Advarer: - Kan bli dyrt å vente med elbil

Selv om elbilsalget går strykende, er det fortsatt mange som sitter på gjerdet - spesielt i distriktene. Nå advarer NAF om konsekvensene.

HJEMMELADING: Flere i distriktene enn i byene kan lade elbilen hjemme. Likevel er folk langt mindre positive til å velge elbil her, viser ny undersøkelse. Foto: Bjørn Eirik Loftås
HJEMMELADING: Flere i distriktene enn i byene kan lade elbilen hjemme. Likevel er folk langt mindre positive til å velge elbil her, viser ny undersøkelse. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): I en fersk undersøkelse som Kantar har utført for Norges automobilforbund (NAF), svarer 43 prosent at deres neste bil blir en elbil. I storbyer som Oslo, Bergen, Trondheim og Drammen, ligger andelen på rundt 50 prosent eller mer.

Fullt så positive er ikke folk i distriktskommuner. Her er andelen så lav som 26-27 prosent.

4087 personer deltok i undersøkelsen.

Kan bli dyrt

- Mange velger å vente med elbil. Å vente for lenge kan imidlertid komme med en ekstra prislapp, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

Sødal sikter til at flere partier ønsker gradvis å innføre moms på elbiler. Hvis det blir en rød-grønn regjering etter høstens stortingsvalg, kan de første elbilene få moms allerede fra 2022. I første omgang vil det gjelde de dyrere bilene (les mer lenger ned i saken).

Dette mener Sødal spesielt folk i distriktene bør være obs på.

- Mange av elbilene som koster mest, er også de som har lengst rekkevidde, og dermed de bilene som er mest aktuell for folk som bor utenfor de sentrale strøkene, sier han.

Han tror flere i distriktene enn i byene vegrer seg for å velge elbil, blant annet på grunn av usikkerhet rundt rekkevidde og lademuligheter. Dette mener han er mindre problematisk enn mange tror.

- Flere i distriktene enn i storbyene kan lade hjemme, og elbilen får stadig lengre rekkevidde, blir større og kan trekke henger, sier han.

I figuren har NAF brukt SSBs sentralitetsindeks for å sortere norske kommuner etter hvor sentrale de er. Indeksen er en standard basert på nærhet til arbeidsplasser og servicefunksjoner. Gruppe 1 dekker blant annet Oslo, Bærum, Lillestrøm og andre kommuner like utenfor Oslo. Gruppe 2 dekker en rekke andre store byer i Norge, som Bergen, Trondheim og Stavanger samt østlandsbyer som Drammen, Fredrikstad, Moss og Sarpsborg. Gruppe 5 og 6 dekker kommuner som Kinn, Senja, Hustadvika, Balsfjord, Frøya, Luster og Andøy.
I figuren har NAF brukt SSBs sentralitetsindeks for å sortere norske kommuner etter hvor sentrale de er. Indeksen er en standard basert på nærhet til arbeidsplasser og servicefunksjoner. Gruppe 1 dekker blant annet Oslo, Bærum, Lillestrøm og andre kommuner like utenfor Oslo. Gruppe 2 dekker en rekke andre store byer i Norge, som Bergen, Trondheim og Stavanger samt østlandsbyer som Drammen, Fredrikstad, Moss og Sarpsborg. Gruppe 5 og 6 dekker kommuner som Kinn, Senja, Hustadvika, Balsfjord, Frøya, Luster og Andøy. Vis mer

Slik blir elbil-momsen

I Norge kan du kjøpe ny elbil momsfritt, uansett hva bilen koster. Undersøkelser viser at dette er den største enkeltstående fordelen som får folk til å velge elbil.

Myndighetene taper imidlertid mye penger på dette insentivet, og de fleste politiske partiene har tatt til orde for gradvis å avgiftsbelegge også elbilene, men at det samtidig skal lønne seg å velge elbil foran fossilbil også i fortsettelsen.

Blant de mest ivrige er Arbeiderpartiet, som vil innføre moms på dyre elbiler allerede fra nyttår, i første omgang på biler som koster over 600.000 kroner. Dersom det blir en regjeringskoalisjon med AP i front etter høstens valg, kan det altså bli moms på disse bilene allerede fra 2022.

Man slipper imidlertid å betale moms på hele beløpet, kun på beløpet som overstiger 600.000 kroner. Det betyr at en bil som koster 750.000 nå, vil koste 787.500 kroner med moms.

Det er imidlertid sterke krefter i sving for å påvirke myndighetene til å vente med å innføre avgiftene. Både NAF, Norsk elbilforening og flere bilimportører advarer mot å forhaste seg, og ber myndighetene vente til vi vet at målet om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler fra 2025 nås.

Les mer her:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer