Bekrefter ny teknologi:

Slik skal Nissan lage rimeligere elbiler

Jobber spesielt med to teknologier som skal redusere prisen merkbart.

Nissan: Leaf ble Norges mest solgte bil i 2018. Foto: Nissan
Nissan: Leaf ble Norges mest solgte bil i 2018. Foto: Nissan Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Så godt som alle av dagens elbiler jobber med 400 volt systemspenning, men stadig flere produsenter ser fremover og lukter på 800 volt som det neste steget.

Nå bekrefter også Nissan overfor Elbil24 at de jobber med 800 volt for fremtiden.

Dette i følge merkets batteriguru, Francesco Carranza, som nylig var i Oslo i forbindelse med et arrangement i regi av Nissan.

-Ja, jeg kan bekrefte at vi jobber med løsningen, som har mange store fordeler, forteller Carranza.

Les også hvordan Nissan skal senke pris gjennom ny batteriteknologi

Nissan Leaf ble som kjent Norges mest solgte bilmodell i 2018.

Ikke først ute

Per i dag er det kun Porsche som har annonsert en produksjonsmodell med 800 volt. I tillegg har Audi vist konseptbilen e-tron GT, som også vil få samme system - delvis basert på Porsche sitt system. Begge merkene er som kjent en del av VW-gruppen.

-Fordelene med å gå over til 800 volt er vesentlige, men det er ikke noe som vil komme i de bilene vi har i dag, forteller Carranza, før han legger til at de rett og slett må få det til, ettersom fordelene er så store.

Ved å doble spenningen fra 400 til 800 volt halveres strømstyrken, når effektuttaket er det samme. Dette gjør at kabler og andre komponenter kan dimensjoneres etter den lavere strømstyrken, noe som gjør utslag på alt fra kabeltykkelse, materialkostnad, og bilens vekt.

Porsche og Audi har valgt å bruke den økte spenningen til økt ladehastighet, fremfor lavere materialkostnad. De støtter derfor opp til 350 kW ladehastighet på de nevnte bilene.

Carranza fra Nissan skisserer andre muligheter.

-Nei, vi ønsker nødvendigvis ikke å øke ladehastigheten, men kan heller bruke den økte ladespenningen til å redusere kostnader, forteller han.

Med dette sier han indirekte at Nissan like gjerne vil bruke økt spenning til å redusere strømstyrke, dermed også dimensjonering på kabler og annet utstyr, for på den måten å lage løsningene rimeligere enn de gjør i dag.

De henter altså ut fordelen i reduserte kostnader i stedet for økt ladehastighet, men står naturligvis fritt til senere å endre til noe midt i mellom.

Eget ladeselskap

Det er i all hovedak premiummerkene som har lansert 350 kW som en mulighet, avslutter han, og legger til at slike systemer krever enormt god kontroll på temperaturer underveis. Hvor høy ladeeffekt Nissan vil begrense seg til sier han ikke, annet enn at den nødvendigvis ikke trenger å økes mot dagens.

Mellom linjene forteller han egentlig at han ikke ser dette som en nødvendighet i volummarkedet, der pris er en vel så viktig faktor.

Per i dag er det kun Ionity som setter opp ladestasjoner som støtter 800 Volt, og da med en ladeeffekt på opp til 350 kW. Ionity er som kjent et selskap som eies av en gruppering av de tyske bilprodusentene.