Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Normalt er Elbil24 til stadighet på besøk hos de store bilprodusentene og prøvekjører kommende biler. Med en pandemi og reiseforbud må man nå ty til alternative måter.
Derfor, velkommen til en virtuell prøvekjøring av den helt nye Mercedes-Benz EQS 450+.
Og ja, vi har lenge visst at den skal hete EQS, men nå kan vi også avsløre de to modellversjoene 450+ og 580 4Matic. Forskjellen på disse to er i hovedsak drivverket, rekkevidden, effekten, og dermed ytelsene. For mens 450+ leveres med tohjulsdrift, vil 580 4Matic ha to motorer og drift på alle fire.

Verdens største
Begge utgavene har en batteripakke på 107,8 kWh netto anvendelig kapasitet. Mercedes-Benz liker ikke å snakke om bruttokapasiteter, men basert på netto-tallene har vi grunn til å tro at brutto batterikapasitet ligger et sted rundt 115 kWh – mer enn noen annen bil på markedet per nå.
På et senere tidspunkt kommer det også en utgave med mindre batterikapasitet på 90 kWh, en modell vi ikke ser bort fra vil hete EQS 450, men uten plusstegnet bak. Navnet på denne modellen er dog ikke bekreftet, men vi ser ikke helt hva annet plusstegnet skal bety.

Mercedes' nye flaggskip får 77 tommers skjerm og viruskontroll
Batteripakken består for øvrig av 12 moduler (10 moduler på 90 kWh batteriet), og det sitter 18 prismatiske celler i hver av dem. Mercedes forteller at utformingen av modulene er laget på en måte der de også kan benytte lommeceller, dersom det skulle bli mer hensiktsmessig. Det er kinesiske CATL som leverer cellene, som Mercedes selv bygger inn i modulene og pakker sammen til det komplette batteriet.
En interessant detalj er at EQS er utstyrt med den nye generasjonen NMC811 celler, ikke 622, som er normalt i de fleste elbiler i dag. Dette betyr at andelen kobolt er redusert til rundt 10 prosent, batteriet har en betydelig høyere energitetthet - noe som reduserer vekt - og cellene kan lades raskere.

Så sikker er Mercedes-Benz på batteriene at de garanterer et begrenset tap i batteriene innenfor det som kommer først av 10 år og 250.000 kilometer.
Hvorvidt dette garanterer 70 prosent gjenværende kapasitet, eller om de faktisk garanterer null tap i denne tiden er det ikke sagt noe om.

Tilbyr heftige batteri-garantier
400, ikke 800
Mercedes-Benz har valgt å bruke 400-volt ladespenning, og ikke kastet seg på 800 volt, som i Porsche Taycan og Audi e-tron GT, og som Kia EV6 og Ioniq 5 får. Også Nissan har bekreftet til Elbil24 at de ser på 800 volt som en kommende løsning.
Ikke på grunn av ladehastighet, men på grunn av vekt og økonomiske årsaker.
For i praksis gjør ikke Mercedes noe galt i å gå for 400 volt. Ladespenningen for hver celle er uansett ikke mer enn rundt 4 volt, uansett hvor høy spenning du benytter på primærsiden. Enten må det totale antall celler i batteriet være koblet på en måte som gjør at de samlet kan ta imot 800 volt, eller så må en konverter til, en omformer.

Rask, men ikke raskest
Mercedes-Benz opplyser at EQS kan ta imot en ladeeffekt på opptil 200 kW, og at de skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 31 minutter. Med dette er de langt fra å være best når vi ser på ladetoppen. Det gjenstår derfor å se over hvor stort spekter EQS er i stand til å ta imot denne effekten, før vi gir bilen en tommel opp eller ned for ladefarten. Er den i stand til å lade med 200 kW over et bredt spekter, så er det slettes ikke dårlig. Da kan den faktisk ende opp med å være blant de beste – kanskje til og med den aller beste.
En smart funksjon er at batteriet kan forvarmes før du ankommer en hurtiglader, altså mens du fortsatt er på veien. Dette bidrar til at du raskere kan få opp ladehastigheten, og spare tid. Dette gjøres gjennom en standard PTC-varmer, selv om bilen også er utstyrt med varmepumpe.
Elbil24 har tidligre i vår kjørt den nye EQA, som nærmere sommeren skal leveres ut til de første kundene. Denne har fire nivåer regenerering, med merkingene D—, D-, D, D+, og D Auto.
I EQS har de kuttet ut D—, og nøyer seg med de øvrige, og dette er i grunnen helt greit, ettersom D—passer best under den mest urbane kjøringen.

Alt du bør vite om Mercedes-Benz EQA 250
EQS kommer til å være en langtraver mer enn en bybil, og det er derfor helt fint med de posisjonene som er igjen. Valg av nivå på regenereringen gjøres fra hendler bak rattet. Auto-funksjonen jobber for øvrig i samarbeid med navigasjonen og den adaptive fartsholderen. Den leser da av trafikkbildet foran deg, og bremser ned ved hjelp av regenerering, i stedet for at du må bruke de fysiske bremsene.
Mercedes forteller også at de med EQS er i stand til å regenerere så mye som 270 – 300 kW på det meste. Dette er nok et punkt der Mercedes plasserer seg selv øverst på tronen, ettersom de her overgår selv Porsche Taycan, som regenerer 265 kW på det meste.

Verdensrekord
Vi vet med andre ord at batterikapasitet og ladeegenskaper er på plass, så også rekkevidden, som topper seg med 770 kilometer, etter WLTP-standarden. Dette indikerer også at forbruket er lavt, selv om vi ikke har fått ut de eksakte tallene enda.
Mercedes-Benz kan likevel slå seg på brystet over å ha laget en bil på over 5 meter som har en luftmotstand på bare Cd 0,20.
Jeg tar med den siste nullen også, for det er mange biler som er nede på 0,20-tallet, men ingen annen elbil på markedet i dag har så lav motstand dom 0,2 blank. Dette er verdensrekord i en serieprodusert bil. Samtidig er det nesten irriterende nære å være nede på 0,1-tallet, etterfulgt av noen høyere tall.
Etter endt digital kjøretur - der vi var passasjerer gjennom et oppsatt webmøte med føreren – ba vi føreren lese av forbruket.
Da lå dette på 2,17 kWh per mil.
Mercedes forteller at forbruket på EQS 450+ etter WLTP-standarden skal ha et forbruk mellom 1,57 kWh og 2,04 kWh per mil, avhengig av utstyr og hjul.
EQS 580 4Matic skal på sin side kreve fra 1,74 kWh til 2,18 kWh per mil.
EQS kan for øvrig levere strøm ut av batteriet til eksterne strømkilder også. Dette ettersom den støtter en såkalt V2L-løsning (vehicle to load). Har du strømforbrukere, men ingen strøm, kan dette hentes fra bilen.

En diger bil
EQS er en stor bil, og måler over 5,2 meter i lengde. Mercedes har derfor gitt bilen firehjulsstyring, av flere årsaker. Som normalt med biler som har styring på alle fire, styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene ved lave hastigheter, og samme vei som forhjulene i høyere hastigheter.
Dette gjør at bilen – tross sin lange lengde – kan snu innenfor 10,9 meter.
Bilen kan for øvrig leveres med hjul i størrelsene 19 – 22 tom, alt avhengig av utstyrsnivå og frivillig tilvalg. Som normalt kommer de heftigste utgavene også med større bremser som trenger plass. Det ryktes nemlig at bilen også kommer i en AMG-versjon på et senere tidspunkt, uten at det er sagt hvorvidt dette betyr mer krefter, eller om det bare betyr mer sportslig oppsett av understell og annet.
Men allerede i høst kan du sikre deg en EQS i egen garasje – vel og merke dersom du velger en 450+. 580 4Matic kommer først over nyåret.
Tekniske detaljer
. | EQS 450+ | EQS 580 4Matic |
Drivhjul: | Bak | Drivhjul: Firehjulsdrift |
Effekt frontmotor: 135 kW/184 hk | Ikke tilgjengelig | 135 kW/184 hk |
Effekt bakre motor: | 245 kW/333 hk | 255 kW/347 hk |
Samlet effekt: | 245 kW/333 hk | 385 kW/524 hk |
Samlet dreiemoment: | 550 Nm | 828 Nm |
Toppfart: | 210 km/t | 210 km/t (begrenset) |
Batteri: | 107,8 kWh | 107,8 kWh |
Rekkevidde: Ikke fastsatt | 770 km | Ikke fastsatt |
Ombordlader (hjemmelading): 22 kW | 22 kW | 22 kW |
Hurtiglading: 200 kW | 200 kW | 200 kW |
Kommer: | Høsten | 2022 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.