Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Denne helga forventer norske forsikringsselskaper rekordmange bilskadesaker.
Stålsetter seg nok en gang
Ifølge tall fra Finans Norge fikk norske forsikringsselskap inn mer enn 5000 skadesaker om personbiler på datoene som faller på fredag, lørdag og søndag i 2020. Kostnadene beløp seg til mer enn 100 millioner kroner.
- Tallene er så vi nesten ikke skjønner dem. Men de er høyst reelle. Julestresset tar oss nå og denne helga er verst, sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.
Selskapet sier at de forventer at de fleste skadesakene er relatert til krasj med annen bil, vegg/stolpe i parkeringshus, mur, gjerde og veikant.
Også hos konkurrenten Gjensidige, opplever de økt pågang disse dagene. Kommunikasjonssjef Arne Voll har tidligere uttalt til Dinside at det ikke bare er snakk om bulkedager, men at hele desember er en bulkemåned.
- Det er likevel i dagene rett før jul at adrenalinet koker og stressfaktoren virkelig slår inn, og at det lett går galt, forklarte han til Dinside.
2 av 3 har stressbulket
I en ny undersøkelse fra Norstat og Frende Forsikring sier 2 av 3 at de har småbulket bilen sin.
- Dette er svært høye tall. Vi ser at menn krasjer oftere enn kvinner. Blant de som sier de har krasjet flere ganger er det hele ti prosent flere menn enn kvinner, sier Ytre-Hauge.
- Vi krasjer med alt mulig rart. Foruten andre biler sveiper vi borti murer, gjerder, søppeldunker, postkassestativ, veikanter og motorsykler når vi har det travelt, sier Frendes bilekspert.

Advarer: Har du slikt liggende i hanskerommet, kan du få en forsikringssmell ...
Verst for elbiler
Og eier du en elbil, er risikoen langt større for at du kommer til å bulke, i hvert fall hvis vi skal se på offisiell statistikk fra skadetakseringssystemet DBS. I en rapport som Finans Norge gjorde i februar, kommer det fram at rundt 14 prosent av elbilene var innom bilskadeverkstedet for små og store skader i 2019, mens tallet var kun ni prosent for fossilbilene.
Tesla toppet listen, med en skadefrekvens på 21 prosent, eller mer enn dobbelt så høy frekvens som snittet for fossilbiler.
Forsikringsselskapet Gjensidige har pekt på to sannsynlige årsaker: Mange elbiler har stor motorkraft og kan derfor være mer utfordrende for sjåføren. En annen årsak kan være at elbiler kan kjøre i kollektivfeltet og dermed skifter felt oftere enn andre biler.
Spent på koronahandelen
De siste årene har høye kollisjonskostnader i desember, for eksempel på parkeringsplasser, vært like sikkert som at julaften plutselig er her. I år er imidlertid fagsjefen i Frende spent på om det vil være færre smeller.
- Kanskje har folk vært flinkere med å handle inn tidlig i år på grunn av sosial distansering. Eller kanskje har enda flere kjøpt gavene sine på nettet enn før. Det blir spennende å se. Men innerst inne tror jeg nok mange flokker til butikker og kjøpesentre siste helga før jul, også i år. Same procedure as last year, sier han.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.