Mangel på mikrobrikker

10.000 Audi-ansatte blir delvis permittert

Årsaken er mangel på en viktig råvare.

FULLSTAPPET AV ELEKTRONIKK: Mangelen på halvledere og mikrobrikker har blitt en alvorlig bremsekloss for bilindustrien. Denne gangen er det Audi som melder om problemer. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FULLSTAPPET AV ELEKTRONIKK: Mangelen på halvledere og mikrobrikker har blitt en alvorlig bremsekloss for bilindustrien. Denne gangen er det Audi som melder om problemer. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Den blir omtalt som bilindustriens største hodepine, den akutte mangelen på halvledere og mikrobrikker. De ørsmå komponentene er helt avgjørende for all elektronikk i bilene. Uten disse, kan bilene rett og slett ikke ferdigstilles. Se faktaboks nederst i saken.

Mangelen er noe hele bilindustrier sliter med for tiden, og den har blant annet ført til en rekke vesentlige forsinkelser i levering av nye biler til Norge det siste året.

Og bilindustrien er slett ikke alene. Brikkene brukes i nær sagt alt av intelligent elektronikk, og rammer derfor alt fra produksjon av datamaskiner til brødristere.

Kan vedvare i mange år

Produsentene av disse komponentene melder om sprengfulle ordrebøker, og de mest pessimistiske analytikerne anslår at det vil ta mange år før produksjonen kommer på et nivå som tilfredsstiller etterspørselen.

- Selvsagt kommer en del av mangelen til å bli utbedret. Men vi står overfor 5–10 år med svært begrenset tilgang på halvledere, sier Geraldine Sundström i det tyskeide amerikanske investeringsselskapet Pimco. Hun er porteføljeforvalter og ekspert på halvlederindustri.

10.000 ansatte får redusert arbeidstid

Denne gangen er det Audi som virkelig får kjenne problemet på kroppen. Manglende tilgang på mikrobrikker skal være den direkte årsaken til at bilprodusenten reduserer arbeidstiden for over 10.000 ansatte, opplyser Audi.

To produksjonslinjer for modellene A3, A4 og A5 ved selskapets fabrikk i Ingolstadt er allerede stanset.

Dette er modeller med fossil drivlinje - produksjonen av selskapets elbiler skal altså ikke være rammet i denne omgangen.

Neste uke blir det også stans ved produksjonslinjer på et anlegg i Neckarsulm.

Audi, som er et datterselskap av Volkswagen, kan foreløpig ikke si hva som skjer i juni.

De siste månedene har produksjonen blitt stanset i flere perioder på grunn av mangelen på mikrobrikker. Problemet rammer de fleste av verdens store bilprodusenter.

Fakta om halvlederindustrien


  • Ordet halvleder, på engelsk «semiconductor», kommer av at materialet ikke leder strøm like bra som en vanlig leder av metall, men heller ikke isolerer helt. Råvaren kan eksempelvis være kisel, germanium og selen som bearbeides og tilpasses for å få rette egenskaper. Halvlederne er grunnlaget for den moderne mikroelektronikken.
  • De første halvlederne ble laget på 1800-tallet, men det industrielle gjennombruddet kom med transistorradioen på slutten av 1940-tallet.
  • I dag brukes mikroskopiske halvledere koblet sammen i databrikker til å styre prosesser i blant annet datamaskiner, mobiltelefoner, biler, sykehusutstyr, våpen, energisystemer og hvitevarer.
  • Halvlederindustrien har de siste 30 årene vokst fra et salg på drøyt 50 milliarder dollar i året til over 440 milliarder dollar i året.
  • Konsolidering og spesialisering har ført til at industrien er samlet i fire store klynger av råvareprodusenter, verktøyprodusenter, designselskap og fabrikker – på Taiwan, i Fastlands-Kina, Sør-Korea og Japan.
  • Asias andel av markedet var på 25 prosent i 2000. Ti år senere var markedsandelen økt til 54 prosent.
  • I fjor var markedsandelen for Asia og Stillehavsområdet (unntatt Japan) på 61,5 prosent. USA sto for 21,7 prosent, Europa 8,5 prosent, og Japan 8,3 prosent.
  • Ny teknologi som driver utvikling i 5G-nett, elbiler, kunstig intelligens, automatisering og robotisering av industri og transport, smarte byer, grønn energi, og stadig mer elektronikk og databaserte hvitevarer, flytter verden inn i en stadig mer digitalisert tidsalder.

    (Kilde: Deloitte, Pimco, bransjeorganisasjonen WSTS, TT)

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer