(Elbil24): Av totalt 12.313 nyregistrerte personbiler i november, var hele 5.090 biler nullutslippsbiler. Tre av disse var hydrogenbiler, mens resten var batteri-elektriske. På toppen av dette kommer også 1.106 bruktimporterte elbiler. Hvilken modell som solgte best kommer antagelig ikke som en bombe på noen.

Utsetter lansering av oppgradert Nissan Leaf
Vinneren blant nullutslippsbilene er Nissan Leaf, med VW e-Golf på andre plass, og BMW i3 på tredje.
På fjerde plass for november finner vi Renault Zoe, deretter Hyundai Ionic og Jaguar i-Pace. Deretter dukker de to modellene X og S fra Tesla dukker opp, forteller registreringsstatistikken fra OFV.
Bilsalget i november
Mens totalmarkedet i november sank med 10,4 prosent, når fossile biler medregnes, ble det en god måned for elbilene.
Her steg antall registreringer med hele 88 prosent, mot samme måned året før.
Med 40.953 registrerte nullutslippsbiler, fra en total på 135.468 registrerte biler hittil i år, har elbilene spist en andel på omtrent akkurat 30 prosent av totalen så langt i år. Bare i november var dette tallet 41,3 prosent. Veien frem til 100 prosent blir med andre ord kortere og kortere. November ble forøvrig årets nest beste når det gjelder antall biler, kun slått av mars måned.

95-grams målet
Stortinget vedtok 29. november at Norge stiller deltar i det felles europeiske 95-grams målet. Dette er en målsetting der hver bilprodusent ikke skal slippe ut mer enn 95 gram CO2/km i gjennomsnitt innen et samlet EU, som Norge nå blir en del av.

Er Norge alene om å elektrifisere bilparken?
I november var det samlede utslippet for alle registrerte biler 61 gram CO2/km.
Norge ligger med dette langt foran det øvrige Europa, uten at heller ikke dette kommer som noen bombe. Og fortsatt står 40.000 kunder på forskjellige ventelister for en nullutslippsbil.
Her er salget av elbiler ut november i år:
Merke/Modell | November 2018 | Jan - Nov 2018 | ||
Kilde: OFV AS | Ant | % | Ant | % |
TOTALT | 5087 | 100 | 40953 | 100 |
1. Nissan Leaf | 1209 | 23,8 | 11584 | 28,3 |
2. Volkswagen Golf | 886 | 17,4 | 6368 | 15,5 |
3. BMW i3 | 714 | 14 | 5239 | 12,8 |
4. Tesla Model X | 246 | 4,8 | 3944 | 9,6 |
5. Tesla Model S | 209 | 4,1 | 3033 | 7,4 |
6. Renault Zoe | 464 | 9,1 | 2814 | 6,9 |
7. Hyundai IONIQ | 358 | 7 | 2232 | 5,5 |
8. Kia Soul | 154 | 3 | 1272 | 3,1 |
9. Jaguar I-PACE | 335 | 6,6 | 916 | 2,2 |
10. Opel Ampera-e | 178 | 3,5 | 903 | 2,2 |
11. Hyundai Kona | 130 | 2,6 | 646 | 1,6 |
12. Volkswagen up! | 90 | 1,8 | 506 | 1,2 |
13. Nissan NV200 | 23 | 0,5 | 317 | 0,8 |
14. Peugeot iOn | 12 | 0,2 | 233 | 0,6 |
15. Mitsubishi I-MiEV | 21 | 0,4 | 189 | 0,5 |
16. Smart ForTwo | 13 | 0,3 | 185 | 0,5 |
17. Ford Focus | 3 | 0,1 | 150 | 0,4 |
18. Citroen C-Zero | 5 | 0,1 | 123 | 0,3 |
19. Peugeot Partner | 15 | 0,3 | 119 | 0,3 |
20. Citroen Berlingo | 11 | 0,2 | 92 | 0,2 |
21. Smart ForFour | 9 | 0,2 | 51 | 0,1 |
22. Chevrolet US Bolt | 2 | 0 | 30 | 0,1 |
23. Mercedes-Benz B-klasse | 6 | 0 | ||
24. JAC iEV7S | 1 | 0 |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.