Pilotprosjekt fra Bertel O. Steen:

Abonnér på bil uten bindingstid

Et nytt alternativ til leasing?

KLARE FOR TEST: Petter Kjøs Utengen er klar for å teste ut Bertel O. Steens nye bilabonnement FLEKS. Foto: Fleks
KLARE FOR TEST: Petter Kjøs Utengen er klar for å teste ut Bertel O. Steens nye bilabonnement FLEKS. Foto: FleksVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

En ny tjeneste fra Bertel O. Steen skal gjøre det mer fleksibelt å bruke bil uten å måtte eie den.

Tjenesten skal i følge hjemmesiden, følge det livet du lever, og la deg starte og avslutte leieforholdet når du ønsker - uten bindingstid.

Tjenesten heter Fleks, og skal gi kundene et så fleksibelt bilhold som mulig, forteller leder av Fleks, Petter Kjøs Utengen.

- Vi ser at kundene våre har store livsfaseendringer, som ikke følger de tradisjonelle leasingperiodene på 12, 24 og 36 måneder. Derfor lar vi kundene leie bil så lenge de ønsker, uten en satt bindingstid.

Bindingsfritt

Tjenesten fungerer på mange måter som et bindingsfritt mobilabonnement med bilen på kjøpet. Du velger den bilen du selv ønsker, og må leie bilen i minimum en måned.

Etter dette kan du velge å si opp tjenesten når som helst, med en måneds oppsigelsestid. Du kan også bytte bil dersom du skulle ønske en annen størrelse, eller et annet drivstoff for eksempel.

Konseptet er at du betaler et fast månedsbeløp for bilen. Denne prisen inkluderer forsikring, service, veihjelp og dekkhotell.

Drivstoff/lading og bompenger kommer i tillegg, men her skal du kunne få rabatter. Prisen er imidlertid ikke helt satt enda.

- Prisene vil ligge fra 4000kroner og oppover, litt avhengig av hvilken bil du velger. Det skal jo være billigere å ha et abonnement enn å ikke ha det, så vi lover å ha konkurransedyktige priser.

Ingen risiko

Fleks kan minne om leasing, men Utengen sier den skiller seg ut på et litt viktig punkt.

- Dersom du leaser en bil, så sitter du med all risiko selv. Her er det i stedet vi som tar all risikoen, mens du kun bruker bilen og kan levere den inn eller bytte bil ved behov.

I tillegg tar de ansvaret for service og dekkskift, og kan hente og levere bilen for deg når det er tid for dette.

Abonnementet inneholder 1250 kilometer i snitt per måned gjennom perioden, noe som er litt over snittet for den gjennomsnittlige kjøreren.

Nærmer du deg grensen er det mulig å kjøpe ytterligere kilometerpakker.

Halvparten er elbiler

Bilene de kan levere er i utgangspunktet alle bilene i Bertel O. Steens bilpark. Om lag halvparten av bilene er elbiler.

- Vi tilbyr kompaktbiler, stasjonsvogner og SUVer – noen elektriske og noen bensinbiler – fra ulike merker som Peugeot, Opel, KIA og Mercedes-Benz. Alle bilene våre er null til tre år gamle, håndplukket og pent brukt hvis de ikke er nye. Varebil kan leies som tilleggsbil ved behov.

Flere konkurrenter

FlexiLease fra Hertz er kanskje en av de argeste konkurrentene til Fleks.

Her leier du bilen på månedsbasis, og med de samme tjeneste inkludert som Fleks. Du betaler for en måned av gangen, og dersom du ikke avslutter leieforholdet før en måned er avsluttet, forlenges leieforholdet med en ny måned.

Du kan også bytte bil underveis i leieforholdet, men prisen kan endres avhengig av hvilken bil du bytter til.

Hertz tilbyr flere elbiler, både små og store.

Care by Volvo er også et liknende konsept som allerede finnes. Også her betaler man en fast månedlig sum, og får service, dekkhotel og forsikring inkludert.

Forskjellen er at man hos Volvo må tegne abonnement for minimum to år. I tillegg har de på nåværende tidspunkt ingen elbiler i stallen.

Testes ut

Tjenesten Fleks skal testes ut i Oslo og Akershus, og de har nå gått ut og etterlyst testpersoner til pilotprosjektet.

Vi har så langt fått veldig god respons, og mange interessenter har meldt seg på siden vår.

I testperioden vil imidlertid ikke alle interessenter få tilbud om å leie en bil. De har per nå kun et begrenset antall biler, og noen utvalgte vil få muligheten til å være med i testen.

- Vi vil nå gå ut i markedet, og finne ut hvilke biler kundene vil ha, så moderer vi vår bilpark deretter, sier Utengen.

Etterhvert vil de nå ut bredere.

- Vi vil absolutt ikke bare være en Oslotjeneste, så vi vil ut til resten av Norge, gjerne også Norden, sier Utengen.