Lansert og offisiell:

ALT om den splitter nye Porsche Macan

...og den er naturligvis elektrisk. Se også prisene.

Bli med på lansering, og den aller første visningen av den nye og helelektriske Porsche Macan. Vis mer
Publisert

(Elbil24): Porsche Macan er selskapets absolutt mest solgte bil, og nå lanseres den endelig i en fullelektrisk versjon. Saker er faktisk den at når Porsche nå lanserer en ny Macan, så blir den intet annet enn fullelektrisk. Selskapet legger de fossile utgavene på hylla, og gjør modellen helelektrisk.

Det er Macan 4 og Macan Turbo som lanseres først, men tvil ikke på at det kommer flere utgaver etter hvert.

Dette er derimot ikke første gang Elbil24 får møte den nye Macan, for allerede i august var vi på et hemmelig oppdrag i Tyskland, der vi fikk prøvekjøre en av de få prototypene som var laget, og som ble kjørt nær sagt verden rundt for å testes under forskjellige forhold. Bilen er for øvrig bygget på samme PPE-plattform som den kommende Audi Q6.

Bilen du her ser er derimot den ferdige produksjonsversjonen, en bil vi fikk se - i tillegg til å få en full gjennomgang av - tidligere i år. Den nye Macan er 4,78 meter i lengde, nær 10 centimeter lenger enn sin forgjenger. Samtidig har den en akselavstand på 2,89 meter, mot 2,8 på den utgående versjonen.

ALT om den splitter nye Porsche Macan

Langt bedre plass

Den ekstra lengden vil først og fremst gi ekstra plass til dem som blir henvist til baksetet, i tillegg til ekstra bagasjeromsplass, som nå er 540 liter, mot tidligere 488 liter.

I tillegg kommer plassen under panseret, frunken, som er ganske så stor og måler 84 liter. Porsche opplyser at det dermed er 127 liter i økt lagringsplass, mens vår kalkulator sier at det er 136 liter som skiller. Skulle ikke bagasjeplassen være nok, så kan vi legge til at nye Macan kan trekke henger på opp til hele 2 tonn.

Det er uansett ingen tvil om at det er bedre plass i baksetet. Her sitter en voksen person helt fint, med god plass til både lange bein og lang overkropp. Bilene på bildet var ikke utstyrt med panoramaglass heller, noe som ofte bidrar til økt takhøyde fordi man fjerner både taktrekk og isolasjon på biler med glasstak.

For sjåføren blir dette enda mer merkbart, for den totale sittehøyden i nye Macan er 28 millimeter lavere enn i dagens, mens man i baksetet sitter 15 millimeter lavere.

Et batteri, to forskjellige ytelser

Macan 4 og Macan Turbo vil få det samme batteriet, men med forskjellige motoriseringer. Brutto batterikapasitet er på 100 kWh, mens det er vil være ca. 95 kWh tilgjengelig for bruk. Om dette har Porsche sagt at de hele tiden skal sikre seg å havne på oversiden av 50-mils merket i rekkevidde, men sannheten er at de nå kan vise til en WLTP-rekkevidde på helt opp til 613 kilometer for Macan 4, og 591 kilometer for Macan Turbo.

Vi skal legge til at vi først må gjennomføre våre egne skreddersydde tester før vi hugger noen rekkevidde i stein, men med WLTP-standarden som en indikator, så virker dette svært bra.

Når du skal lade batteriet opp igjen, så er hele arkitekturen naturligvis basert på 800 volt, som i Taycan, og i likhet med dagens Taycan settes også ladetoppen til 270 kilowatt. Men her skal det legges til at ladeeffekten holder seg høyere over lengre tid, noe som reduserer tiden, sammenlignet med dagens Taycan. Nå skal det sies at vi også er klar over at Taycan også får en bedre ladefart med tiden, men sammenlignet med dagens utgave vil Macan være raskere over en hel ladesyklus.

Porsche forteller at det tar 21 minutter å lade opp batteriet fra 10 til 80 prosent, men igjen, dette er elementer vi skal teste når vi får bilen til en fullverdig test.

Skulle du ikke ha tilgang på en 800-volts lader, så vil du få en toppeffekt på 150 kW med en 400 volts lader, dersom laderen støtter dette eller mer. Da vil du også få en svært flat kurve over lengre tid, ettersom Porsche deler opp batteriet i en 800 volts struktur i to separate 400 volts batterier.

De to nevnte bilene kommer med en ombordlader på 11 kW, mens det på et senere tidspunkt vil komme modeller der man kan kjøpe 22 kW som tillegg. Dette er derimot ikke tilgjengelig på de første utgavene.

Gode nok fartsressurser

Som sagt er det Macan 4 og Macan Turbo som gjelder fra start. Senere kommer det naturligvis flere utgaver, kanskje til og med en innstegsmodell med bare bakhjulsdrift.

I Macan 4 får du 408 hestekrefter til rådighet fra et dreiemoment på 650 Nm, mens Taycan Turbo kan levere 639 hestekrefter og har et dreiemoment på 1130 Newtonmeter.

Dette skal være nok til å gjøre sprinten til 100 km/t på henholdsvis 5,1 og 3,3 sekunder for de to. Toppfarten oppgis å være 220, henholdsvis 260 km/t.

Aerodymanikken tas hånd om av både aktive og passive elementer, noe som gjør at den ender opp med en cd-verdi på 0,25. Spoileren har eksempelvis to forskjellige nivåer, avhengig av hva som er nødvendig.

