Elbil-rekkevidde:

50 elbiler rekkevidde-testet: Så langt går de på motorvei

Det er en kjent gjerning at kjøring på motorvei går hardt utover elbilers rekkevidde, men forskjellene fra modell til modell er enorme.

26 av 50 testede modeller kommer lengre enn 30 mil på én lading. Kun 5 modeller passerer 40 mil. Illustrasjonsfoto: Fred Magne Skillebæk.
26 av 50 testede modeller kommer lengre enn 30 mil på én lading. Kun 5 modeller passerer 40 mil. Illustrasjonsfoto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Motorvei betyr høyere fart og dermed også høyere forbruk og kortere rekkevidde for elbiler. Elbil24s rekkeviddetester inneholder alltid 25 prosent motorvei, nettopp for å utfordre de ulike modellenes aerodynamiske egenskaper i høyere hastighet.

Fra 80-90 km/t stiger forbruket drastisk på de fleste elbiler, men hver enkelt modell vil også takle den økte hastigheten på forskjellig vis. Av den grunn har tyske Autobild nå gjennomført en stor test hvor 50 modeller har fått kjørt seg på motorvei.

Testen er gjennomført ved at bilene er kjørt i 130 km/t - fra fulladet til tomt batteri. Autobild presiserer dessverre ikke hvilken temperatur hver enkelt modell er testet ved, men opplyser at det aldri var kjøligere enn da Cupra Born ble testet ved 2,5 plussgrader.

Av de 50 modellene er det kun 26 av dem som passerer 30 mil. Har du et ønske om å runde 40 mil på én lading med elbil, må du dypere i lommeboka.

Mercedes-Benz og BMW dominerer

Kun 5 av de 50 testede modellene går så langt, ifølge Autobilds test. Lengst i 130 km/t går Mercedes-Benz EQS 450+ med 482 kilometer. Dette er en modell som koster fra 1.127.625 kroner i Norge - og som har en WLTP-rekkevidde på 763 kilometer.

Andreplassen i testen går faktisk til en SUV: BMW iX xDrive50 går 434 kilometer. Modellen har en WLTP-rekkevidde på 633 kilometer og koster fra 923.500 kroner.

Så er det viktig å presisere at WLTP-målingene tar utgangspunktet i blandet kjøring og at kontinuerlig kjøring i 130 km/t på ingen måte er forenlig med disse målingene.

Av de fem modellene som passerer 40 mil, er det to fra Mercedes-Benz og to fra BMW.

(Artikkelen fortsetter under tabellen):

Autobilds test på motorvei:

Modell Målt rekkevidde ved 130 km/t
Mercedes EQS 450+482 km
BMW iX xDrive50434 km
BMW iX M60 xDrive430 km
Genesis Electrified G80427 km
Mercedes EQE 350+423 km
BMW i7388 km
Skoda Enyaq Coupé RS380 km
Nissan Ariya 2WD 178 kW378 km
Polestar 2 SM LR374 km
Audi RS e-tron GT367 km
Tesla Model 3 SR363 km
Tesla Model Y LR361 km
Nio ET7 (100 kWh)345 km
VW ID.5 Pro Performance340 km
Ford Mustang Mach-E GT337 km
Hyundai Kona Electric336 km
Porsche Taycan Turbo S336 km
VW ID.4 GTX332 km
Genesis GV60330 km
VW ID.4 Pro328 km
Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+328 km
Kia Niro EV326 km
Audi Q4 e-tron 40326 km
Skoda Enyaq iV80318 km
Kia EV6305 km
VW ID. Buzz Pro301 km
BMW i4 M50299 km
Renault Zoe E-Tech292 km
Hyundai Ioniq 5 AWD290 km
Kia e-Soul280 km
Mercedes EQV273 km
MG ZS EV272 km
Renault Megane E-Tech EV60268 km
Aiways U5266 km
Hyundai Ioniq 5 (160 kW)261 km
Polestar 2 DM LR258 km
Opel Zafira250 km
Subaru Solterra244 km
Volvo XC-40 Recharge227 km
Cupra Born 150 kW226 km
Mercedes EQA 250222 km
Toyota bZ4X217 km
VW ID.3 Pro 150 kW216 km
SsangYong Korando e-motion203 km
Mercedes EQB 350200 km
MG 5178 km
Opel Combo e-Life171 km
Peugeot e-Rifter164 km
Honda e153 km
Mazda MX-30140 km

Kilde: Autobild.

Slik gikk vi til verks ta vi kjørte tom under rekkevidde-test. Vis mer

Nok et slag for Toyota

De seneste årene har SUV-ene i mellomklassen vært de mest populære i Norge. Tesla Model Y ble bestselgeren i 2022, tett etterfulgt av VW ID.4. Av testresultatene over ser vi at Model Y Long Range klokker inn på 361 kilometer, mens VW ID.4 GTX går 29 kilometer kortere.

Blant bilene i dette segmentet er det Skoda Enyaq Coupé RS som imponerer mest med sine 380 kilometer. I motsatt ende av skalaen finner vi Toyotas omdiskuterte nykommer bZ4X med svake 217 kilometer. Dette er godt under halvparten av oppgitt WLTP-rekkevidde.

Til tross for at Toyota bZ4x er blant de nyeste modellene, må den se seg kraftig slått av aktuelle konkurrenter som Ford Mustang Mach-E GT, VW ID.5, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5, i tillegg til nevnte Model Y, ID.4 og Skoda Enyaq Coupé RS.

Heller ikke søstermodellen til Toyota bZ4X - Subaru Solterra - kan sies å lande på beina i denne testen. 244 kilometer var imidlertid bedre enn hva bZ4X presterte på tyske motorveier.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.