(Elbil24): VW ID.5 og Skoda Enyaq Coupé er to nye elbiler som snart ser dagens lys. Begge er lansert, og Elbil24 har allerede prøvekjørt sistnevnte.
Felles for begge bilene er at de er utstyrt med VW-gruppens nye programvare for elbiler på MEB-plattformen, det VW kaller ID. Software 3.0.
Øvrige biler som er bygget på samme plattform skal nå få denne programvaren i en slags ettermontering, og prosessen er allerede i gang. Det gjelder alle utgaver av Cupra Born, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, og VW ID.3 og ID.4.
Fra de første ID.3 kom på markedet med versjon 1.0, har bilene blitt oppdatert litt etter litt. Da ID.4 først kom på markedet var denne utstyrt med versjon 2.0, for så å bli oppdatert videre opp til versjon 2.3.

Volkswagen ID.4: Dette er norske eiere mest og minst fornøyd med
En større prosess
Med versjon 2.4 er det brått snakk om en større endring, som derfor medfører et besøk på et verksted. Dette fordi bilene også skal få installert et større batteri, for senere å kunne være bedre rustet til å håndtere større programvareoppdateringer som «Over The Air» kan ta noe tid, og derfor kreve ekstra med strømreserver.
Men når bilen først er inne for å få større batteri, blir den også oppgradert med programvareversjon 2.4 i form av kabler. Dette på grunn av oppdateringens størrelse, og fordi bilen uansett må inn.

Med større batteri og verjson 2.4 på plass, er bilene klare for ytterligere oppdateringer. Da vil den hente ned den aller siste versjonen, ID.Software 3.0, så snart denne er klar. Det vil den være i løpet av april, for vi opplyst.
Selv om endringen medfører besøk på verksted, blant annet for å få et nytt og større batteri, vil oppgraderingen uansett være kostnadsfri for kunden, har Elbil24 fått bekreftet av Dr. Silke Bagschik i VW, Tyskland. Hun er internt i VW-gruppen kjent som ID-seriens mor. Bagschik bekrefter at dette også gjelder de norske kundene, selv om Harald A. Møller her i Norge er en privatimportør.
-Vi likestiller våre kunder uavhengig av importørstatus, forteller hun, og legger samtidig til at hun setter stor pris på samarbeidet med den norske importøren.

Avslørt: Audi, Skoda, VW og Cupra får betydelig økt ladefart
Kundene bidrar
Silke Bagschik forteller at de har gjort en undersøkelse på det hun kaller ID. Drivers Club for å få vite hvilke endringer kundene ønsker for bilene sine, og at de så langt det har latt seg gjøre har prøvd å etterkomme disse.
-Bare på få timer fikk vi over 4.000 svar, forteller hun.
Blant endringene som kommer vil mange antagelig sette pris på at de nå har fått på plass en ruteplanlegger som nå også tar hensyn til lading og ønsket gjenværende batterikapasitet. Dette betyr at du før en langtur kan legge inn hvor du skal, og hvor høy gjenværende batterikapasitet du ønsker å ha igjen på bilen ved ankomst. Bilen kalkulerer så ruten, og kalkulerer hvor du bør stoppe og lade underveis. Dette er strengt tatt ikke noe nytt i elbil-verden, men for VW er det nytt og kjærkomment.
Av annet nytt kan vi også nevne:
- Travel Assist nå også bidrar med assistanse under skifte av fil.
- Travel Assist samler også data i en funksjon de kaller Swarm data, og deler dette med andre.
- Park Assist Plus har fått minnefunksjon, og parker bilen for deg, helt automatisk. Dette på steder der du typisk gjør samme øvelse titt og ofte, som hjemme eller på jobben.

Med den nye ID.Software 3.0 er også bilen klar for en rekke andre funksjoner, og Silke Bagschik forteller at det i løpet av året kommer muligheter for å kjøpe flere funksjoner, såkalte Functions On Demand – FOD. Her kan du som bruker laste ned nye apper eller funksjoner som låses opp når du ber om det. Noen av disse kan være gratis, andre kan kjøpes for en gitt periode, eller for alltid.
Det som kanskje er den mest etterlengtede funksjonen er at ladehastigheten økes. Med den nye programvaren kommer det også en oppgradert temperaturstyring for batteriet, som igjen tillater høyere ladeeffekt.
I første omgang blir denne ladeeffekten økt til 135 kW, men Elbil24 har fått skriftlig bekreftet fra to uavhengige kilder i VW-konsernet med svært god kjennskap til produktutviklingen at ladeeffekten i løpet av året skal økes til 170 kW. Hvorvidt dette vil bli en av funksjonene som legges under «Functions on demand», er det ikke sagt noe om, men det kan godt være.
Bli med på tur med en delvis selvkjørende ID.3:
På sikt kommer også – naturlig nok – ytterligere oppdateringer, og versjon 3.1 er allerede under arbeid. Her vil det blant annet implementeres en Plug & Charge-funksjon, der bilen og laderen gjør et handshake, der bilen identifiseres av laderen og du ikke lenger trenger en ladebrikke, app, eller annet for å betale for ladingen.
Dette vil etter all sannsynlighet bare være i funksjon på Ionity sitt ladenettverk til å begynne med, der VW-gruppen er medeiere. Se likevel ikke bort fra at det også vil fungere på andre ladere etter hvert.
Vi har foreløpig ikke fått klarhet i hvordan den norske importøren velger å organisere oppgraderingen av de norske bilene, som er en betydelig mengde biler. Ettersom en slik prosess vil stjele en stor kapasitet fra verkstedene rundt om, er det ikke utenkelig at eksisterende biler først får oppdateringene før ved neste obligatoriske service. For noen vil dette være snart, for andre opp mot så mye som et år.
I denne saken er det omtalt utsagn fra VW om ID-serien. Det kan legges til at alle disse oppgraderingene også vil gjøres på alle Skoda Enyaq, alle Audi Q4 e-tron, og alle Cupra Born - kort fortalt alle biler som er bygget på MEB-plattformen til VW-gruppen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.