Vedlikehold av elbil

Advarer mot å spare penger her

- Små feil kan fort bli store.

Problemet er ikke at man forsøker å spare penger, men det som kanskje var en liten feil kan fort bli kostbar å reparere om man bare lar feilen utvikle seg. Foto: Naf
Problemet er ikke at man forsøker å spare penger, men det som kanskje var en liten feil kan fort bli kostbar å reparere om man bare lar feilen utvikle seg. Foto: Naf Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): - Den vanskelige tiden vi nå lever i gjør at mange må spare penger, men å utsette vedlikeholdet av bilen, er ikke noen god idé, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i Naf.

Han viser til at alt har blitt dyrere den siste tiden. Matprisene øker, strømprisen slår stadig nye rekorder, drivstoff er dyrere og renta går opp.

Derfor er det fare for at bileiere dropper nødvendig vedlikehold av bilen for å spare penger. Enten fordi de må, eller fordi de ser sitt snitt i å justere pengebruken sin.

Utgifter til bil

EU-kontroll, servicebehov, uforutsette feil og driftsstans er alle kostnader som er med på å øke et allerede høyt kostnadsnivå for landets bilister.

For mange kan regningsbunken gjøre det vanskelig å prioritere. Å bortprioritere service av bilen er en dårlig ide, mener Naf - og peker på at det kan bli dyrt i lengden.

- Problemet er ikke at man forsøker å spare penger, men at det som kanskje var en liten feil, fort kan bli kostbar å reparere om man bare lar feilen utvikle seg, sier Svendsen - og minner om et annet viktig aspekt:

- I mange tilfeller kan man også oppleve at bilen kan bli trafikkfarlig om man for eksempel unnlater å bytte ut slitte dekk og bremser - eller kjører rundt uten lys som fungerer slik de skal.

Servicehistorikk er viktig

Om du vurderer å hoppe over et serviceintervall for å spare penger, bør du vite at det trolig vil koste deg penger når du skal bytte bil. Du må forvente å få en lavere innbyttepris hos bilforhandleren, eller at du ikke får solgt bilen for den summen du ønsker seg ved privat salg.

Om du har en bil på leasing vil du få en betydelig påkost dersom du ikke har fulgt vedlikeholdsprogrammet. Dropper du en service mens bilen fortsatt er i garantiperioden, mister du garantirettigheter.

- De fleste som kjøper brukte biler sjekker servicehistorikk godt. Det er også Naf sin anbefaling at man skal være nøye med å sjekke dette før man kjøper bruktbil. Å droppe service kan fort bli veldig uheldig og kostbart den dagen man skal selge bilen, sier Svendsen.

  • Les videre under videoen:
Thomas Hauerberg hos Naf forklarer hvorfor det kan være smart å ta en garantiutløpstest før garantitiden på bilen utløper - også for elbiler. Vis mer

Det er også slik at man på service i mange tilfeller oppdager feil som kan være dekket av bilens garanti. Det går man glipp av dersom man ikke følger serviceintervallene.

- Et godt eksempel er rust. Kanskje er bilen akkurat innenfor garantien, men så unnlater man å ha den på en service der man hadde oppdaget rustdannelser. Kanskje er rusten også dekket av bilens rustgaranti. Da sitter man ikke bare med et gapende hull i servicehåndboken, men også med en bil med en kostbar rustskade som man ellers kunne fått reparert på garantien, rådgir Svendsen.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.