Mindre forskjeller

Alt ligger i detaljene, sies det, og det er klare detaljer som skiller bilene fra hverandre. Ser du en Macan med ulakkerte sorte plastdetaljer rundt hjulbuene og nederst på fangerne, så er det en Macan 4. Er dette lakkert, så har du en Macan Turbo. Sistnevnte har også en særegen front- og bakfanger, med blant annet det som kan se ut som luftekanaler på bakre hjørne. Disse skal gi inntrykk av å slippe ut luftstrømmen fra hjulhusene, men er tette og gjør ingen annen nytte enn det visuelle.

Begge bilene kan få takrails, om du ønsker, og du kan velge mellom sortlakkert, eller elokserte i utførelse. En karbonpakke kan også fås som tilbehør, der nedre del av speilhuset, listverk og annet er av karbon. Det du derimot ikke kan få er karbonbremser. Porsche forteller at bilen kan nå en bremsekraft med bare elmotorene på opp mot 260 kW. Dette, i tillegg til de mekaniske bremsene, er så mye at karbonbremser aldri vil bli nødvendig på en bil som Macan.

Som på Porsche Taycan vil hovedlampene i en Macan få de fire punktene som utgjør dagskjørelyset – selve lyssignaturen. De egentlige hovedlampene sitter derimot et hakk lenger ned - nærmere fangeren – og disse kan du få med LED-Matrix, om du vil.

Utover dette er det få synlige forskjeller på de to modellene utvendig. Begge leveres med 20-toms hjul som standard, men du kan få opp til 22-tommere fra utstyrslisten.

Særdeles kjørbar

Det viktigste med en Porsche er selvfølgelig at den skal være kjørbar, og det med en god porsjon sportslige egenskaper – selv om en SUV naturligvis ikke skal være en sportsbil, selv om den kan være sportslig. Nå skal det legges til at en Macan Turbo har egenskaper man skal være særdeles dreven bak rattet for å klare å utnytte til fulle.

Som tidligere nevnt har de senket sitteposisjonen. Dette er ikke bare for å få plass til en større hatt, men mer at man sitter nærmere det lave tyngdepunktet, og til og med er med på å senke det. Det er aldri usunt, sett med sportslige øyne.

Begge de to bilene som her lanseres er utstyrt med firehjulsdrift, og har fått det Porsche kaller ePTM, eller electronically controlled Porsche Traction Management, sagt i sin helhet. Vi kjenner igjen effekten fra blant annet Taycan, der vi har opplevd hvor raskt et slikt system faktisk er. Systemet opererer med 10 millisekunders responstid, og det er unødvendig å si at dette er langt raskere enn et menneske er i stand til å agere.

Velger du Turbo-modellen, så får du luftfjærer som standard, men det er også mulig å kjøpe som tillegg på de øvrige modellene. Det betyr også at du får PASM-systemet med på kjøpet - som er en forkortelse for Porshe Active Suspension Management – som igjen er et elektronisk styrt demperkontroll. For å gjøre det hele komplett kan vi nevne at PASM også kan fås sammen med passive stålfjærer, om du ønsker det.

Som ytterligre et hjelpemiddel tilbyr Porsche nå også firehjulsstyring, altså at bilen også styrer på bakhjulene i tillegg. Med en styrevinkel imot på opp til fem grader vil nye Macan ha en snudiameter på 11,1 meter. Firehjulsstyringen endrer karakter til heller å styre med – altså samme vei som forhjulene – i høyere hastigheter. Dette stabiliserer på en glimrende måte, og gjør bilen mer retningsstabil, eksempelvis på autobahn.

ALT om den splitter nye Porsche Macan

Hva med innsiden?

I det du åpner førerdøren for å sette deg inn, så vil du oppdage at Porsche her har valgt å benytte rammeløse sidevinduer. I det du planter baken i setet, kan det være at du merker de 28 millimeterne du sitter lavere enn i forgjengeren.

Derfra ser du et dashbord som vi har beskrevet tidligere, og som visuelt minner mye om Taycan. Formen på instrumentpanelet har den samme buede formen, og størrelsen er oppgitt å være 12,6 tommer. Plasseringen av den midtre 10,9 tommers store skjermen er også som i Taycan, det samme med skjermen foran passasjeren - som for øvrig er tilbehør.

I forkant av midtkonsollen finner vi ytterligere en ekstra skjerm, som først og fremst er ment for klimaanlegget. Heldigvis har Porsche innsett at mekaniske knapper fortsatt kan gjøre en glimrende jobb, for enkelte funksjoner. Vi liker det, men det stopper ikke der.

For i tillegg til dette har Porsche videreutviklet et system som vi tidligere har sett blant annet Audi og VW, der de har et AR-system som gir deg et head-up display i nær sagt hele frontrutens flate. I Macan gir bildet inntrykk av å ligge rundt 10 meter fremfor føreren, og på den måten tilsvare en skjermflate på 87 tommer, med alt du måtte trenge av informasjon og navigasjon.

Operativsystemet som driver infotainment systemet er Android Automotive OS, som nå også støtter tredjeparts applikasjoner for passasjerskjermen.

Dyr eller billig?

Vel det er det hver enkelt som må avgjøre, men når Porsche nå begynner å ta imot bestillinger, så er det til en startpris på kr. 876.839 kroner for en Macan 4, og 1.236.728 kroner for en Macan Turbo. Tradisjon tro renner det nok på litt til for å få alt det ekstrautstyret du føler du trenger, men da har du i det minste utgangspunktet, og konfiguratoren på Porsches nettsider åpnet i det denne artikkelen ble publisert – med andre ord, den er åpnet.

Elbil24 kommer tilbake så snart vi har fått prøvekjørt bilen enda en gang, og så snart bilen er på norsk jord skal vi naturligvis gjøre våre faste 100-0 % rekkeviddetester, og 0-100 % ladetester. Heng med for å holde deg oppdatert.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.