Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): OPPDATERT: De 600 første eksemplarene av Hyundais nye elbil Ioniq 6, ble lagt ut for salg i Norge 9. november. Nå melder bilprodusenten at alle eksemplarene ble solgt i løpet av få timer. I tillegg står fortsatt hundrevis på venteliste, og disse vil bli prioritert når det ordinære salget starter senere denne måneden, får vi opplyst fra Hyundai.
Vi var blant de aller første som fikk se elbilnyheten Ioniq 6 fra Hyundai, under et lukket arrangement i London i vår. I slutten av juni kunne vi fortelle om dette første møtet, som i stor grad dreide seg om design og løsningene Hyundai hadde valgt for å gjøre Ioniq 6 til den mest aerodynamiske bilen i selskapets historie, med luftmotstand på rett over 0,20 Cd.

Forhåndstitt: Her er Ioniq 6
Lavt forbruk og lang rekkevidde
Og nettopp lav luftmotstand kan vise seg å bli en gjennomgangstone i fremtidige elbiler. Lavt forbruk er ikke lenger bare noe som er kjekt for å komme seg lengst mulig, det blir også viktigere og viktigere for lommeboka, strømnettet og til syvende og sist også miljøet.
Med et oppgitt forbruk så lavt som 1,39 kWh pr mil, er det ingen tvil om at Ioniq 6 blir blant de mest energieffektive bilene i sin klasse, og det kan vi i stor grad takke utformingen for. Når du kommer opp i hastighet på motorveien, blir luftmotstanden fort den faktoren som påvirker forbruket mest.
Og det gjenspeiles i forbruket på Ioniq 6. Den leveres med to batteriløsninger, der det er den minste pakka med et batteri på 53 kWh at forbruket oppgis så lavt som 1,39 kWh pr mil.
I august bekreftet imidlertid Hyundai at utgaven med bakhjulsdrift den største pakka på 77,4 kWh, har et forbruk ned mot 1,43 kWh pr mil og får en WLTP-rekkevidde på hele 614 km.
Til sammenligning har crossover/SUV-en Ioniq 5 med tilsvarende batteripakke, en rekkevidde som ligger rundt 100 kilometer bak.
For Ioniq 6-utgaven med drift på fire hjul og den største batteripakka, oppgis forbruket til 1,51 kWh pr mil, og rekkevidde på inntil 583 kilometer.
- Helt siden vi startet utviklingen av IONIQ 6 har vi hatt som mål å gjøre den til en leder på helelektrisk rekkevidde, sier Jae Ho Huh, som leder Sub-Mid Project Management Center i Hyundai Motor Company.
I tabellen under finner du flere detaljer:

Fortsetter etter bildekarusellen
0-100 på 5,1 sekunder
Bilen vil bli tilgjengelig i versjoner med drift på bakhjul eller drift på alle fire hjul, og det er førstnevnte som vil gi den lengste rekkevidden. Topputgaven med drift på alle fire hjul, byr på 325 hestekrefter og dreiemoment på 605 Nm. Det skal sørge for en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder.
Fra før visste vi at Ioniq 6 bygges på samme plattform som Ioniq 5 og Kia EV6. Det betyr blant annet lang akselavstand (295 cm) og støtte for 800V-lading, med peak-ladeeffekt på godt over 200 kW på lynladere som støtter 800V (for eksempel Ionity). Under optimale forhold skal batteripakka kunne lades fra 10-80 prosent kapasitet på 18 minutter, hevder Hyundai.

Hyundai Ioniq 5: Dette er norske eiere mest og minst fornøyd med
Bærekraft og sikkerhet i fokus
Under lanseringen la Hyundai stor vekt på at de har hatt stor fokus på bærekraft og gjenbruk i materialvalget i kupeen, noe som naturligvis er helt i tråd med trendene for tiden. Forseteryggene skal dessuten være 30 prosent tynnere enn tradisjonelle bilseter, en egenskap de for øvrig deler med nye Kia Niro EV.
Som ventet vil bilen også bli utstyrt med en rekke kameraer, sensorer og løsninger som skal sørge for sikkerheten om bord og på veien, blant annet avanserte førerassistenter som hjelper deg med alt fra å holde trygg avstand til forankjørende til å svinge unna plutselige farer. Man skal også kunne fjernstyre parkeringen ved hjelp av bilens nøkkel.

Skoda Enyaq mot Hyundai Ioniq 5: Hvilken bør du velge?
Avslører prisen
Som så mange andre aktører i bransjen slipper Hyundai nøkkelinformasjon i ulike etapper. Nå letter de på sløret om prisene:
Hyundai Ioniq 6 får en startpris på 489.000 kroner pluss levering (10.900 kroner veiledende). Firehjulsdrift-utgaven starter på 519.000 kroner.
Da får du bakhjulstrekk og Long Range-batteripakke som standard. Dette er altså utgaven med 77,4 kWt-batteri og en WLTP-rekkevidde på inntil 614 kilometer. Den har også det mest av utstyr inkludert i prisen:
Hyundai slapp også en First Edition-utgave som lages i et begrenset opplag på 2500 biler. 600 av disse var forbeholdt norske kunder og forhåndssalget startet og sluttet altså samme dag, 9. november.
First Edition-utgaven har firehjulsdrift, er fullutstyrt og prises til 545.000 kroner pluss levering. Dette er den første utgaven som kommer til Norge, hvor de første kundene kan vente seg å få bilen i mars eller april.
Elbil24 kommer naturligvis tilbake til alt dette og mer når vi får bilen til test.
Få også med deg denne høyaktuelle duellen:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.