Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24:) BMW har lenge annonsert at deres neste fullelektriske bil baseres på SUV’en X3, som kom i 2017. Derav navnet iX3, ettersom "i" er deres elektrifiserte modellrekke.
iX3 ble første gang vist i Kina i april 2018 som konseptbil, men i dag lanserte de den helt nye produksjonsversjonen av iX3.
El-SUV'en blir den første modellen i rekken som tilbys med alle alternative drivlinjer, som bensin, diesel, ladbar hybrid og som nå som elbil. Samtidig som BMW i dag viser den ferdige bilen, som kommer til landet over nyåret, så lanserte de også prisene. I Norge vil de selge utstyrsversjonene Charged, Charged Plus og Fully Charged – på samme vis som de gjør på BMW i3.

Vi fikk kjøre årets mest spennende nykommer: - Dette lover svært bra
Godt utstyrt
Bilen blir utstyrt med et batteri på 80 kWh brutto lagringskapasitet. Med et oppgitt forbruk på 1,86 - 1,9 kWh per mil, med norske utstyrsversjoner, skal dette holde til en rekkevidde på 450 - 459 kilometer - igjen avhengig av utstyrsversjon (se tabell). Dette er slettes ikke verst på en såpass stor og høy bil, men BMW har brukt mange av løsningene som bidrar, deriblant varmepumpe, som er standard.
BMW har heldigvis gått for gode ladeeffekter, og byr derfor på en ombordlader på 11 kW for typisk hjemmelading, og bilen støtter 150 kW fra hurtigladere.
Som vanlig skal vi gjøre våre 0 - 100 % ladetester for å si noe om ladetider, men BMW selv oppgir 34 minutter til 80 prosent, og at man får rundt 1 mil i minuttet. Typisk 0 - 100 % fra en hjemmelader på 11 kW skal gi en ladetid på rundt 7,5 timer.
To, ikke fire
Fremdriften skjer fra en elmotor på bakhjulene som yter 286 hestekrefter fra et dreiemoment på 400 Nm. Dette er nok til å gjøre 100-sprinten unna på 6,8 sekunder, og BMW har satt 180 km/t som toppfart.
Det sies fra BMW at bilen ikke blir å få med firehjulsdrift. Ikke nå, ikke senere. Dette kan kanskje virke uvant på en SUV av denne typen, men majoriteten av elbiler som ruller rundt drar kun på to. Det vil helt sikkert fungere fint på iX3 også.
Fordelen med kun drift på to finner man i prisene. Med en innstegspris på 559.000 kroner får man en relativt stor bil til et gunstig nivå.

Det beste bilkjøpet som finnes nå?
Minus 40 liter
Når vi først snakker om størrelse, så har bilen et bagasjerom på 510 liter, før man legger ned seterygger. Som en følge av batteriene, er dette 40 liter mindre enn på bensin- og dieselutgavene.
BMW gjør det klart at bilene er klar for full såkalt OTA-oppdatering (Over The Air). Dette gjør at både større og mindre endringer i stor grad kan gjøres via nettet, og bilen er naturligvis alltid oppkoblet.
I september settes produksjonen i gang i Kina for det kinesiske markedet, men også produksjonen av de norske bilene settes i gang i år. Bilene vil likevel ikke komme til Norge før over nyåret en gang.
Konkurrentene
Om vi ser på hvilke biler den skal konkurrere med, så er det naturlig å sikte mot Mercedes-Benz EQC, Jaguar i-Pace og Audi e-tron. Alle er i premium-segmentet, og størrelsen er ikke veldig ulik. Men av disse er det kun iX3 som har kun tohjulsdrift.
Dette gjør den som sagt gunstig, med en startpris på 559.000 for en innstegsmodell med mye utstyr, eller en toppspekket bil til 631.000 kroner, pluss frakt og leveringsomkostninger.
BMW iX3 modeller og priser:
Modell: | Pris: | Rekkevidde, WLTP: | Forbruk: |
BMW iX3 Charged | Kr. 559.000 eks. levering | Opptil 459 km | 18,6 kWh/100 km |
BMW iX3 Charged Plus | Kr. 615.000 eks. levering | Opptil 453 km | 18,9 kWh/100 km |
BMW iX3 Fully Charged | Kr. 631.800 eks. levering | Opptil 450 km | 19,0 kWh/100 km |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.