Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Hvis du virkelig er ute etter en svær elbil som skiller seg ut i mengden, bør du ta en titt på Hongqi E-HS9. Aldri hørt om Hongqi (uttales 'hongkji'), sier du? Ikke så rart, kanskje - for bilmerket har så langt kun vært tilgjengelig i hjemlandet Kina.
Nå står imidlertid Norge for tur, og prisene er klare.

Huawei: - Her er vi allerede bedre enn Tesla
Lange tradisjoner
Kinesiske biler begynte for alvor sitt inntog til markedet i fjor, og i år kommer mange flere. Men i motsetning til merker som BYD, Xpeng og Nio, har Hongqi lange tradisjoner i Kina, der luksusmerket har blitt produsert siden 1958. De første årene skjedde produksjonen kun på bestilling fra velbeslåtte kunder, inkludert statsledere.
Siden har produksjonen økt år for år, og i 2021 er ambisjonen å bli Kinas ledende luksusbilmerke. FAW, som står for produksjonen i dag, regnes som en av de «fire store» bilprodusentene i Kina.
Norge blir land nummer to for det kinesiske bilmerket. Hongqi skal importeres av HBI Norge, et selskap i Motor Gruppen, som allerede har lang historikk innen import, salg og service av bilmerkene Mitsubishi, Renault og Dacia, som til sammen har 43 forhandlere rundt om i hele landet.

Nio flytter inn i Oslo sentrum
Rolls Royce-inspirert
Og den første modellen vi får stifte bekjentskap med her hjemme, er altså E-HS9. Den luksuriøse muskelbunten måler hele 5,21 meter i lengden, er over to meter bred og 1,71 meter høy. Den leveres med seks eller sju seter, og har en akselavstand på hele 3,11 meter.
Det kanskje mest iøynefallende ved bilen, er imidlertid fronten. Den er massiv og majestetisk, og noe av det første som slår oss er at dette minner ikke så rent lite om en Rolls Royce.
Likhetene med Rolls Royce er kanskje ikke tilfeldig, for bilens sjefdesigner, Giles Taylor, ble hentet fra nettopp Rolls Royce i 2018.

En bil for store familier
Men Hongqi E-HS9 ligger i en helt annen prisklasse enn sitt britiske forbilde, nærmere bestemt er den langt rimeligere. Introduksjonsprisen i Norge starter like under 600.000 kroner for innstegsutgaven. Likevel skal kvaliteten være svært høy, både på eksteriør og interiør, og ligge noen hakk over det man skulle forvente til denne prisen.
- Vi har jobbet tett med produsenten for å finne riktige spesifikasjoner og priser for at dette skal bli en attraktiv bil for store, norske familier, sier administrerende direktør Knut Aas i HBI Norge til Elbil24.
Forventningene er foreløpig å kunne selge mellom 700 og 1000 biler i året - minst. I februar ble det åpnet for forhåndsreservasjoner, og interessen så langt har ifølge Aas vært over all forventning.
- I Motor Gruppen har vi jobbet med bil i 40 år, og vi har vel aldri opplevd lignende interesse for en bil noen gang, sier Aas, og legger til at de har fått henvendelser fra kunder i både Tyskland, Finland og Spania som ønsker å kjøpe bilen via dem.

Tre utgaver
E-HS9 kommer i tre forskjellige utstyrsvarianter, Comfort, Premium og Exclusive. For samtlige oser spesifikasjonslisten premium lang vei.
Uansett hvilken utgave man velger, får man for eksempel drift på alle fire hjul, tre berøringsskjermer i hele dashbordets bredde, seter i kunstskinn/alcantara, panorama soltak, førerassistenter og en rekke sensorer og kameraer rundt bilen.

I tillegg har de to øverste utstyrsnivåene mulighet for selvkjøring på nivå 3 og 4, når dette blir tilgjengelig. Det den ikke har per i dag kan oppdateres over nettet - en såkalt OTA-oppdatering (Over The Air).
- Vi ligger godt under de andre premiummerkene i pris når du tar med utstyrsnivået i betraktningen, sier Aas.
Ytelsene er det heller ikke noe å si på. De to motorene i Premium- og Exclusive-utgavene byr på samlet effekt på 551 hestekrefter og dreiemoment på solide 750 Nm. Det skal ta bilen fra 0-100 kilometer i timen på respektable 4,9 sekunder.
Disse kommer med en batteripakke på 90 kWh netto, som skal gi dem en rekkevidde på rundt 450 kilometer, ifølge HBI Norge AS.
Du finner flere spesifikasjoner i tabellen lenger ned.
På norgesturné
Fra 3. mai til slutten av august skal bilen på «norgesturné» hos de 43 forhandlerne, der potensielle kunder kan bestille bilen til introduksjonspris som ligger 15-20.000 kroner under veiledende priser, opplyser Aas.
- I forkant kan kundene sette seg på liste, slik at de får en halv time med bilen hver. Det legges altså opp til 1-1 visning. Dette gjør vi av hensyn til smittevern, sier han.
Aas forventer at de første kundene vil få sine biler i fjerde kvartal, som betyr en gang mellom 1. oktober og nyttår.
Elbil24 kommer tilbake med våre inntrykk så snart vi får testet bilen, noe vi håper kan skje i løpet av sommeren.
Hongqi E-HS9
. | Comfort | Premium | Exclusive |
Introduksjonspris | 599.900 | 684.900 | 759.900 |
Veil pris | 620.000 | 700.000 | 780.000 |
Seter | 7 seter | 7 seter | 6 seter |
Motor: | 2 x elektrisk | 2 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Hjuldrift: | 4WD | 4WD | 4WD |
Effekt: | 436 hk | 551 hk | 551 hk |
Dreiemoment: | 600 Nm | 750 Nm | 750 Nm |
0-100 km/t: | 6,5 sek. | 4,9 sek. | 4,9 sek. |
Toppfart: | 200 km/t | 200 km/t | 200 km/t |
Batteri: | Litium-ion | Litium-ion | Litium-ion |
Kapasitet brutto (netto): | 84 (76,5) kWh | 99 (90) kWh | 99 (90) kWh |
Rekkevidde: | 380 km | 450 km | 450 km |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW | 11kW |
Hurtiglading: | 100 kW | 100 kW | 100 kW |
LxBxH: | 521x201x171 cm | 521x201x171 cm | 521x201x171 cm |
Egenvekt: | 2512 kilo | 2630 kilo | 2610 kilo |
Akselavstand: | 311 cm | 311 cm | 311 cm |
Bakkeklaring | 20 cm | 20 cm | 20 cm |
Tilhengervekt: | 1.500 kg | 1.500 kg | 1.500 kg |
Taklast: | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Du kan laste ned komplett spesifikasjonsliste i PDF-format her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.