Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Svensk/kinesiske Polestar har allerede hatt stor suksess i Norge med sedanen Polestar 2, som blant annet ble kåret til Årets Bil i Elbil24, DinSide og Dagbladet i 2021.
Totalt har det blitt registrert nesten 10.000 eksemplarer av bilen, og dermed er det kun Tesla Model 3 som har solgt bedre av de elektriske sedanene på det norske markedet.

Vil du unngå elbil-avgiftene? Her er «løp og kjøp»-lista
Straks klare med stor SUV
For nordmenn har etter hvert blitt et SUV-folk. Salgsstatistikken de siste årene har vært dominert av mellomstore og store SUV-er med firehjulstrekk, og nå gjør Polestar sitt inntog også i denne klassen, med Polestar 3 - som kan bestilles fra og med i dag.
Dette er en stor premium-SUV på 4,9 meter i lengden og 2,1 meter i bredden (speil inkludert). Akselavstanden er like undre tre meter, og bakkeklaringen er over 20 centimeter.
Nytt og aerodynamisk designspråk
Karosseriet har fått Polestars nye designspråk, som vi først stiftet bekjentskap med i konseptbilen Polestar Precept - som på sikt kommer til å ende opp som Polestar 5. Det betyr blant annet ny front og flere aerodynamisk smarte detaljer i utformingen av karosseriet.
Med en luftmotstandskoeffisient på 0,29 blir Polestar blant de mest aerodynamiske el-SUV-ene på markedet, noe som blant annet skal sørge for god rekkevidde.
Her ser du mange bilder av både utsiden og innsiden av bilen. Artikkelen fortsetter etter bildekarusellen:
Bagasje, takvekt og hengerkapasitet
Polestar 3 får et bagasjerom bakerst som rommer 484 liter opp til hattehylla, inkludert 90 liter under lastegulvet. I tillegg får den en et oppbevaringsrom under panseret (frunk) på 32 liter. Baksetene er delt 40/60, og det er også en skiluke her.
I tillegg kan Polestar 3 har takvekt på inntil 100 kilo og maksimal tillatt hengervekt er respektable 2200 kilo.
Ytelse som kan forbedres med Performance-pakke
Det stiller naturligvis krav til fraskyvet, og som ventet blir Polestar 3 av den potente typen. To elmotorer med en samlet effekt på 489 hestekrefter og dreiemoment på 840 Nm, sørger for at 0-100 er unnagjort på 5 sekunder. Toppfarten er 210 km/t.
Og hvis dette ikke er godt nok, kan man kjøpe bilen med en såkalt Performance-pakke. Da økes antall hestekrefter til 517, dreiemomentet til 910 Nm og sprinten kuttes med tre tideler til 4,7 sekunder. Toppfarten er den samme.
Standardfelgene er på 21 tommer, og standarddekkene måler 265/45R21 foran og 295/40R21 bak. Merke er enten Michelin Pilot Sport 4 EV eller Continental SportContact 7.
Bilen kommer med adaptivt to-kammer luftfjæringssystem, som blant annet kan justeres automatisk etter veiforholdene.

Nye Nissan Ariya og BMW iX1 møter VW ID.4: - De har gjort en fantastisk jobb
Stor batteripakke, solid rekkevidde og rask lading
Mellom alle fire hjulene sitter en batteripakke på 111 kWh brutto og 107 kWh netto. Denne skal sørge for en WLTP-rekkevidde på 610 kilometer (560 km med Performance-pakken). Det er på høyde med BMW iX xDrive50, som er en naturlig bil å sammenligne mot.
Ladehastigheten er også kraftig økt fra Polestar 2, til 250 kW peak-effekt. Under optimale forhold lover Polestar at batteriet skal kunne lades fra 10-80 prosent på 30 minutter. Varmepumpe kommer som standard.
Bilen leveres ellers med en rekke kameraer, sensorer og aktive og passive sikkerhetssystemer, som blant annet skal sikre trygg førerassistanse og førerovervåking. Og naturlig nok har også Polestar stort fokus på gjenbruk og bærekraft i valg av materialer både internt og eksternt, som seg hør og bør i 2022.
De fleste funksjoner styres gjennom den 14,5 tommer store skjermen i midtkonsollen, som drives av Google-systemet Android Automotive OS. En rekke nye funksjoner og forbedringer kan installeres OTA (over the air), uten behov for verkstedsbesøk.

Skoda Enyaq Sportline mot Tesla Model Y: Se hvilken du bør velge
Ny plattform som deles med Volvo
Polestar eies av Geely, som også eier Volvo. Polestar 3 er den første bilen som bygges på en delt helelektrisk teknologiplattform utviklet av Volvo, og Polestar 3 deler en rekke egenskaper med kommende Volvo EX90, som presenteres senere i høst.
Produksjonen av bilen skal foregå både i Kina og USA, og starter først opp i Kina sommeren 2023, og i USA året etter. De første bilene forventes utlevert til kunder i fjerde kvartal 2023.
Prisene er allerede klare, de starter på 739.200 kroner. Utstyrspakkene Plus og Pilot er standard det første modellåret, og inkluderer blant annet lydanlegg fra Bowers & Wilkins med 25 høyttalere, 3D-surroundlyd og Dolby Atmos, soft-close dører, et head-up-display og førerassistenten Pilot Assist.
Velger du Performance-utgaven, må du ut med 70.000 kroner ekstra.
Og så må vi legge til at det mest sannsynlig blir moms på kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner før bilen er leveringsklar, og muligens også vektavgift - noe du kan lese mer om her.
Alle detaljer knyttet til spesifikasjonene finner du i tabellen under.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.