Ny ladestandard fra Tesla

Strever du med ladekabelen? Det vil Tesla gjøre noe med

Kan bety slutten på store, tunge og upraktiske kabler og kontakter.

KREVENDE: Store og tunge kabler kan gjøre det utfordrende å få pluggen godt satt i ladeporten. I videoen over gir Jan H. Ihle fra Ionity tips til hvordan du skal få en best mulig opplevelse ved lynlading. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Du trenger ikke å være spedbygd og veik i armene for å slite med å få manøvrere plugg og ladekabe på hurtigladestasjonene. CCS-pluggen er svær, kablene tunge og stive, og man må gjerne bruke begge hendene for å få styrt den på plass i ladeporten.

Og jo kraftigere laderen er, desto større dimensjoner og tilhørende vekt må du forvente.

Vil gjøre det enklere

Dette er en utfordring som må adresseres i en tid der antallet nye elbil-eiere øker dramatisk, mener Tesla - som har patentert sin egen ladekontakt - som alle Tesla-er benytter i Nord-Amerika.

I praksis betyr det også at brorparten av alle elbiler på den siden av dammen bruker denne kontakten, siden Tesla dominerer stort på det nordamerikanske kontinentet.

SLIK SER DEN UT: Her sammenlignet med CCS1, som størrelsesmessig er ganske lik CCS2 som vi benytter i Europa. Som du ser er både kontakt og kabler langt nettere. Illustrasjon: Tesla
SLIK SER DEN UT: Her sammenlignet med CCS1, som størrelsesmessig er ganske lik CCS2 som vi benytter i Europa. Som du ser er både kontakt og kabler langt nettere. Illustrasjon: Tesla Vis mer

Nå har de gitt løsningen navnet NACS (North American Charging Standard), oppgradert den til å tåle høyere ladeeffekter, og samtidig åpnet patentet slik at andre bilprodusenter og ladeselskaper kan ta den i bruk.

Tynnere, lettere og kraftigere

Til tross for at kabelen her er langt tynnere og lettere, og selve pluggen langt mindre og håndteres enkelt med én hånd, skal NACS støtte både 400/800/900V-systemer og sørge for ladeeffekter på inntil 1000 kW (1 MW), skriver blant andre InsideEVs.

Til sammenligning byr de raskeste lynladerne i Norge i dag på ladeeffekter på maks 350-360 kW. Foreløpig er selv det mer enn noen elbiler er i stand til å ta imot. De bilene som lader raskest, kan dessuten kun motta maks ladeeffekt i korte perioder, viser våre egne målinger.

Selv med så høy ladeeffekt skal det ikke være nødvendig med væskekjølte kabler i Teslas løsning, noe som er en av årsakene til at kablene på dagens lynladestasjonene er så tunge og uregjerlige.

NACS har også den fordelen at standarden kan brukes både på hurtigladere og hjemmeladere.

MANGE VARIANTER: Det er visst vanskelig å enes om én standard som kan brukes overalt. Her ser du de forskjellige ladekontaktene som er i bruk rundt omkring i verden. Illustrasjon: Tesla
MANGE VARIANTER: Det er visst vanskelig å enes om én standard som kan brukes overalt. Her ser du de forskjellige ladekontaktene som er i bruk rundt omkring i verden. Illustrasjon: Tesla Vis mer

Kun Nord-Amerika i første omgang

Foreløpig retter Tesla sitt frieri til aktører i Nord-Amerika, og det er slett ikke sikkert at konkurrerende bilprodusenter faller for fristelsen og takker ja. NACS viser imidlertid at det er håp om at også vi her på bjerget slipper å leve med tunge og uregjerlige ladekabler for all framtid.

Og naturligvis er det et håp om at eksisterende elbiler vil kunne benytte denne eller tilsvarende løsninger ved hjelp av en overgang ...

Hvis du er interessert i spenning og ladeeffekter og ønsker en dypere forklaring rundt tematikken, anbefaler vi deg denne saken:

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.