Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Den tyske medlemsorganisasjonen ADAC er Europas største bileierorganisasjon med 16 millioner medlemmer og et magasin som trykkes opp i 14 millioner eksemplarer.
ADAC er kjent for store og omfattende tester, og nå har de testet forbruket og rekkevidden på 70 elbilmodeller i laboratorium.
Imponerende nok stikker Hyundai av med de to øverste plassene, mens Norges to mest solgte biler i 2023 ender opp med skuffende resultat.

Bli med inn på Tesla-fabrikken i Berlin
Best og verst forbruk
I tabellen under er de 70 modellene rangert fra lavest til høyest forbruk. Tallene er hentet fra ADAC og gjengitt av svenske Alltomelbil.
Det er nykommeren Hyundai Ioniq 6 med bakhjulsdrift som leverer best i ADAC-testen med et forbruk på 15,5 kWh per 100 km.
Elbil24 har testet Ioniq 6 ved flere anledninger, blant annet på langtur fra Oslo til Bergen. Forbruket den gang var imponerende lavt. Det kan du lese mer om her:

Ioniq 6 på langtur: – Aldri opplevd maken til forbruk!
Hyundai nøyer seg ikke med 1.-plassen på lista. Også den oppgraderte andreutgaven av Hyundai Kona biter godt fra seg. Et forbruk på 16,7 kWh per 100 km holder til 2.-plass - knepent foran Tesla Model 3.
Med Ioniq 5 på 9.-plass i oversikten under, noterer Hyundai seg for tre modeller på topp 10-lista. Imponerende!
Modell | Forbruk i test (kWh/100km) | Forbruk WLTP (kWh/100km) | Rekkevidde (test) | Batteri netto (kWh) |
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) 2WD | 15,5 | 14,3 | 555 | 74 |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) | 16,7 | 14,7 | 435 | 64 |
Tesla Model 3 | 16,8 | 14,4 | 415 | 57,5 |
Fiat 500e Cabrio Icon | 17,4 | 14,7 | 245 | 37 |
Mini Cooper SE | 17,6 | 15,2 | 210 | 28,9 |
Renault Twingo Electric Intens | 17,6 | 16 | 150 | 21,4 |
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD | 17,9 | 13,9 | 185 | 27,4 |
KIA Niro EV (64,8 kWh) Inspiration | 17,9 | 16,2 | 410 | 64,8 |
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) Techniq-Paket 2WD | 18,2 | 17 | 435 | 72,6 |
Kia EV6 (58 kWh) | 18,2 | 16,6 | 350 | 54 |
Polestar 2 Long Range Single Motor | 18,5 | 17,1 | 480 | 72,5 |
Kia EV6 (77,4 kWh) | 18,6 | 16,5 | 470 | 72,6 |
Peugeot e-208 GT | 18,7 | 17,6 | 280 | 47,5 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 18,8 | 15,7 | 390 | 64 |
Opel Corsa-e Elegance | 18,8 | 15,6 | 280 | 46 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) | 19 | 17,7 | 335 | 52 |
Renault Mégane E-TECH Electric EV60 220hp | 19,2 | 16,1 | 365 | 60 |
Volvo C40, Single Motor | 19,2 | 18,7 | 410 | 77 |
Citroen e-C4 Shine | 19,3 | 15,3 | 260 | 46 |
Volkswagen ID.3 Pro Performance 1st Max | 19,3 | 16,1 | 335 | 75 |
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) 4WD | 19,4 | 17,9 | 470 | 74 |
BMW i4 eDrive40 | 19,5 | 16,1 | 490 | 80,7 |
Skoda Enyaq Coupé RS iV | 19,5 | 17,2 | 450 | 77 |
BYD Atto 3 EV Design | 19,7 | 15,6 | 345 | 60,5 |
MG5 Electric Maximum Range Luxury | 19,7 | 17,9 | 315 | 57,7 |
Mercedes-Benz EQE 350+ | 20 | 16,5 | 530 | 90,6 |
Ora 400 Pro+ (63 kWh) | 20 | 16,5 | 340 | 59,3 |
Subaru Solterra Platinum Plus | 20 | 17,9 | 350 | 64 |
Peugeot e-2008 GT | 20,2 | 17,8 | 260 | 47,5 |
Opel Mokka-e Ultimate | 20,3 | 17,4 | 255 | 46 |
Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line | 20,4 | 17,5 | 410 | 76,6 |
BMW iX xDrive 50 | 20,4 | 20 | 610 | 105,2 |
Nio ET7 (100 kWh) | 20,4 | 19 | 485 | 90 |
DS 3 Crossback E-Tense | 20,5 | 17,6 | 270 | 47,5 |
Honda e Advance | 20,5 | 17,8 | 180 | 28,5 |
MG ZS EV Luxury | 20,7 | 18,6 | 220 | 40 |
