(Elbil24):
Undersøkelser viser at rekkevidde er det viktigste for de fleste kjøpere når det kommer til kjøp av elbil.
Nå kan et sveitsisk selskap gjøre at rekkevidde ikke blir et tema i det hele tatt når elbiler skal kjøpes.
De lover nemlig et batteri med nesten dobbelt så lang rekkevidde som det som fins på markedet i dag.

Den elektriske tålmodighetsprøven
1000 kW batteri
Det er selskapet Innolith AG som denne uka har kunngjort at det utvikler verdens første batteri med 1000 Wh per kg batteri. Dette skal kunne drive et elektrisk kjøretøy over 1000 km på en enkelt lading.
Det sveitsiske selskapet er verdensledende innen oppladbar uorganisk batteriteknologi. Det nye batteriet skal være under utvikling i deres laboratorium.
Det som skiller Innoliths batterier fra batteriene som brukes i elbiler i dag, er at de bruker en ikke-brennbar uorganisk elektrolytt i sine batterier.
De ønsker med dette å lage det første ikke-brennbare litiumbaserte batteriet for bruk i elbiler, og mener derfor at de kan fjerne den primære årsaken til brann i elbiler.

BMW går bort fra Kongo-kobolt
– Fraværet av organisk materiale, en sentral del av Innoliths batteriteknologi, som fjerner en kritisk kilde til sikkerhetsrisiko og kjemisk ustabilitet av høy-energi batterier, sier styreformann i Innolith, Alan Greenshield.
Gjennombrudd?
Vi har hørt om revolusjonering av elbilbatterier før, men aldri har det blitt vist noe håndfast.
Innolith har imidlertid en annen tilnærming til kjemien når de lager sine batterier, noe som ifølge dem selv skal være årsaken til den høyere energitettheten - som overgår alt som per i dag er i bruk i elbiler flere ganger.
Selskapet mener de allerede er forbi gjennombruddet når det gjelder ikke-brennbare, uorganiske oppladbare batterier med sitt første produkt.

Ikke i nærheten av lovet rekkevidde
Batteriene har så langt blitt brukt til mer enn 55 000 fullskala ladesykluser, som er mellom 10 og 100 ganger det maksimale antall sykluser av litium-ion batterier som brukes i dag.
– Enkelt sagt har erfaringene vi har gjort oss om hvordan man lager robuste høy-energi batterier vist seg å være det rette grunnlaget for å bygge høy-energiprodukter også, sier Green.

Skal revolusjonere elbil-batteriet
Tre til fem år
Innolith tror at ved å unngå eksotiske og dyre materialer, som kobolt, vil de kunne redusere kostnadene ved batteriproduksjon dramatisk. Dette vil igjen gi grunnlag for flere elbiler på markedet, mener de.
– Overgangen til elektriske biler går tregt på grunn av begrensningene i dagens batterier. Forbrukerne ønsker en tilstrekkelig rekkevidde på en lading, helst i en rimelig elbil som ikke tar fyr, sier Innolith-sjef Sergey Buchin.
Hvorvidt han har godt nok grunnlag for å si at kundene, i så stor grad som han gir utrykk for, fokuserer på brannfare kjenner vi ikke til.
Batteriet skal nå inn i en pilotproduksjon i Tyskland. Deretter vil selskapet inngå partnerskap med store batteriprodusenter og bilprodusenter.
Selskapet venter at utviklingen og kommersialiseringen av batteriet vil ta tre til fem år.
Dersom de faktisk oppnår 1000 Wh/kg batterier vil dette gi to vesentlige fordeler. Bilene vil få en drastisk bedring i rekkevidde, og bilene vil bli betydelig rimeligere å lage.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.