Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Under bilmessen i Frankfurt i 2019 viste Hyundai frem konseptbilen Hyundai 45. Tallet 45 er en henvisning til selskapets 45 år lange historie innen bil, samtidig som bilen var designet med en rekke 45 graders vinkler i utformingen.
I vinter viste Hyundai-konsernet frem Ioniq 5, som er produksjonsversjonen av konseptbilen.
Førsteutgaven av bilen ble kalt Project 45, og ble solgt ut på 45 minutter. Det var en fullpakket utgave som kom til en fordelaktig pris. For 499.900 kroner fikk disse kundene den største versjon med firehjulsdrift, og alt Ioniq 5 ellers kan by på.
OPPDATERT 26.4: Nå er også prisene klare for de «vanlige» utgavene av bilen, eller rettere sagt: De første som kommer til Norge.
Det er snakk om to utgaver med Premium utstyrsnivå, med enten bakhjulsdrift eller drift på alle fire hjul, og med Long Range batteripakke. Andre utgaver, med Standard Range batteripakke, kommer senere, får vi opplyst fra Hyundai.
Prisene blir som følger:
IONIQ 5 Long Range RWD Premium: 464 000 kroner + levering
IONIQ 5 Long Range AWD Premium: 494 000 kroner + levering
Tillegg for 20'' lettmetallfelger: 5000 kroner
Tillegg for panorama glasstak (krever 20'' lettmetallfelger): 15 000 kroner
Kjøpere av bilen vil også få ett års gratis abonnement på Ionity-lading. Det betyr at de kan lade bilene på ladeoperatørens lynladestasjoner for 1,65 kroner pr kWh i abonnementsprisen.

Nytt navn
Som kjent, har Hyundai dedikert navnet Ioniq til sine fullelektriske biler fra nå av, og modellnavnet blir altså tallet 5. Ioniq 5 heter altså ikke lenger Hyundai. Samtidig er dette den første modellen fra konsernet som er bygget på den nye e-GMP plattformen, som er laget ene og alene for elbiler. Selskapet har også meldt at de neste modellene ut blir Ioniq 6, i form av en sedan, og Ioniq 7, som blir en større SUV, og bygges på den samme plattformen.
Ioniq 5 har allerede vært i Norge på test:

Forventet storselger på norgesbesøk
Ioniq 5, som vi vises her, er en mellomstor CUV – Crossover Utility Vehicle. Denne kan mest betegnes som en blanding av en hatchback og en SUV, derav betegnelsen crossover.
Bilen er en sak på nær 4,64 meter, og den har en svært lang akselavstand til å være en bil i denne klassen, med hele tre fulle meter. Flere og flere produsenter tar nettopp dette grepet på elbilene ved å strekke akselavstanden så mye som mulig. Det gir bedre plass til interiøret, og større fleksibilitet innvendig. Samtidig gir det også kjøreegenskaper som normalt hører hjemme i en langt større bil enn dette karosseriet tilsier.
To batterier, to drivverk
Ioniq 5 kan fås med to alternative batteripakker, og begge kan fås med valgfri firehjulsdrift. «Normal Range» har en batterikapasitet på 58 kWh, mens «Long Range» har et energilager på 72,6 kWh. Velger du kun tohjulsdrift, så ligger driften på bakhjulene – som er typisk på nyere elbiler med tohjulsdrift.
Hyundai forteller for øvrig at det store batteriet består av 640 lommeceller, og at de har gjort pakkingen av cellene på en ny måte, og dermed spart rundt 40 prosent av plassen. Dette handler blant annet om hvordan kjølesystemet er utformet, og konstruksjonen av modulene.
Effekten på motorene varierer fra samlet 218 hk på enkleste utgave, til 306 hk på toppmodellen.
Dette nok til å gi en akselerasjon fra 8,5 sekunder til 100 km/t på svakeste modell, til 5,2 sekunder på kraftigste. Om du virkelig har det travelt, oppgis toppfarten å være 185 km/t på alle modellene.

Hurtig hurtiglading
Som andre bilmodell på markedet støtter Ioniq 5 opp til 800 volts lading. Per i dag er det kun Ionity som tilbyr lading med denne standarden, men så er også Kia og Hyundai – inkludert Ioniq – med i alliansen som bygger ut Ionity-nettet.
Den andre bilen som kan utnytte 800 volt fullt ut er Porsche Taycan, men i motsetning til Taycan – som lader med opp til 270 kW – har Ioniq 5 støtte for opp til 220 kW med det største batteriet. Det minste batteriet vil etter alt å dømme ta rundt 175 kW på det meste. Dette som en følge av færre celler å dele ladeeffekten på. Som ved alle andre elbiler er også Ioniq avhengig av optimale temperaturforhold for å klare denne ladeeffekten.
For typisk hjemmelading (AC) har Ioniq 5 en ombordlader på 11 kW.

DUELL: Ford Mustang Mach-E mot elektrisk Volvo XC40
Bilprodusentene er ofte mer opptatt av å snakke om ladetider enn ladeeffekter. Hyundai forteller derfor at de lader opp fra 10 til 80 prosent på 18 minutter, mens de på fem minutter lader for 100 nye kilometer. Også dette på en god dag, men skulle det bli veldig kaldt er det greit å vite at Ioniq 5 er utstyrt med varmepumpe, uten av vi foreløpig har fått fullt innblikk i virkemåten enda.
Flere nivåer
Under kjøring har du fire forskjellige nivåer av regenerering, og du kan velge nivå med hendler fra bak på rattet. Alternativet er å la bilen styre nivåene selv. Dette gjennom den såkalte Smart Cruise funksjonen, som benytter radarer i front av bilen til å følge trafikken, og bremse gjennom regenerering på denne måten, eller ved hjelp av navigasjonssystemet.
Du har også fire forskjellige kjøreprogrammer å velge mellom, med navnene Eco, Normal, Sport og Snow.
Disse styrer i stor grad hvor mye krefter du skal få ha til rådighet gjennom gassresponsen, og i Eco hvilke strømforbrukere som fortsatt skal virke. I Snow er det naturlig at du får lite effekt ved igangkjøring, slik at du forhindrer hjulspinn.

Svært fleksibelt indre
Vel bak rattet vil du først og fremst antagelig legge merke til de to 12-toms skjermene. Det stopper likevel ikke der, for bilen har også et AR-system som gir deg en head-up skjerm som brettes utover frontruten i en størrelse tilsvarende 44 tommer, noe tilsvarende det VW-konsernet kan by på i sine biler.
Girvelgeren - som naturligvis kun gir deg valgene fremover, bakover eller nøytral - er plassert oppe bak rattet. Dette for å gjøre det mulig med enda mer fleksibel midtkonsoll. For Ioniq har lagt seg i selen for å gjøre alt innvendig så brukervennlig som mulig. Dette ved å kunne flytte midtkonsollen inntil 14 centimeter fremover eller bakover etter behov.
Det samme med baksetet, som også går på skinner.

Stor oversikt: Sjekk bagasjeplassen i de nye elbilene
På denne måten kan du velge hvor du vil prioritere plassen, enten det er til langbeinte baksetepassasjerer, eller du skal på hytta og trenger bagasjeplass. Volumet i bagasjerommet oppgis til 531 liter, som er med baksetet i midterste posisjon. Derfra kan du enten skli det 10 centimter bakover, eller forover – en total lengdejustering på 20 centimeter der, altså.
Dersom bagasjerommet ikke er stort nok, har du også mulighet for 75 kg taklast, eller du kan koble på en henger, som med firehjulsdrift og stort batteri kan veie opp til 1.600 kg.

V2L
Det er bare å lære seg betegnelsen først som sist, for dette er en av elbilens fortrinn i sammenligningen med fossile biler. V2L står for Vehicle to load, og betyr at bilen kan gi strøm til andre strømforbrukere, enten det er en elsykkel du vil lade, en laptop, eller kanskje noe elektrisk verktøy av et og annet slag. Dette fordi du kan tappe 220 volt fra elbilens batteri, og enten lade eller gi strøm til andre aparater.
Du kan til og med lade en annen elbil gjennom systemet, som på det meste kan gi effekter på inntil 3,6 kW.

Ti nye bilmerker vil filleriste det norske markedet
Det er mer enn du lader bilen med fra en stikkontakt, så det lar seg fint gjøre å klattlade en annen elbil dersom du skulle møte på en som har havnet i uføret. Ikke at det utgjør veldig stor forskjell, men Ioniq 5 kan også fås med solcellepanel på taket. Dette må sies å ha en svært begrenset effekt, men kan bidra en smule på en solfyllt dag. Da gjelder det i så tilfelle å ikke parkere i garasjen.
Ioniq 5 er naturligvis utstyrt med app, programmerbare ladetider, stemmestyring, varme i ratt og seter, og alt annet du forventer av en bil i dag. Det eneste vi finner merkelig er at de ikke har implementert OTA-oppdateringer, altså mulighet for å oppdatere programvare trådløst over nettet.
-Dette er ikke inkludert fra start, fortalte ingeniørene til Elbil24, men skal komme på senere utgaver lenger ut i livsløpet.
Om vi skal trekke frem typiske konkurrenter, så må det være biler som Polestar 2, Volvo XC40 og deres like. Sistnevnte er derimot litt dyr, om man sammenligner med tilsvarende utstyr.

1000 norske elbiler kartlagt: Så lang er rekkevidden i praksis
Førstemann
Foruten batteristørrelse og to- eller firehjulsdrift, kan du velge mellom ni forskjellige eksteriørfarger, og tre interiørfarger. Project 45 kan fåes i fire fargealternativer utvendig og to innvendig. De første bilene kommer til landet i løpet av andre kvartal, og foreløpig vet vi kun prisen på Ioniq 5 Project 45. Den har firehjulsdrift, 20-toms hjul, det største batteriet, i tillegg til å være godt utstyrt. Med denne får du også to år med gratis lading på Ionity sitt ladenettverk.
Prisen for denne utgaven er 499.900 kroner, og salget startet kl. 8 i dag morges – med kun online reservasjoner. Kun 3.000 utgaver blir laget, og har du lest hele denne artikkelen før du bestiller, så kan du faktisk allerede være for seint ute.
Fem markeder får bestille av disse bilene, deriblant Norge. Det er likevel ingen tildeling disse landene imellom, men førstemann til mølla. Lykke til.
Tekniske spesifikasjoner:
. | 2WD - 58 kWh | 4WD - 58 kWh | 2WD - 72,6 kWh | 4WD - 72,6 kWh |
Motor: | Elektrisk | Elektrisk | Elektrisk | Elektrisk |
Drivhjul | Bak | Firehjulsdrift | Bak | Firehjulsdrift |
Effekt: | 218 hk | 235 hk | 218 hk | 306 hk |
Dreiemoment: | 350 Nm | 605 Nm | 350 Nm | 605 Nm |
Batterikapasitet: | 58 kWh | 58 kWh | 72,6 kWh | 72,6 kWh |
0 - 100 km/t | 8,5 sek. | 6,1 sek. | 7,4 sek. | 5,2 sek |
Toppfart: | 185 km/t | 185 km/t | 185 km/t | 185 km/t |
Ladestandard: | CCS (800V) | CCS (800V) | CCS (800V) | CCS (800V) |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 175 kW | 175 kW | 220 kW | 220 kW |
Rekkevidde: | xx | xx | 470-480 km | xx |
Bagasjerom: | 531 - 1591 liter | 531 - 1591 liter | 531 - 1591 liter | 531 - 1591 liter |
Frunk: | 57 liter | 24 liter | 57 liter | 24 liter |
Vekt: | 1800 kg | 1900 kg | 1900 kg | 2000 kg |
L x B x H: | 4635 x 1890 x 1605 mm | 4635 x 1890 x 1605 mm | 4635 x 1890 x 1605 mm | 4635 x 1890 x 1605 mm |
Akselavstand | 3000 mm | 3000 mm | 3000 mm | 3000 mm |
Bakkeklaring: | 160 - 165 mm | 160 - 165 mm | 160 - 165 mm | 160 - 165 mm |
Tilhengervekt: | 1400 kg | 1600 kg | 1400 kg | 1600 kg |
Taklast: | 75 kg | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Pris: | . | . | . | 499.900 kroner (Project 45) |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.