Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Denne høsten ankommer en rekke nye elbiler landet, enkelte av dem kommer fra produsenter som er ukjente for de fleste, som kinesiske BYD.
Likevel har det vært mye skriverier om BYD det siste året, siden det i fjor ble kjent at RSA skulle importere bilmerket til Norge. Første modell ut er BYD Tang, en bil som vi tidligere har omtalt som en av de mest spennende nye elbilene fra Kina dette året.

Ti nye bilmerker vil filleriste det norske markedet
Premium-SUV med høye ytelser
Dette er en stor og luksuriøs SUV med firehjulstrekk, sju seter som standard, god bagasjeplass og mulighet for henger på inntil 1410 kilo.
Størrelsesmessig ligger den rundt Audi e-tron. Det er også i dette segmentet bilen kommer til å konkurrere.
Motorene byr på anstendige 509 hestekrefter og dreiemoment på 550 Nm. O-100 kilometer i timen skal være unnagjort på 4,6 sekunder.

BYD Tang får sju seter som standard
Ny batteriteknologi
Det mest oppsiktsvekkende er imidlertid Blade-batteriet, som både er langt lettere og har høyere energitetthet enn tradisjonelle litium-ion-batterier. Det er dessuten fritt for kobolt og skal være 100 prosent brannsikkert, ifølge produsenten.
Batteripakken i BYD Tang er på 86,4 kWh, og vi forventer en WLTP-rekkevidde på rundt 40-45 mil.
Lørdag morgen ankom de første 100 eksemplarene Drammen havn. Disse sendes nå til forhandlere over hele landet, der interesserte kan få tatt dem i nøyere ettersyn, før de havner hos kundene. Totalt skal bilen være forhåndsbestilt i rundt 500 eksemplarer, ifølge RSA. Flere forsendelser er ventet i tiden fremover, den norske importøren skal ha fått totalt 1500 biler.
Alle biler som selges i Norge vil komme med en såkalt «executive pack» som inneholder en rekke tilleggselementer som på papiret gjør Tang godt skodd mot konkurrentene. Prisen er satt til 599.900 kroner før eventuell metallic lakk.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.