n(Elbil24):
Verkstedtimer hos Tesla har lenge vært en utfordring for bilprodusenten. Flere må vente lenge, og i helgen var til og med Tesla-sjef Elon Musk selv i Norge for å få en oversikt over situasjonen.
Hvis du er en av dem som har fått verkstedtime og skal levere bilen den nærmeste tiden, så har du imidlertid uflaks med timingen.
For dersom du trenger en lånebil mens bilen er inne, så har det til nylig kunnet koste deg dyrt.

Tesla oppgraderer: I fremtiden kan du bestille mekaniker gjennom mobilappen
Prishopp
En feil gjør nemlig at egenandelen ved skader på lånebilen har hoppet til 40 000 kroner i en periode fremover.
Prisen gjelder en av Tesla sine leverandører av lånebiler, AVIS. De siste dagene har flere som har levert bilen sin på et verksted, og fått tilbud om en lånebil fra dette firmaet, reagert på den stive prisen.
Inntil nylig har nemlig egenandelen ligget på inntil 25 000 kroner, noe som oppleves som mye av flere Tesla-kunder.
Men kan det stemme at prisen er skrudd opp med minimum 15 000 kroner? Elbil24 tok en telefon til Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge.
- Det stemmer at det nå er 40 000 kroner i egenandel fra en av våre leverandører. Dette er en feil, og det jobbes nå med å rette opp i denne feilen.

Kraftig økning i Tesla-klager
Forstår reaksjoner
Flere, blant annet inne på Facebook-gruppen Tesla Owners Club Norway, har reagert sterkt på prishoppet, noe kommunikasjonssjefen i Tesla har full forståelse for.
- Det forstår jeg veldig godt. Dette er ikke en ønsket situasjon fra vår side, og vi jobber med å rydde opp.
Sandvold Roland vet ikke hvor lang tid det vil ta å få rette opp feilen, og frem til da må du belage deg på å punge ut 40 000 kroner dersom du velger å låne bil gjennom AVIS, og en skade oppstår.
- Vilkårene i avtalen er gjeldende inntil feilen er rettet, sier Sandvold Roland.
Vil dekke mellomlegget
Etter Elbil24 kontaktet Tesla om saken, har de nå imidlertid bestemt seg at feilen ikke skal gå utover kunden.
- Vi har bestemt oss for at vi skal dekke et eventuelt mellomlegg mellom den tidligere egenandelen på 25 000kr og den nye på 40 000kroner, forteller Sandvold Roland.
- Egenandel ved skade på servicelånebil fra Tesla er i alle tilfeller begrenset til maksimalt 25 000 kroner. Dette er en øvre grense, og Tesla vil normalt ikke belaste kunden mer enn egenandelen kunden ville blitt avkrevd gjennom egen forsikring ved tilsvarende skade på kundens bil.
Altså vil ikke denne feilen få noen effekt for kunder likevel. Er du blant de som har signert på en slik kontrakt, kan du med andre ord se bort fra det pålydende beløpet om du skulle være uheldig. Egenandelen vil med andre ord være inntil 25.000 kroner, uavhengig av hva det står på kontrakten, ifølge Sandvold Roland i Tesla.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.