(Elbil24):
I dag starter forhåndssalget av ŠKODAs nye elektriske familiebil.
Klokken 13 ble det reservasjonsløsningen åpnet, men det koster deg noen tusenlapper.

Bør du fortsatt sette deg på venteliste for ny elbil?
Familie-SUV
ŠKODA VISION iV er en videreutvikling av elbil-konseptet VISION E, og vil ligge i SUV-segmentet. Ifølge produsenten skal det være en sportslig bil med god plass.
Dette er første ŠKODA som bygges på VW-gruppens nye elbil-plattform (MEB).
Denne er som kjent klar for drivlinjer med to- eller firehjulsdrift, og ŠKODA sentralt bekrefter at dette også blir tilfelle for VISION iV.
MEB-plattformen kan tilby tre forskjellige batteristørrelser. De er på 48 kWh, 62 kWh og 82 kWh.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Foreløpig er VISION iV kun annonsert med den største batteripakken, men man kan spekulere i om den da også kan komme med mindre batteripakker på sikt.
Om noen av dem skulle være uaktuelle, så er det antagelig den minste.
Rekkevidde og lading
Rekkevidden er foreløpig oppgitt til opptil 500 km, etter WLTP-metoden, og effekten fra motorene i den firehjulsdrevne versjonen er til sammen 306 hestekrefter. Dette gir en akselerasjon fra 0-100km/t på 5,9 sekunder, og en toppfart på 180 km/t.
Spesifikasjoner: | |
Motor: | 1 eller 2 x elektrisk |
Effekt: | 306 hk |
Rekkevidde (WLTP): | 500 km |
0-100 km/t: | 5,9 sek. |
Toppfart: | 180 km/t |
Batteri: | litium-ion |
Batterikapasitet: | 82 kWh |
Ombordlader: | ikke oppgitt (7,4 eller 11 kW) |
Hurtiglader: | 125 kW |
LxBxH (cm): | 466/192/161 |
Bagasjeromsvolum: | 550 liter |
Det er også kjent at biler med den store batteripakken i MEB-sfæren vil støtte opp til 125 kW ladeeffekt, mens den mellomste pakken vil støtte 100 kW lading.
Hvorvidt VISION iV vil leveres med 7,4 eller 11 kW ombordlader er foreløpig ikke kjent, men ifølge ŠKODA skal batteriet kunne lades fra 0 til 80 prosent, på bare 30 minutter, under optimale forhold.
Det foreligger heller ingen informasjon om hengerfeste, og eventuell tillatt hengervekt, på nåværende tidspunkt.
Vi har tidligere snakket med andre i VW-systemet som har bekreftet at det kommer biler laget på MEB-plattformen som vil få mulighet for hengerfeste. Da burde denne klart være på listen.
Berøringsskjerm og soltak
Innvendig har bilen fått en frittstående berøringskjerm. Forøvrig er bilens dashbord og instrumentpanel preget av bjørkefiner.
Rattet har fått et nytt design, med bare to eiker. Knappene på rattet skal være enkle å bruke, og kan blant annet styre kjøremodus.

Utvendig har bilen, som Audi e-tron, byttet ut sidespeilene med kameraer som gir et 180 graders bilde som vises i bakspeilet.
Dørene har ikke tradisjonelle håndtak, men åpnes istedet automatisk ved berøring.
Bilen leveres også med soltak, som strekker seg fra fronten til bakenden, ikke ulikt det man ser på flere nye elbilmodeller i dag.
Bestilling og levering
Klokken 13 i dag åpnet ŠKODA for å forhåndsbestille en plass i bestillingskøen. Dette koster kundene 5000 kroner.
Kundeutleveringer av bilen skal etter planen skje mot slutten av 2020.

Her er Toyotas nye elbiler
- Helelektriske modeller med lang rekkevidde i dette segmentet er svært populære i Norge, og vi forventer stor etterspørsel. Derfor ser vi en reservasjonsløsning som den beste måten å ivareta kundene våre på – spesielt de som ønsker å være blant de første som får utlevert bilen når den kommer neste år, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA i Norge i Harald. A Møller.
Men hva med prisen?
- Vi kan foreløpig ikke si noe om prisen, det må vi vente med til lanseringen. Men vi forventer mye bil for pengene i god ŠKODA tradisjon også på produksjonsmodellen, sier Meiner.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.