Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det er Statens Vegvesen som i en pressemelding deler tall fra første halvår i 2023. I løpet av årets seks første måneder er det gjennomført 107.731 teoriprøver og 76.039 oppkjøringer.
Det er litt flere teoriprøver enn i fjor (+1,9%), men samtidig noe færre oppkjøringer (–4,19%).
Så mange består
Det er teoriprøven som ser ut til å være tøffest for kandidatene. 58 prosent bestod prøven, som altså betyr at 42% ikke gjorde det. I 2022 var det tilsvarende tallet 38% første halvår. Det forklarer nok også at det er færre oppkjøringer i år, siden teoriprøven må bestås før man kjører opp.

Quiz: Kan du trafikkskiltene?
Det går bedre på oppkjøringa. Der bestod 78% av kandidatene, selv om det også her var et bittelitt bedre tall i fjor, med 79% bestått-andel.
Automatgir mest populært
Hele 56% av de som kjører opp gjør det i en bil med automatgir. Det er en ganske kraftig økning siden i fjor, der andelen var 50%. Bare for fem år siden – i 2018 – var det 15 prosent som valgte bort den manuelle girspaken.
– Den store forskjellen mener vi å kunne koble til det økte el-bilsalget de siste årene, sier avdelingsdirektør Heidi-Kristin Herbst i Trafikantavdelingen hos Statens Vegvesen.
I hovedstaden velger hele 75% av kandidatene automatgir, opp fra 28% for fem år siden.
– Statens vegvesen gjennomfører oppkjøring og teoriprøver for å sikre at alle som skal ut og kjøre på veiene våre har den nødvendige kompetansen som kreves. Dette er et viktig element i vårt kontinuerlige arbeid mot null drepte og hardt skadde på norske veier, avslutter Herbst.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.