Prøveprosjekt:

Tester trådløs hurtiglading i Oslo

Et samarbeids mellom flere aktører skal teste ut trådløs lading i hovedstaden, men ikke alle får delta.

TRÅDLØST: Et antall Jaguar i-Pace skal klargjøres for trådløs hurtiglading, og slipper dermed ladekabelen, som her. Foto: Øystein Bergrud Fossum
TRÅDLØST: Et antall Jaguar i-Pace skal klargjøres for trådløs hurtiglading, og slipper dermed ladekabelen, som her. Foto: Øystein Bergrud Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24:) I løpet av året skal Jaguar teste ut trådløs lading på en del av taxi-flåten i Oslo. Løsningen er et samarbeid mellom Jaguar Land Rover og Oslo kommune, og håndteres teknisk av Fortum Recharge og et amerikansk firma, Momentum Dynamics. Prosjektet har fått navnet ElectriCity.

Målet er å finne en løsning som kan kutte ladekabelen, først og fremst for taxinæringen – og gjerne for godt.

Systemet skal bruke induksjonslading for å overføre energien fra en ladeplate i bakken til bilen. Slike systemer har lenge blitt omtalt, men har foreløpig ikke materialisert seg ut i markedet i stor skala. Både Mercedes-Benz og Audi er blant dem som har vist slike induksjonsladere.

En av grunnene til at induksjonsladere for biler foreløpig er en snakkis, er fordi ingen til nå har valgt å tilby dem. For én ting er selve giveren, eller laderen, men med den alene kommer man ingen vei. Man må også ha en mottager i bilen, og dette er det foreløpig ingen av bilprodusentene som tilbyr.

Til nå har det vært snakket om induksjonsladere til typisk hjemmebruk, og ladehastigheten for disse har vært med en overføringseffekt på typsike 3,6 kW, altså 16 ampére med 230 volt.

Systemet som skal settes opp i Oslo skal kunne lade med hele 50-75 kW per ladeplate.

Det blir mildt sagt noe helt annet.

Samarbeidsprosjekt

I utgangspunktet foregår testprosjektet med nordiske Cabonline, som i Norge er representert gjennom Norgestaxi. Totalt er det 25 fullelektriske Jaguar i-Pace som skal bygges om for å håndtere den trådløse ladingen, og laderne skal plasseres ut på taxiholdeplassen på Oslo Sentralbanestasjon, og altså være klar i løpet av året.

Førerne av bilene skal ikke behøve å tenke på noe som helst, annet enn å parkere over de angitte laderne. Det foregår ingen fysisk kobling. Kun en kommunikasjon mellom bil og lader, som også er trådløs.

Oslo er den første byen ut i prosjektet, men vi skal ikke se bort fra at det smitter over til andre nordiske byer, ettersom Cabonline er en nordisk aktør, og en del av prosjektet.

Kanskje dette kunne være noe:

Få en sniktitt på Volkswagens nyeste konseptbil, Type 20 Concept. Video: VW Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.