Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): -Velkommen, vi er dessverre ikke ferdig med å male og rydde opp, forteller Ole Gudbrann Hempel. Han er nordisk sjef for oppbyggingen av ladenettverket til Tesla i Norden, inkludert Island.
Vi møter han i Sentrum P-hus for å se hvordan Tesla har bygget opp deres nye ladestasjoner i Oslo sentrum – såkalte City Chargers.
For filisofien er nå endret. Nå skal ikke Tesla bare levere hurtig lading for dem som skal ut på lengre distanser. Etter at de begynte å ta betalt for lading i deres eget ladenettverk, er det ingen grunn til at de også kan sette opp ladere i urbane strøk. Det gagner dem som er på besøk i byen, eller kanskje man bor der og trenger strøm for turen ut av byen.
Det var Elbil24 som først avslørte at Tesla skulle sette opp ladere i Ibsen-huset.
Mindre papirmølle
At leaderne legges innomhus, som i dette tilfellet, gjør prosessen mye enklere. Det er helt andre og enklere krav som legges til grunn for slik plassering. I tillegg er ofte infrastrukturen på plass allerede.
-Vi kan takke fjernvarme for god tilgang på strøm, forteller Hempel.
For etter hvert som det bygges ut for fjernvarme, blir det brukt mindre strøm til energi for oppvarming. Det frigjør kapasitet i strømnettet, noe som gjør det enklere å finne kapasitet til eksempelvis et knippe hurtigladere.

Elbil24 avlsører: Nå får Oslo sin aller første superlader
Fra oppstarten av blir det 18 oppegående ladere på plass i Sentrum P-hus, også kjent som Ibsen-huset. Men ved behov er det gjort avtale om mulighet for totalt 40 ladeplasser, forteller Hempel. Plassene ligger allerede i første nivå, og man trenger ikke smyge seg langt ned i kjelleren for å finne dem.
Dersom man skal lade må man likevel betale P-huset for å benytte plassen til parkering. I tillegg kommer det Tesla skal ha for ladingen. - Men selv når man legger sammen prisen for lading og parkering vil det fortsatt være rimeligere å stå her enn bare å lade på andre steder, legger Hempel til, og sikter da til at Tesla har lavere ladepriser enn konkurrentene. For Tesla er naturligvis byladerne også et konkurransedrivende verktøy, som gjør det enklere å eie en Tesla enn uten disse laderne.
Selve anlegget er ferdig, men gulv og vegger skal males om og få ny oppmerking. Derfor er åpningen satt til 29.juni. Alle laderne er såkalte V3-ladere (versjon 3 fra Tesla), og kan levere en toppeffekt på 250 kW, uansett hvor mange biler som står til lading samtidig.

Gratis
Men rask lading er ikke nødvendigvis bare en fordel dersom man har et par ærend å gjøre i sentrum. Derfor setter Tesla også opp seks såkalte destinasjonsladere, AC-ladere som hver av dem kan levere opp til 22 kW på det meste. Skal du først stå noen timer, så er dette absolutt den rimeligste ladingen du kan få, for den er nemlig gratis – enn så lenge. Tesla har heller ingen klar formening om når – eller om – destinasjonslading blir prisbelagt.
De seks destinasjonsladerne står også i tilknytning til resten av ladeanlegget på nivå 1.
Til destinasjonslading benytter Tesla samme type ladeboks som man kjøper for hjemmelading. I dette tilfellet er det første gang Tesla tar i bruk den nye tredjegenerasjons ladeboksen, som akkurat er kommet.
Den nye boksen er mye mindre enn den forrige, og er nå hvit, mot tidligere sølvfarget. Også kabelen er blitt mye tynnere enn på forrige versjon, selv om den fortsatt håndterer 22 kW. Om du skal kjøpe ladeboks fra Tesla heretter, så er det nå denne du får. Prisen er ca. 5.100 kroner, og er med det en av det en av markedets rimeligste ladebokser. Og ja, den jobber naturligvis mot skyen.

Tesla ruller ut City Charging
Flere kommer
Tesla påpeker at hele prosjektet med lading i bynære områder er et prøveprosjekt, men forteller samtidig at de fleste andre store norske byene står for tur, også i Nord-Norge.
Som Elbil24 også kunne fortelle i april, så står ytterligere tre lokasjoner rundt Oslo for tur. De blir på Ullevål, Skøyen, og Lysaker. Åpningen for disse er satt til første kvartal i 2022, og er allerede å finne i det oppdaterte kartet for ladere.
En lader i Honningsvåg er også i ferd med å ferdigstilles, og da mener Tesla de er dekket hele veien fra Nordkapp til Lindesnes, en tur som gjennom Norge er omtrent 250 mil. Med et forbruk på 2 kWh/mil, vil denne turen komme på snaue 1255 kroner i «drivstoff» en vei.
Om du tar turen, så send oss gjerne bilde fra hver av laderne. Om du kun ønsker å prøve de nye laderne i Sentrum P-hus, så husk å vente til tirsdag 29. juni. De åpner ikke før.
God tur!
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.