<strong>LYNLADER:</strong> På Tverrlandet, et kvarter øst for Bodø og ikke langt unna Saltstraumen, ligger en av de få lynladerne for andre biler enn Tesla i Nord-Norge. Grønn Kontakt kaller den superhurtiglader og gir deg opptil 150kW ladefart om bilen din kan ta imot fra CSS-plugg, eller 62kW om du kan lade med Chademo. Vanlige hurtigladere gir deg bare 50kW, men vær obs på at ikke alle biler kan ta imot lading lynraskt. Jaguar iPace på bildet kan ta i mot 100kW og får dermed ladet dobbelt så raskt på lynlader. Snittfarten på 18 minutters lading ble 78kW. Da fikk vi tanket 23,5 kWh og betalte 90 kroner for det. FOTO: JAN THORESEN
LYNLADER: På Tverrlandet, et kvarter øst for Bodø og ikke langt unna Saltstraumen, ligger en av de få lynladerne for andre biler enn Tesla i Nord-Norge. Grønn Kontakt kaller den superhurtiglader og gir deg opptil 150kW ladefart om bilen din kan ta imot fra CSS-plugg, eller 62kW om du kan lade med Chademo. Vanlige hurtigladere gir deg bare 50kW, men vær obs på at ikke alle biler kan ta imot lading lynraskt. Jaguar iPace på bildet kan ta i mot 100kW og får dermed ladet dobbelt så raskt på lynlader. Snittfarten på 18 minutters lading ble 78kW. Da fikk vi tanket 23,5 kWh og betalte 90 kroner for det. FOTO: JAN THORESEN Vis mer

Langtur med elbil

7 ting du må huske når du drar på langtur med elbil

Husk å installerere alle appene.

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

LOFOTEN (Elbil24.no): Sommeren 2020 ble året da alle skulle på langtur og menge nye elbiler skulle langkjøres for første gang.

Vi tok med en Jaguar i-Pace og kjørte 3278 kilometer fra Oslo til Lofoten for å teste hvor lett det er å lade en ikke-Tesla på langtur. Men alle rådene i denne saken gjelder også for Tesla-eiere som skal kjøre utenom de faste suuperladestasjonene.

Her er 7 ting du må huske før du drar på langtur med elbil:


1. Start alltid dagen med full tank

Joda. Det er ladere overalt nå, og det går overraskende greit å lade underveis. Du kan fint hoppe over et ladestopp selv med kvart batteri igjen. Men du kommer veldig på etterskudd om du ikke starter med fulladet batteri om morgenen. Du er uthvilt og klar for mange timer bak rattet. Da er det sløsing med tid å jage seg til ladestasjonen etter 15 mil. La den helst stå på saktelading over natta før du drar. Om ikke det er mulig, boost den opp på din lokale hurtiglader til minst 80% kvelden før, helst når batteriet er varmt. Da er du sikret en bra start på turen.

<strong>LANGTUR:</strong> Om du skal kjøre langt med elbil, starter du alltid dagen med fullt batteri. Her er vi kommet til Polarsirkelen på strøm. FOTO: JAN THORESEN
LANGTUR: Om du skal kjøre langt med elbil, starter du alltid dagen med fullt batteri. Her er vi kommet til Polarsirkelen på strøm. FOTO: JAN THORESEN Vis mer


2. Ikke lad mer enn 80 prosent
Det er knapphet på hurtigladere i 2020 i Norge for ikke-Tesla. Likevel er det stort sett greit å få ladet. Du finner hurtigladere tett langs de fleste europaveier og riksveier. Men mange kan bare lade en eller to elbiler samtidig. Din elbil lader veldig sakte den siste biten fra 80 til 100 prosent. Derfor er det ikke god kotyme å lade mer enn 80 prosent om det er kø bak deg. Kjør heller et par timer til og lad på nytt.

