Hurtiglading av elbil

Stressa ved hurtigladeren? Slik unngår du problemene

Noen veldig enkle knep gjør livet langt enklere.

TRENINGSRUNDE: Ta med ladebrikken og test ut noen ladestasjoner før du drar på langtur. Foto: Øivind Lie-Jacobsen
TRENINGSRUNDE: Ta med ladebrikken og test ut noen ladestasjoner før du drar på langtur. Foto: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til våre beste saker, og en rekke lønnsomme medlemsfordeler.

(Elbil24:) Som nybakt eier av elbil dukker det opp mange spørsmål og utfordringer. Den første store testen får mange når de skal ut og lade på en av de mange tusen hurtig- og lynladerne som er satt opp langs veiene.

Å hurtiglade er nemlig ikke helt det samme som å fylle diesel eller bensin. Du kan for eksempel ikke betale med verken bankkort eller kontanter.

Derfor kan det være smart å teste ut hurtiglading i ro og mak før du skal ut på langtur, ikke når behovet er aller størst.

Det er elbilforeningens råd til deg som er fersk elbilist. Fremgangsmåten er ulik på de forskjellige laderne. Derfor er det også lurt å besøke forskjellige ladesteder.

Hurtig- eller lynlader?

Grunnregelen er at du kan lade på alle hurtigladere. Unntaket er Teslas eget ladenettverk. Der er det kun de med Tesla som kan lade.

Selv om du kan lade stort sett over alt, er det likevel lurt å ta ett hensyn:

- Unngå en hurtiglader som tilbyr høyere ladeeffekt enn bilen din kan ta imot; de er som regel dyrere å bruke, forklarer Ståle Frydenlund. Han er elbilekspert og testansvarlig i Elbilforeningen.

Maksimal ladeeffekt står som regel på ladestasjonen. Aller vanligst er 50 kW, som omtales som hurtigladere, mens ladere med 100 kW eller høyere effekt, gjerne omtales som lynladere.

Jan H. Ihle fra Ionity gir tips til hvordan du skal få en best mulig opplevelse ved lynlading. Video: Elbil24 Vis mer

Hva som er maksimal ladeeffekt for akkurat din elbil, finner du i instruksjonsboka - eller du kan sjekke ut vår test av nettopp din elbil:

Velg riktig kontakt

På hurtigladeren henger det som regel to kabler med hver sin type kontakt. Grunnen er at det finnes to rådende ladesystemer: Chademo og CCS.

Med unntak av litt eldre elbiler, samt Nissan Leaf, Xpeng G3 og Lexus UX 300e, benytter de fleste elbiler CCS. Sjekk hvilken kontakt som passer i bilen din:

TO SYSTEMER: Når du oppsøker en hurtigladestasjon, får du som regel valget mellom to forskjellige ladepistoler. Illustrasjon: Tibber
TO SYSTEMER: Når du oppsøker en hurtigladestasjon, får du som regel valget mellom to forskjellige ladepistoler. Illustrasjon: Tibber Vis mer

Uansett er det ingen fare for å gjøre noe dumt, da det bare er den ene kontakten som passer i bilen.

Husk også at på noen steder er ladekabelen ganske kort. Ta en ekstra sjekk på hvor ladeporten på bilen er, og parker slik at du får koblet til kabelen uten at den blir stram og trekker unødig mye i kontakten.

Slik betaler du

Du kan betale på flere måter: Ladebrikke, app for det respektive ladeselskapet, uregistrert via nettleseren på mobilen, eller SMS. Betalingsinformasjon - som eksempelvis registrert betalingskortkort, eller fakturaadresse - må være i orden før du kan lade.

- Det er her det oppstår mest trøbbel, kan Jacob Myrer hos kundetjenesten i Fortum forklare.

- Når kundene ringer til oss har de som regel gjort alt riktig, men så stopper det opp fordi den betalingsmetoden de har valgt ikke er aktiv.

Myrers enkle tips er å bruke brikke eller app, og sjekke at betalingsmetoden er koblet mot brikken eller appen.

- Elbilforeningen har en egen brikke som kan legges inn hos de fleste ladeleverandører, da forholder du deg kun til en brikke. Ellers har hver ladeleverandør sin egen app eller ladebrikke som kan brukes.

Her bør du skaffe deg abonnement:

Når du har prøvd alt

Husk at det også står et telefonnummer på laderen som du kan ringe om det oppstår problemer. Nummeret er der for å brukes.

En annen metode er å spørre en av de andre som står og lader.

- Min erfaring er at folk med elbil er mer enn villige til å hjelpe om det oppstår problemer, avslutter Myrer.

Hva skiller hurtiglading fra hjemmelading?

På strømnettet er det vekselstrøm, mens batteriet skal ha likestrøm. Det er laderen som omformer vekselstrømmen fra strømnettet til likestrømmen som skal inn på batteriet. Bilen har en egen ombordlader, men siden det er begrenset med plass, takler den også relativt lav effekt. Samtidig ville en kraftig ombordlader økt kostnadene.

For å lade hurtig med høy effekt må det brukes en lader som er utenfor bilen - en kraftig hurtiglader som omformer den den likestrømmen batteriet er i stand til å ta imot.

Derfor lades det på vekselsstrøm (AC) når effekten er lav (typisk hjemmelader), og på likestrøm (DC) når det hurtiglades på høy effekt.

HURTIGLADING: Normalt går strømmen via bilens egen lader. Når det hurtiglades kjøres strømmen rett i batteriet. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen
HURTIGLADING: Normalt går strømmen via bilens egen lader. Når det hurtiglades kjøres strømmen rett i batteriet. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer

Deler av saken har vært publisert tidligere. Oppdatert 22.5.2021

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer