EN VISJON: Slik illustrerer Fresco sin nye elbil. illustrasjon: Fresco
EN VISJON: Slik illustrerer Fresco sin nye elbil. illustrasjon: Fresco Vis mer

Fresco Motors:

3000 har reservert norsk elbil

Og de fleste er fra nordmenn.

Publisert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): I fjor gikk norske Fresco Motors, basert i Trondheim, ut og annonserte planene om å lage en ny elbil med base i Norge.

Nå, i løpet av de siste to ukene, har de gått ut med tre pressemeldinger med ytterligere informasjon.

Den ene pressemeldingen forteller at de har fått mediedekning fra forskjellige medier rundt om i verden, og legger ved lenke til syv av disse artiklene.

Den andre pressemeldingen forteller at de har fått ca. 3000 reservasjoner siden de offentliggjorde visjonene.

Av disse reservasjonene kommer nesten alle fra Norge, mens USA, Tyskland og Frankrike opptar de neste plassene på lista.

Det kreves ikke depositum for å reservere. Man legger kun igjen et navn, adresse og kontaktinformasjon. Man forplikter seg heller ikke på noen måte til å kjøpe bilen. I retur blir man lovet oppdatert informasjon, når de har noe å melde, og invitasjoner til prøvekjøring i Trondheim, når den tid kommer. I praksis betyr det at reservasjonene strengt tatt ikke har noen større verdi enn å tegne seg opp på et nyhetsbrev, som altså rundt 3000 personer nå har gjort.

Likevel leker Fresco med idéen om at disse 3.000 reservasjonene har en verdi på over 60 millioner Euro, basert på antatt produktverdi.

Den tredje pressemeldingen handler også om penger, nemlig at de trenger mer av dem. For å skaffe kapital har de nå bestemt seg for å selge 1000 av totalt 10.000 ordinære aksjer. Hver aksje skal selges til en pris på 1.000 Euro. Dette gir selskapet 1 million Euro til å drive ytterligere arbeid og produktutvikling for. Dersom prislappen per aksje gjenspeiler den faktiske verdien i selskapet, skal Fresco Motors altså være verdt hele 10 millioner Euro, og det uten å ha sluppet annet enn planer om - og illustrasjoner av - en elbil.

Selskapet ble omgjort fra enkeltmannsforetak til aksjeselskap i september 2019. Aksjekapitalen er oppgitt til 30.000 kroner.

SEDAN: Fresco Reverie er utformet som en sedan, mens storparten av markedet ønsker SUV. Foto: Fresco Motors
SEDAN: Fresco Reverie er utformet som en sedan, mens storparten av markedet ønsker SUV. Foto: Fresco Motors Vis mer

Selskapet forteller at de satser på en svært slank organisasjon, og ikke har til hensikt å dra på seg kostnader til verken fancy kontorer, fabrikker eller bemanning før de faktisk trenger dem.

Lite informasjon

To av hovedmålsettingene med bilen skal være at den skal bli rimelig, mye rimeligere enn Tesla. Samtidig skal den gå langt, lengre enn Tesla, viser en produktsammenligning de har lagt frem. Sprinten til 100 km/t skal gå unna på 2 sekunder, mens toppfarten skal være 300 km/t.

Foruten at bilen skal bli rimelig, er det foreløpig ikke kommunisert noen pris.

Fresco forteller at de blant annet skal bygge opp bilen med modulært batteri, for på den måten å kunne bytte moduler enkeltvis, dersom enkelte deler av batteriet skulle ha eller få skade. Nå skal det legges til at alle elbiler på markedet i dag har battericeller plassert i flere moduler eller grupper, men det er som regel en full demonteringsjobb for å bytte dem. Det kan være at det er rundt dette Fresco ser på andre muligheter.

I det store og hele er det svært spennende at en norsk aktør går svanger med en elbil. Elbil24 kommer til å følge prosjektet. Foreløpig ser det likevel ut til at teamet - som ifølge Fresco består av mye bilfolk med erfaring fra andre merker - jobber med det grunnleggende. For øyeblikket virker det som mye av jobben handler om å skaffe penger, en oppgave flere andre startups innen bil har funnet svært krevende. Det neste er produksjon, for det er vanskelig å lage produkter til lav pris på lavt volum, og en oppskalering i volum er både krevende på alle måter, ikke minst med tanke på kapital.

I frieriet etter investorer ramser Fresco opp flere andre prosjekter som har lykkes i å hente investorer, eksempelvis Rivian som fikk enorme tilskudd fra Amazon og Ford. Her er det likevel store forskjeller, for Rivian hadde holdt på i over ti år, hadde to dedikerte produkter klare, og ellers svært mye troverdig å vise til før de fikk investorer. Til sammenligning har Fresco først og fremst en visjon, så vil tiden vise hva det kan bli på sikt.

I mellomtiden har Fresco laget en løsning for crowdfundig. Der har det kommet inn 6.834 kroner fra 23 givere, og det med kun 34 dager igjen av perioden.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.