<strong>PARKERINGSBOT:</strong> Takk til Sandnessjøen kommune for 600 kroner i bot mens vi ladet elbil på Forum Charge &amp; Drive. På stedet måtte vi betale både for lading og parkering. FOTO: JAN THORESEN
PARKERINGSBOT: Takk til Sandnessjøen kommune for 600 kroner i bot mens vi ladet elbil på Forum Charge & Drive. På stedet måtte vi betale både for lading og parkering. FOTO: JAN THORESEN Vis mer

3. Du kan få bot selv om du betaler for ladingen
Det er lett å skjønne når du kjører inn i et parkeringshus og finner en ladeboks på veggen at du både må betale parkeringshuset og ladeselskapet. Det er ikke like lett å forstå utendørs. Sjekk derfor ut om ladestasjonen er plassert på en betalt parkeringsplass. Da må du noen ganger betale både for parkering og lading. Vi fikk en skikkelig dårlig ladeopplevelse hos Fortum i Sandnessjøen. En bensinbil og en Prius ladbar hybridbil som ikke ladet stod parkert på to av fire ladeplasser. Hyrbiden hadde betalt og hadde dermed lov å stå der, siden det ikke var spesialskilt som presiserte ladeplikt. Vi fikk omsider ladeplass, men visste ikke at vi måtte betale for parkeringen og så heller ikke skiltet om maks ladetid på sakteladeren. Resultatet ble 600 kroner i bot, men full tank.

<strong>IMPROVISER:</strong> Når en lader ikke fungerer, som her hos Circkle K på Fauske, kjører du bare videre til neste. Laderne står tett. FOTO: JAN THORESEN
IMPROVISER: Når en lader ikke fungerer, som her hos Circkle K på Fauske, kjører du bare videre til neste. Laderne står tett. FOTO: JAN THORESEN Vis mer

4. Ikke planlegg for mye
Du er på elektrisk roadtrip. Du trenger å ikke planlegge hvor du skal lade flere dager frem i tid. Det holder å sjekke kartet litt før avreise. Om det er 18 mil til neste by, finner du en lading som er 10 mil seinere og sikter på den. Det kommer til å gå fint. Vi ble overrasket over hvor pepret Norge nå er med små hurtigladestasjoner. Husk å fortelle barna hvor du skal kjøre. Ikke glem å skaffe deg bilbingo, det beste alternativet til iPad i baksetet.

<strong>LYNLADER:</strong> Når du kommer til BKKs lynlader er du glad for å ha installert Bilkraft-appen.
LYNLADER: Når du kommer til BKKs lynlader er du glad for å ha installert Bilkraft-appen. Vis mer

5. Lag matpakke spis når du er ladefast
Lille Norge har mange små steder som har fått seg ladestasjon. Du kan ikke forvente all verdens servicetilbud. Noen ladere er ved siden av kjøpesentre eller bensinstasjoner. Men etter noen dager på veien, blir du fort lei av kjip og usunn bilmat. Ingen kan leve på vomfyll som svele og baconpølse. Lag en deilig og sunn matpakke når du spiser frokost. Pakk den inn og nyt den mens du ser amatørene stille seg opp i pølsekøen. Mange hurtigladere er helt uten butikker i kilometers omkrets. Da får du gjort to ting på en gang. Dessuten stenger butikkene utrolig tidlig mange steder. Lad og spis.

6. Installer appene på forhånd
Du sparer mye tid på å ha lastet inn og registrert deg med brukernavn og kredittkort i de viktigste ladeappene. Hurtigladere kan startes med brikke, sms eller app. Sms er ofte dyrest, så det vil du unngå. Brikke er ofte litt knot. Det beste er å rigge opp appene på forhånd. Dette er et minimum av appene du trenger:
* Fortum Charge & Drive - Denne trenger du år du skal hurtiglade på Fortum.
* Grønn Kontakt - Denne trenger du når du skal fyre opp Grønn Kontakt sine hurtigladere.
* Circle K Charge - Sparker i gang Circkle K sine ladestasjoner for deg.
* Ionity (Scroll litt ned på siden) - Har lynladere i Norge. Pass på prisen.
* BKK bruker appen Bilkraft - Har overraskende mange ladestasjoner i Norge. Noen av dem er lynladere.
* Plugshare er den beste oversikten over ladere i Norge. Et must på langtur.

7. Velg lynlader når du kan (superhurtiglader)
Det tar lenger tid å lade enn du kanskje tror, og lenger enn reklamen skulle tilsi. La oss være ærlige. Om du har en lang dagsetappe, går det med mye tid til lading. Med 50kW hurtiglader kan det fort ta en time å lade bilen om du har stort batteri. Sikt deg inn på de få lynladerne som finnes. På tur til Loften fikk vi lynladet hos Grønn Kontakt ved Burger King i Lillehammer, på Grønn Kontakt ved Bodø og på BKK i Kristiansund sentrum. Det gjorde underverker for humør og fremdrift.

Lynlading på 150kW Grønn Kontakt i Lillehammer.
Lynlading på 150kW Grønn Kontakt i Lillehammer. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer