Elektrifisering av tungtransport:

13 Tesla Semi-trailere på vei til Norge

Posten, Asko og Travel Retail Norway kjøper el-lastebiler.

KOMMER: Snart kan 13 av disse trailerne kjøre på norske veier. Foto: Tesla/Travel Retail Norway
KOMMER: Snart kan 13 av disse trailerne kjøre på norske veier. Foto: Tesla/Travel Retail NorwayVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Flere store norske selskaper har gått til bestilling av Teslas kommende semitrailer.

I alt vil 13 elektriske lastebiler fra elbil-giganten kjøre på norske veier etter hvert. Men når er det ingen som vet.

Først ute

Muligheten til å bestille åpnet høsten 2017, og først ute var engros-giganten ASKO med en bestilling på hele ti trailere.

– Vi tror at framtidas løsninger for lastebiler vil være elektriske og hydrogendrevne biler. Elektrisk på kort/mellomlang kjøring med gode lademuligheter og hydrogendrevet på lengre distanser, sa administrerende direktør i Asko, Tore Bekken, i en pressemelding den gang.

Ikke lenge etter fulgte Posten Norge etter, med en bestilling på en semitrailer. Lastebilen skal brukes mellom terminaler i Posten Norges linjetrafikk.

– Vi ser at framtida er elektrisk i alle kjøretøysegmenter. Derfor er det viktig for oss å teste ny teknologi så tidlig som mulig, sa pressesjef John Eckhoff i Posten Norge i en pressemelding.

Taks-free transport

Sist ute med å bestille denne elektriske lastebilen er Travel Retail Norway (TRN). Selskapet leverer taxfree varer til landets største flyplasser, og har lagt inn en bestilling på to lastebiler til sin flåte.

Lastebilene skal gå i trafikk mellom selskapets varehus i Tyskland og Oslo Lufthavn Gardermoen.

– Vil vil gjøre det vi kan for å bidra til et bærekraftig miljø. Elektriske lastebiler er et element i dette arbeidet, sier kommunikasjonssjef i TRN Haakon Dugestad til Elbil24.

TRN har åtte lastebiler i sin flåte, og Dugestad utelukker ikke at de på sikt kjøper flere.

– Det er mange teknologier underveis, og vi må se litt hva som skjer med hydrogen og biodrivstoff. I tillegg må vi gjøre oss erfaringer med de elektriske, og se hvorvidt de passer til vårt bruk.

BESTILT: TRN har bestilt to trailere fra Tesla, sier kommunikasjonssjef Haakon Dugestad. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
BESTILT: TRN har bestilt to trailere fra Tesla, sier kommunikasjonssjef Haakon Dugestad. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Tur-retur på en lading

Semitraileren fra Tesla skal ha en rekkevidde på opptil 800 km på en lading, i tillegg har Tesla ymtet frampå at en spesiell hurtiglader skal kunne lade opp over 600 av disse på en halvtime. Den koster om lag 1,6 millioner kroner.

– Akkurat nå ser el-lastebilene veldig lovende ut. Det er foreløpig litt utfordrende med hydrogen og bio, med tanke på tilgangen til drivstoff.

Dugestad sier at de lastebilene fra Tesla vil brukes på deres ruter mellom Tyskland og Gardermoen.

– Vi har allerede solcellepanel på lageret i Tyskland, så vi kan lade opp lastebilene her. Håpet er at lastebilene skal klare tur-retur på en lading. Men vi ser at rekkevidda foreløpig ikke holder for å få bilene til de andre store flyplassene i for eksempel Trondheim og Bergen.

– Tesla har sagt at det vil kunne komme en trailer med enda lenger rekkevidde, og i så fall vil vi selvsagt se på de også.

Mye er ukjent

Når lastebilene kommer til Norge er foreløpig ukjent. Ifølge Tesla skal produksjonen av trailerne starte i år. Men aktører i Norge er selvsagt ikke de eneste som har bestilt.

Ifølge elektrive.com har transportfirmaet UPS i USA bestilt 125 lastebiler, mens i Canada har varehuskjeden Walmart bestilt 20.

Mye tyder på at disse vil være prioritert når det kommer til levering.

Dugestad vet ingenting om når bilene kommer til han. Han er også spent på hvordan ladeinfrastrukturen vil se ut.

– Vi vet lite om hvorvidt det vil bygges ut en ladeinfrastruktur for disse lastebilene, når de kommer, og hva lading eventuelt vil koste. Så det blir spennende å se når det nærmer seg. Men vi får jevnlige oppdateringer av Tesla, så vi venter i spenning.

Og Dugestads sjåfører sitter klare.

– Alle her har meldt seg frivillig til å ta første turen i lastebilen, så vi får se hvordan vi løser det når den tid kommer. Kanskje vi må ha en loddtrekning, ler Dugestad.