BMW iNext:

18 nye modellnavn fra BMW, og alle er for elbiler

Planene er lagt, og elektrifiseringen er i gang.

iNEXT: Bilen skal i produksjon i 2021, og være en bil i størrelse med dagens X5. Foto: BMW
iNEXT: Bilen skal i produksjon i 2021, og være en bil i størrelse med dagens X5. Foto: BMW Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

BMW har lenge vært en del av elektrifiseringen, og lanserte BMW i3 i 2013. De første konturene så vi allerede i 2011.

At de har sikret seg hele navnerekken fra i1 til i9, og iX1 til iX9 forteller at det er mer i vente.

Det fikk vi ytterligere et bevis på da de viste oss den kommende fullelektriske SUV’en iX3 – en bil som er basert på dagens X3.

RYDDIG: Førermiljøet er ryddig, og funksjonsvalgene gjøres på skjermen. Foto: BMW
RYDDIG: Førermiljøet er ryddig, og funksjonsvalgene gjøres på skjermen. Foto: BMW Vis mer

Den neste

Med BMW iNext, som ble lansert i Los Angeles i høst, får vi ytterligere et signal om en helt ny retning. Den er fullelektrisk, til en viss grad selvkjørende, og med et helt nytt designspråk. Dette skal være en bil på størrelse med BMW X5, og vi våger oss derfor å tippe navnet på produksjonsversjonen til å bli iX5. Selv forteller BMW at dette i hovedtrekk skal være byggeklossene for BMWs fremtid.

Da er det også en selvfølge at det trekkes frem elementer som elektrifisering, selvkjøring og oppkobling, i tillegg til design.

Innvendig er det ryddet kraftig opp, og det er definitivt starten på en ny tid også her. En bred sentrert skjerm er det største blikkfanget, og nær fullstendig mangel på brytere og hendler forteller at det meste nå blir elektronisk og skjermbasert. Foran rattstammen finner vi et eget display for det aller viktigste for sjåføren.

STORE NYRER: Nyregrillen fra BMW strekkes til det enorme mot tidligere. Foto: BMW
STORE NYRER: Nyregrillen fra BMW strekkes til det enorme mot tidligere. Foto: BMW Vis mer

Digital prøvekjøring

På Consumer Electronics Show i Las Vegas i januar har BMW gjort bilen tilgjengelig for virtuell prøvekjøring, for den som er der. Da vil de også få innblikk i de digitale tjeneste BMW mener en bilprodusent i fremtiden skal tilby gjennom sin D+ACES pakke (Driving + Automated, Connectivity, Electrification, Services).

I sistnevnte ligger blant annet videokonferanser, shopping, og smart-hjem funksjoner gjennom en digital personlig assistent.

ET SIGNAL: BMW gir den nye i-serien helt ny signatur gjennom baklysene. Foto: BMW
ET SIGNAL: BMW gir den nye i-serien helt ny signatur gjennom baklysene. Foto: BMW Vis mer

I et intervju med sjefen for i-serien hos BMW, Robert Irlinger, blir Automotive News forklart hvorfor BMW mener en rekkevidde etter WLTP-standarden på 60 mil etter alt å dømme er nok. Han bruker utviklingen fra i3 som eksempel, der de startet med en reell rekkevidde på 13-16 mil, til nå å ligge på rundt det doble.

-Hastigheten på utvikling av dagens celle-kjemi er enorm, forteller Irlinger, men legger til at denne må hentes ut gjennom en fordel for bilkjøperne. Skulle kundene ønske nærmere 80 mil, så blir det en annen historie.

Om dette er et hint om hva vi kan forvente i en bil som iNext, når den måtte komme, blir vill gjetting. Men å putte lang rekkevidde i en urban bil som i3 mener han likevel ikke gir noen mening.

Under CES-messen i Las Vegas skal BMW også vise en større SUV, en X7. Denne er riktig nok med forbrenningsmotor, men kanskje vi senere kan forvente en iX7?