder hos Mobile Skøyen. Han forklarer på verkstedets egen nettside at en årsak kan være feil på en av cellene i batteripakken.

- Da faller kapasiteten i hele batteripakken, fortsetter Lehne. Da går vi inn og sjekker hele batteriet, og skifter enkeltceller med dårlig kapasitet.

- Dette er en mye enklere og billigere operasjon enn å bytte hele batteripakken, avslutter verkstedsjefen.

Feil på batteriet: Hvis rekkevidden faller unormalt kan det være feil på batteriet. Da kan et besøk på et bilverksted være lurt. Foto: Mobile
Feil på batteriet: Hvis rekkevidden faller unormalt kan det være feil på batteriet. Da kan et besøk på et bilverksted være lurt. Foto: Mobile Vis mer

Forskjell på ulike merker

Det er fort gjort å fokusere på rekkevidde, men hvor mye batteriet degraderes kan også være lurt å ta med i regnestykket - særlig om du skal kjøpe en brukt elbil.

Det viser seg nemlig at det er viss forskjell på degradering av batteriet om vi sammenligner de ulike merkene. Det er også forskjeller mellom de ulike årsklassene innenfor samme merke. Det engelske leasing-selskapet Select Car Leasing laget i fjor en rangering basert på tall fra analyseselskapet Geotab.

Geotab hadde analysert tall fra mer enn 6300 elektriske biler for å se på hvor godt batteripakkene klarte å holde på kapasiteten over tid.

Rangeringen inneholdt både elbiler og hybrider, men om vi ser på rene elbiler ligger Chevrolet Bolt 2019 (solgt som Opel Ampera-e i Norge) helt på topp. Men som du ser i illustrasjonen under, er det ikke snakk om veldig stor degradering på noen av de rene elbilene etter ett års drift.

Artikkelen fortsetter under illustrasjonen

Slik bremser du batteritapet

Geotab har også laget en kalkulator der du kan se hvor mye batteriet degraderes på akkurat din bil. Der legger du inn merke og årsmodell på elbilen din.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer