Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
LOFOTEN (Elbil24.no): Sommeren 2020 ble året da alle skulle på langtur og mange nye elbiler skulle langkjøres for første gang.
Vi tok med en Jaguar i-Pace og kjørte 3278 kilometer fra Oslo til Lofoten for å teste hvor lett det er å lade en ikke-Tesla på langtur. Men alle rådene i denne saken gjelder også for Tesla-eiere som skal kjøre utenom de faste superladestasjonene.

EQC møter i-Pace og e-tron i premiumkampen
Her er 7 ting du må huske før du drar på langtur med elbil:
1. Start alltid dagen med full tank
Joda. Det er ladere overalt nå, og det går overraskende greit å lade underveis. Du kan fint hoppe over et ladestopp selv med kvart batteri igjen. Men du kommer veldig på etterskudd om du ikke starter med fulladet batteri om morgenen. Du er uthvilt og klar for mange timer bak rattet. Da er det sløsing med tid å jage seg til ladestasjonen etter 15 mil. La den helst stå på saktelading over natta før du drar. Om ikke det er mulig, boost den opp på din lokale hurtiglader til minst 80% kvelden før, helst når batteriet er varmt. Da er du sikret en bra start på turen.


Klar seier i el-SUV trippeltest
2. Ikke lad mer enn 80 prosent
Det er knapphet på hurtigladere i Norge for ikke-Tesla. Likevel er det stort sett greit å få ladet. Du finner hurtigladere tett langs de fleste europaveier og riksveier. Men mange stasjoner kan bare lade en eller to elbiler samtidig. Din elbil lader veldig sakte den siste biten fra 80 til 100 prosent. Derfor er det ikke god kotyme å lade mer enn 80 prosent om det er kø bak deg. Kjør heller et par timer til og lad på nytt.

3. Du kan få bot selv om du betaler for ladingen
Det er lett å skjønne når du kjører inn i et parkeringshus og finner en ladeboks på veggen at du både må betale parkeringshuset og ladeselskapet. Det er ikke like lett å forstå utendørs. Sjekk derfor ut om ladestasjonen er plassert på en betalt parkeringsplass. Da må du noen ganger betale både for parkering og lading. Vi fikk en skikkelig dårlig ladeopplevelse hos Fortum i Sandnessjøen. En bensinbil og en Prius ladbar hybridbil som ikke ladet stod parkert på to av fire ladeplasser. Hyrbiden hadde betalt og hadde dermed lov å stå der, siden det ikke var spesialskilt som presiserte ladeplikt. Vi fikk omsider ladeplass, men visste ikke at vi måtte betale for parkeringen og så heller ikke skiltet om maks ladetid på sakteladeren. Resultatet ble 600 kroner i bot, men full tank.

4. Ikke planlegg for mye
Du er på elektrisk roadtrip. Du trenger å ikke planlegge hvor du skal lade flere dager frem i tid. Det holder å sjekke kartet litt før avreise. Om det er bare 18 mil til neste by, finner du en lading som er 10 mil lenger unna og sikter på den. Det kommer til å gå fint. Vi ble overrasket over hvor pepret Norge nå er med små hurtigladestasjoner. Husk å fortelle barna hvor du skal kjøre. Ikke glem å skaffe deg bilbingo, det beste alternativet til iPad i baksetet.

5. Lag matpakke spis når du er ladefast
Lille Norge har mange små steder som har fått seg ladestasjon. Du kan ikke forvente all verdens servicetilbud. Noen ladere er ved siden av kjøpesentre eller bensinstasjoner. Men etter noen dager på veien, blir du fort lei av kjip og usunn bilmat. Ingen kan leve på vomfyll som svele og baconpølse. Lag en deilig matpakke når du spiser frokost. Pakk den inn og nyt den mens du ser amatørene stille seg opp i pølsekøen. Mange hurtigladere er helt uten butikker i kilometers omkrets. Da får du gjort to ting på en gang. Dessuten stenger butikkene utrolig tidlig mange steder. Lad og spis.

NAF langer ut mot Polestar. Vår test viser at de kan ha en dårlig sak
6. Installer appene på forhånd
Du sparer mye tid på å ha lastet inn og registrert deg med brukernavn og kredittkort i de viktigste ladeappene. Hurtigladere kan startes med brikke, sms eller app. Sms er ofte dyrest, så det vil du unngå. Brikke er ofte litt knot. Det beste er å rigge opp appene på forhånd. Dette er et minimum av appene du trenger:
* Fortum Charge & Drive - Denne trenger du år du skal hurtiglade på Fortum.
* Mer Connect - Denne trenger du når du skal fyre opp Grønn Kontakt sine hurtigladere.
* Circle K Charge - Sparker i gang Circkle K sine ladestasjoner for deg.
* Ionity (Scroll litt ned på siden) - Har lynladere i Norge. Pass på prisen! Direktekunder av Ionity betaler 8,4 kroner per KW.
* BKK bruker appen Bilkraft - Har overraskende mange ladestasjoner i Norge. Noen av dem er lynladere.
* Plugshare er den beste oversikten over ladere i Norge. Et must på langtur.
7. Velg lynlader når du kan (superhurtiglader)
Det tar lenger tid å lade enn du kanskje tror, og lenger enn reklamen skulle tilsi. La oss være ærlige. Om du har en lang dagsetappe, går det med mye tid til lading. Med 50kW hurtiglader kan det fort ta en time å lade bilen om du har stort batteri. Sikt deg inn på de få lynladerne som finnes. På tur til Loften fikk vi lynladet hos Grønn Kontakt ved Burger King i Lillehammer, på Grønn Kontakt ved Bodø og på BKK i Kristiansund sentrum. Det gjorde underverker for humør og fremdrift.
Siden i fjor sommer er det også blitt langt enklere. Flere ladere er satt opp, men flere elbiler er også kommet til. Både NAF og Norsk Elbilforening er bekymret for utbyggingstakten, men med lave skuldre og god planlegging er mye gjort.
God ferie!S

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.