Volkswagen ID.5 Pro Performance | 20,7 | 16,3 | 400 | 77 |
Mazda MX-30 e-SKYACTIV Makoto | 21 | 17,9 | 170 | 32 |
Mercedes EBQ 350 Electric Art 4Matic | 21,1 | 18,2 | 350 | 66,5 |
BMW iX3 | 21,2 | 18,9 | 400 | 73,8 |
Cupra Born e-Boost (58 kWh) | 21,2 | 15,5 | 295 | 58 |
Tesla Model Y Long Range AWD | 21,2 | 16,9 | 415 | 79 |
Nissan Ariya (63 kWh) Evolve Pack | 21,3 | 17,6 | 335 | 63 |
Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art | 21,5 | 16,8 | 575 | 107,8 |
Mercedes EQA 250 Electric Art | 21,6 | 17,9 | 360 | 66,5 |
Ford Mustang Mach-E Extended Range | 21,7 | 16,5 | 480 | 88 |
Skoda Enyaq iV 80 | 21,9 | 16,7 | 395 | 77 |
BMW i7 xDrive 60 | 22 | 18,5 | 545 | 101,7 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 22,1 | 20,6 | 201 | 39 |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 22,3 | 19,3 | 395 | 75 |
Genesis GV70 Sport AWD | 22,8 | 19,2 | 380 | 77,4 |
MG Marvel R Performance | 22,8 | 20,9 | 325 | 69,9 |
Volkswagen ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max | 22,8 | 17,7 | 385 | 58 |
Porsche Taycan Sport Turismo GTS | 23,2 | 20,9 | 420 | 83,7 |
Mercedes EQS 580 Electric Art 4Matic | 23,3 | 18 | 530 | 108,4 |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 23,3 | 20,6 | 390 | 67 |
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD | 23,6 | 18,7 | 450 | 88 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 23,6 | 26,2 | 400 | 83,7 |
Opel Combo-e Life Ultimate | 23,7 | 19,3 | 215 | 46 |
Genesis GV60 Sport Plus AWD | 23,9 | 19,1 | 365 | 77,4 |
Nio EL7 (100 kWh) | 23,9 | 21,6 | 420 | 90 |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 24,4 | 23,7 | 390 | 86,5 |
Aiways U5 Premium | 24,7 | 17 | 290 | 61 |
Audi e-tron 55 quattro | 25,8 | 23 | 365 | 83,6 |
Audi e-tron GT quattro | 26,3 | 20,5 | 370 | 83,7 |
Volkswagen ID.4 GTX 4Motion | 26,9 | 18,3 | 310 | 77 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 27,6 | 22 | 366 | 84,7 |
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD | 28,8 | 23,8 | 310 | 77 |
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) | 29,7 | 26,6 | 255 | 69 |
Mercedes EQV 300 | 30,9 | 28,1 | 325 | 90 |
Kilde: ADAC.
Model Y skuffer
Som vi ser av tabellen ovenfor, ender Norges mest populære elbil opp med et overraskende høyt forbruk i ADAC-testen. Long Range-utgaven som her er testet ender med 21,2 kWh per 100km - noe som er vesentlig høyere enn hva Tesla selv oppgir som forbruk.
Testet rekkevidde på 415 kilometer er også betydelig kortere enn Long Range-modellens WLTP på 565 kilometer.
Også Norges nest mest solgte bil hittil i 2023 - VW ID.4 - kommer overraskende dårlig ut av ADAC-testen. Forbruk på 22,8 og 26,9 kWh per 100 km på henholdsvis ID.4 Pro og ID.4 GTX er klart høyere enn hva VW selv oppgir.
Sistnevnte utgave er den mest populære ID.4-versjonen i Norge og kommer med en WLTP-rekkevidde på 496 kilometer. Derfor er resultatet i ADAC-testen (310 kilometer rekkevidde) skuffende, uten at vi har noen forklaring.

11 gode grunner til å droppe Tesla Model Y
Slik utføres testen
ADAC sine tester gjennomføres i laboratorium. Dette er også praksis for WLTP-testene.
ADAC og WLTP skiller seg imidlertid fra hverandre ved at ADAC prøver å simulere ekte kjøring gjennom sin EcoTest. Den inkluderer høyere gjennomsnittshastigheter, flere ulike temperaturer, lengre løyper og kupert terreng.
ADAC mener at de på denne måten viser et mer nøyaktig forbruk. WLTP-testene gjøres i 23 varmegrader og med en snitthastighet på 46,5 km/t.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.