Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Ifølge beregninger fra forsikringsselskapet If kan så få som 12-15 prosent av elsparkesyklene som er solgt i Norge nå har pliktig ansvarsforsikring for motorvogn.
I forrige uke rundet forsikringsselskapet If 11.000 slike ansvarsforsikringer, men de opplyser samtidig at de i sommer har registrert en skarp nedgang i antallet som skaffer seg forsikringen.
- Det vil nok etterhvert bli vanskeligere og vanskeligere for samferdselsmyndighetene å nå målet om at alle elsparkesykler skal ha forsikringen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Nå må denne forsikres – spar hundrelapper
- Millionbeløp fra egen lomme
Fra 1. januar i år må alle privateide elsparkesykler, ståbrett og lignende ha lovpålagt ansvarsforsikring for motorvogn.
Dette på lik linje med biler, busser og traktorer. Det har Samferdselsdepartementet bestemt. Utleiesparkesykler fikk påbud om ansvarsforsikring fra 1. september i fjor.
- Selv om dette er en lovpålagtpålagt forsikring, vil det nok dessverre være mange som ikke skaffer seg den, sier Clementz.
Han benytter anledningen til å advare nordmenn som eier elsparkesykkel uten å ha tilstrekkelig forsikring.
- Kommer de opp i en ulykke med alvorlig personskade, snakker vi om millionbeløp som må betales fra egen lommebok, sier Clementz.

Så dyre er bestselgerne å forsikre
- Uvitende
Han tror mange eiere av elsparkesykkel rett og slett ikke har fått med seg at det er pålegg hjemlet i lov og forskrift om å ha denne ansvarsforsikringen på kjøretøyet.
Elsparkesykler ble omklassifisert til liten elektrisk motorvogn av samferdelsmyndighetene i fjor sommer.
- Har du sett denne?
Halv million elsparkesykler
Det er ingen som har fullstendig statistikk over hvor mange hundretusener elsparkesykler som finnes i Norge på nåværende tidspunkt. Grunnen er at de selges gjennom så mange ulike salgskanaler.
Likevel finnes det pekepinner: I august i fjor meldte organisasjonen Elektronikkbranjen at salget til da i fjor lå på 230.000 kjøretøyer. I samme periode i 2021 var salget på rundt 205.000, ifølge digi.no.
- Det er derfor grunn til å tro at vi snakker om minst en halv million privateide elsparkesykler som må ha denne pliktige ansvarsforsikringen for å kunne brukes lovlig, sier Clementz.
En elsparkesykkelforsikring koster mellom 50 og 100 kroner i måneden hos forsikringsselskapene.

Én av tre vil ha totalforbud
Dette dekker forsikringen
Lovpliktig ansvarsforsikring for motorvogn dekker skade som elsparkesykkelen gjør på personer, også på deg som fører.
Den dekker også skader på ting som for eksempel andres kjøretøy, bygninger og gjenstander.
Kjører du uten lovpålagt ansvarsforsikring på elsparkesykkelen, kan politiet ilegge deg en straffereaksjon.
Du må betale erstatningen fra egen lomme dersom kjøretøyet ditt ikke er forsikret og har gjort skade. Ved store, omfattende skader og personskader, for eksempel en alvorlig hodeskade, kan du ble skyldig et tosifret millionbeløp.
Skulle du selv bli skadet som fører av et uforsikret kjøretøy, får du ingen erstatning ved skade.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.