Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Motorvei betyr høyere fart og dermed også høyere forbruk og kortere rekkevidde for elbiler. Elbil24s rekkeviddetester inneholder alltid 25 prosent motorvei, nettopp for å utfordre de ulike modellenes aerodynamiske egenskaper i høyere hastighet.
Fra 80-90 km/t stiger forbruket drastisk på de fleste elbiler, men hver enkelt modell vil også takle den økte hastigheten på forskjellig vis. Av den grunn har tyske Autobild nå gjennomført en stor test hvor 50 modeller har fått kjørt seg på motorvei.
Testen er gjennomført ved at bilene er kjørt i 130 km/t - fra fulladet til tomt batteri. Autobild presiserer dessverre ikke hvilken temperatur hver enkelt modell er testet ved, men opplyser at det aldri var kjøligere enn da Cupra Born ble testet ved 2,5 plussgrader.
Av de 50 modellene er det kun 26 av dem som passerer 30 mil. Har du et ønske om å runde 40 mil på én lading med elbil, må du dypere i lommeboka.

Disse elbil-eierne vil kjøpe et annet merke neste gang
Mercedes-Benz og BMW dominerer
Kun 5 av de 50 testede modellene går så langt, ifølge Autobilds test. Lengst i 130 km/t går Mercedes-Benz EQS 450+ med 482 kilometer. Dette er en modell som koster fra 1.127.625 kroner i Norge - og som har en WLTP-rekkevidde på 763 kilometer.
Andreplassen i testen går faktisk til en SUV: BMW iX xDrive50 går 434 kilometer. Modellen har en WLTP-rekkevidde på 633 kilometer og koster fra 923.500 kroner.
Så er det viktig å presisere at WLTP-målingene tar utgangspunktet i blandet kjøring og at kontinuerlig kjøring i 130 km/t på ingen måte er forenlig med disse målingene.
Av de fem modellene som passerer 40 mil, er det to fra Mercedes-Benz og to fra BMW.
(Artikkelen fortsetter under tabellen):
Autobilds test på motorvei:
Modell | Målt rekkevidde ved 130 km/t |
Mercedes EQS 450+ | 482 km |
BMW iX xDrive50 | 434 km |
BMW iX M60 xDrive | 430 km |
Genesis Electrified G80 | 427 km |
Mercedes EQE 350+ | 423 km |
BMW i7 | 388 km |
Skoda Enyaq Coupé RS | 380 km |
Nissan Ariya 2WD 178 kW | 378 km |
Polestar 2 SM LR | 374 km |
Audi RS e-tron GT | 367 km |
Tesla Model 3 SR | 363 km |
Tesla Model Y LR | 361 km |
Nio ET7 (100 kWh) | 345 km |
VW ID.5 Pro Performance | 340 km |
Ford Mustang Mach-E GT | 337 km |
Hyundai Kona Electric | 336 km |
Porsche Taycan Turbo S | 336 km |
VW ID.4 GTX | 332 km |
Genesis GV60 | 330 km |
VW ID.4 Pro | 328 km |
Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ | 328 km |
Kia Niro EV | 326 km |
Audi Q4 e-tron 40 | 326 km |
Skoda Enyaq iV80 | 318 km |
Kia EV6 | 305 km |
VW ID. Buzz Pro | 301 km |
BMW i4 M50 | 299 km |
Renault Zoe E-Tech | 292 km |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 290 km |
Kia e-Soul | 280 km |
Mercedes EQV | 273 km |
MG ZS EV | 272 km |
Renault Megane E-Tech EV60 | 268 km |
Aiways U5 | 266 km |
Hyundai Ioniq 5 (160 kW) | 261 km |
Polestar 2 DM LR | 258 km |
Opel Zafira | 250 km |
Subaru Solterra | 244 km |
Volvo XC-40 Recharge | 227 km |
Cupra Born 150 kW | 226 km |
Mercedes EQA 250 | 222 km |
Toyota bZ4X | 217 km |
VW ID.3 Pro 150 kW | 216 km |
SsangYong Korando e-motion | 203 km |
Mercedes EQB 350 | 200 km |
MG 5 | 178 km |
Opel Combo e-Life | 171 km |
Peugeot e-Rifter | 164 km |
Honda e | 153 km |
Mazda MX-30 | 140 km |
Kilde: Autobild.
Nok et slag for Toyota
De seneste årene har SUV-ene i mellomklassen vært de mest populære i Norge. Tesla Model Y ble bestselgeren i 2022, tett etterfulgt av VW ID.4. Av testresultatene over ser vi at Model Y Long Range klokker inn på 361 kilometer, mens VW ID.4 GTX går 29 kilometer kortere.
Blant bilene i dette segmentet er det Skoda Enyaq Coupé RS som imponerer mest med sine 380 kilometer. I motsatt ende av skalaen finner vi Toyotas omdiskuterte nykommer bZ4X med svake 217 kilometer. Dette er godt under halvparten av oppgitt WLTP-rekkevidde.
Til tross for at Toyota bZ4x er blant de nyeste modellene, må den se seg kraftig slått av aktuelle konkurrenter som Ford Mustang Mach-E GT, VW ID.5, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5, i tillegg til nevnte Model Y, ID.4 og Skoda Enyaq Coupé RS.
Heller ikke søstermodellen til Toyota bZ4X - Subaru Solterra - kan sies å lande på beina i denne testen. 244 kilometer var imidlertid bedre enn hva bZ4X presterte på tyske motorveier.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.