Nio etablerer seg i Norge

100 mil rekkevidde på 3 minutter

Det høres kanskje ut som en fjern fremtidsdrøm, men kinesiske Nio har løsningen klar allerede. Og nå skal de etablere seg i Norge.

NYTT BATTERI PÅ 1-2-3: Med en elbil fra kinesiske Nio, trenger du ikke å lade batteriet. Du bytter det i stedet. Løsningen er etter alt å dømme på vei til Norge. Foto: Nio
NYTT BATTERI PÅ 1-2-3: Med en elbil fra kinesiske Nio, trenger du ikke å lade batteriet. Du bytter det i stedet. Løsningen er etter alt å dømme på vei til Norge. Foto: Nio Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Tenk om det gikk like raskt å fullade elbilbatteriet som det tar å fylle en 60-liters tank med diesel, og attpåtil få samme rekkevidde! I januar 2021 høres det kanskje spinnvilt ut, men det er faktisk ikke så lenge før det kan bli en realitet - i Norge.

Elbiler med utskiftbart batteri

Allerede i fjor høst skrev vi om den kinesiske elbil-produsenten Nio, som har lansert en tjeneste de kaller BaaS - Battery as a Service. Enkelt forklart betyr dette at du kan kjøpe ny elbil - uten batteri. Dette mener de du heller bør abonnere på.

For i motsetning til vanlige elbiler, sitter batteriet på elbiler fra Nio under bilen og kan enkelt byttes ut når det begynner å gå tomt for energi. Da kjører man ganske enkelt til en byttestasjon, og i løpet av tre minutter har en robot sørget for å fjerne det tomme og montert på et fulladet - og vips, så er bilen klar for langtur.

Robotene sørger deretter for å sjekke at batteriet som ble byttet inn er OK, før det settes til lading og klargjøres for neste kunde.

Og nei, dette er ingen fjernt framtidsscenario, Nio har allerede etablert et par hundre byttestasjoner i Kina, som er kapabel til å bytte inntil 312 batterier hver dag.

I løpet av året har de et mål om å ha 500 stasjoner i drift. Selskapet hevder at stasjonene allerede har utført mer enn 1,5 millioner batteribytter.

I denne videoen kan du se hvordan det hele fungerer i praksis:

Mange fordeler

Løsningen har mange flere fordeler enn bare uovertruffen «ladehastighet». Den viktigste er kanskje at bilen på denne måten blir langt rimeligere å kjøpe. I tillegg er du fritatt for all sikkerhet rundt batteriets tilstand og levetid. Alt dette ligger på utleier.

Og kanskje like viktig: Etter hvert som batteriteknologien utvikler seg, kan du oppgradere elbilen med lengre rekkevidde. Nylig annonserte for eksempel Nio et elbilbatteri med en kapasitet på hele 150 kWh, som de har planer om å få på markedet mot slutten av neste år. Dette skal gi en potensiell rekkevidde på inntil 100 mil. Samtidig lover de at batteriet vil være kompatibelt med alle eksisterende Nio-biler i markedet.

Søker etter medarbeidere i Norge

Foreløpig har Nio lansert tre SUV-er, EC6, ES6 og ES8. Nylig lanserte de også ET7, som er en gedigen sedan i premium-segmentet. Selskapet er imidlertid en liten bilprodusent som foreløpig kun har kapasitet til å produsere rundt 7000 biler i måneden.

Det er samtidig en av de nye aktørene det stilles store forventninger til i tiden som kommer, noe blant annet svært gode tall på børsen det siste halvåret vitner om.

Nå har kineserne sine øyne vendt mot Europa, og Norge i særdeleshet. Ingen andre steder i verden er elbil-penetrasjonen større enn akkurat her. Elbil24 har tidligere fått bekreftet fra Nio at de ønsker å etablere seg i Norge, og de siste to ukene har det dukket opp ikke mindre enn 15 stillingsannonser på LinkedIn, for Nio i Oslo.

Og alt tyder på at BaaS snart blir mulig også her på bjerget. Stillingene omfatter nemlig blant annet enTechnician (Power Swap). I stillingsbeskrivelsen kommer det fram at vedkommende får ansvaret for den daglige driften av en batteribyttestasjon.

Om det innebærer at det kun skal etableres én slik stasjon i Oslo, kan vi legge til at alle Nio-bilene også kan lades på tradisjonelt vis.

NORGESVENNLIG: Nio ES8 er en SUV som vil passe godt inn i det norske markedet, tror vi. Foto: Nio
NORGESVENNLIG: Nio ES8 er en SUV som vil passe godt inn i det norske markedet, tror vi. Foto: Nio Vis mer

Får de med seg flere?

BaaS er et samarbeid mellom Nio og tre andre store selskaper, deriblant batteriprodusenten CATL. Sammen har de etablert et selskap de har kalt «Battery Asset Company», og det er dette selskapet som står for utleie av batteriene.

Foreløpig er det ikke meldt om andre som har kastet seg på denne måten å håndtere batterieierskapet på, men en av hovedgrunnene til at det er opprettet et eget selskap for å håndtere batteripakkene er etter alt å dømme å få med seg andre bilprodusenter på samme løsning.

Elbil24 følger utviklingen, og kommer tilbake med flere detaljer så snart vi vet noe mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer