Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): I 2019 kom nyheten om at Tesla planla et gigantisk produksjonsanlegg for elbiler og elbilbatterier i Brandenburg, rundt 30 kilometer sør-øst for Berlin sentrum. Anlegget blir Teslas første i Europa, og det andre utenfor USA.
«Giga Berlin» skulle egentlig stått ferdig i sommer, men har av forskjellige årsaker blitt noe forsinket. Nå er imidlertid det meste på plass i fabrikken, som dekker et areal på mer enn en halv million kvadratmeter. De fleste godkjenningene fra myndighetene skal også etter hvert være på plass.

Her er elbilene du fortsatt får på dagen
I gang i november
Flere forsinkelser og utfordringer til tross, første spadetaket ble tatt så sent som i juni 2020. Nå står altså anlegget klart, etter bare 16 måneder. Går alt etter planen, vil produksjonen starte allerede i november eller senest desember.
Når alle de 12.000 stillingene er besatt og produksjonen går for fullt, anslår Tesla at de skal kunne produsere en halv million biler her i året.
Det vil imidlertid neppe skje før tidligst 2023. Tesla-sjef Elon Musk har uttalt de håper å kunne produsere mellom 5000 og 10.000 biler i uka i løpet av 2022.
I tillegg rigger selskapet for en betydelig produksjon av battericeller ved anlegget, som dekker et areal på hele 510.000 kvadratmeter.

Tesla mot Skoda i ladetest: - Seier med bismak
Nærhet til markedet
I første omgang er det Tesla Model Y som skal bygges her, og kun biler som skal til det europeiske markedet.
Opprinnelig var planen at også Norge kun skulle få Model Y fra dette anlegget, men takket være forsinkelsene besluttet Tesla tidligere i år å hente biler hit fra en annen Gigafactory - som ligger i Shanghai, Kina.
Og de har kommet i hopetall. Bare siden i slutten av august er det blitt registrert over 4.800 eksemplarer av Model Y i Norge, og etter det Elbil24 erfarer, kommer mange flere på lasteskip i november og desember.

Kan få nye battericeller
Så spørs det da, hvor lang tid det vil gå før de første tyskproduserte Model Y kommer til Norge, og om det i det hele tatt vil bety noe som helst for kjøperne. Kommer produksjonen i gang i november, vil kanskje de første komme før nyttår.
Det vi imidlertid vet, er at battericellene som etter hvert skal produseres i Berlin, er langt større enn de som brukes i Tesla-batterier i dag.
Tesla bruker sylindriske battericeller. Dagens celler måler 21 millimeter i diameter og 70 millimeter i lengde - og er dermed såkalte 2170-celler. De nye har fått benevnelsen 4680, altså måler cellene 46 millimeter i diameter, og 80 millimeter i lengde.
Gevinsten er først og fremst at det trengs langt færre celler per bil for å oppnå samme batterikapasitet, samtidig som de nye cellene er langt mer plasseffektive, og har en høyere energitetthet.
Det er også en rekke utfordringer knyttet til slik produksjon, og mye tyder på at 4680-cellene fortsatt ligge noe fram i tid. Musk har selv uttalt nylig at Tesla inntil videre sannsynligvis vil bruke celler produsert i Kina - også på Tesla Model Y bygget i Europa.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.