Bil med solceller

Aptera SEV skal klare 160 mil på én lading

Farkosten får en startpris på 250.000 kroner. Planlagt produksjonsstart er satt til slutten av året.

Video: Aptera Motors Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Europa opplever en av de verste energikrisene noensinne, og myndighetene snur hver stein for å finne løsninger, ikke minst for å unngå strømrasjonering når vinteren kommer.

Her hjemme har mange fått øynene opp for solcelleanlegg, som NVE mener kan bli en viktig brikke i den totale strømproduksjonen i fremtiden.

Bilprodusentene har også begynt å ta i bruk solceller, og flere biler kan leveres med solcelletak som tilleggsutstyr, deriblant Fisker Karma. Sjekk også denne solcelle-hengeren som Tesla har utviklet.

Forbruket må ned

Men det viktigste handler om å få forbruket ned, i hus og hjem - men i høyeste grad også kjøretøyene. Det er nettopp derfor Mercedes-Benz har utviklet Vision EQXX, en elbil som har et forbruk som er omtrent det halve av en bil av tilsvarende størrelse.

Det er flere nøkkelfaktorer som spiller inn på forbruket. Vekt og utforming er to av de viktigste. Reduseres vekten, trengs mindre energi til framdriften - og har bilen samtidig en aerodynamisk utforming, reduseres luftmotstanden, noe som merkes godt når hastigheten økes.

Reduserer luftmotstanden til et minimum

Dragkoeffiesienten (cd) er et måleparameter for hvor mye motstand et objekt i bevegelse møter i luft. Den nevnte Vision EQXX har en cd på 0,17 - som regnes som ekstrekt lav motstand. Det er imidlertid en bil som kun er på prototypestadiet.

Av elbiler som er på markedet, leder Mercedes-Benz EQS med en cd på 0,20, mens Tesla Model S og den kommende Hyundai Ioniq 6 ligger på rundt 0,21.

Aptera SEV har derimot en cd på utrolige 0,13.

Å kalle det for en fullverdig elbil, er imidlertid å dra det noe langt. Det er mer en mellomting mellom bil og motorsykkel på tre hjul. Utformingen kan dessuten minne om et fly uten vinger, der kupéen blir en slags cockpit med plass til to.

Med tre smale hjul som i stor grad er tildekket, reduseres luft- og rullemotstand til et minimum. Vekta er også vesentlig lavere enn på vanlige elbiler, takket være utstrakt bruk av lette materialer som karbonfiber og kevlar. Vi har ikke nøyaktig tall, men ifølge produsenten er den «65 prosent lavere enn andre elbiler i dag».

Solcellene gir 65 km rekkevidde

Forbruket er oppgitt til 100 wH pr amerikansk mile, som skulle bety rundt 650 wH pr mil, eller rundt halvparten av en Tesla Model 3.

Store deler av overflaten er dekket av solcellepaneler, som under optimale forhold skal kunne generere en effekt på 700 watt, nok til å gi kjøretøyet en rekkevidde på rundt 65 kilometer i løpet av en dag.

Har du ikke behov for lengre rekkevidde, kan du faktisk bruke bilen uten at den noen gang kobles til en lader - vel å merke under optimale solforhold.

For Aptera SEV kan også lades som en hvilken som helst vanlig elbil.

Den leveres med fire forskjellige batteripakker, der den største, ifølge produsenten, gir kjøretøyet en rekkevidde på hele 160 mil. Det burde være nok til å parkere rekkeviddeangsten en gang for alle.

Priser og tilgjengelighet

Kjøretøyet nærmer seg ferdigstillelse, og Aptera Motors håper å starte produksjonen mot slutten av 2022 i fabrikken i San Diego. Amerikanske kunder kan reservere et eksemplar allerede nå, og startprisen er 25.900 dollar, eller rundt 25.000 norske kroner. Skal du ha utgaven med lengst rekkevidde, er prisen 44.900 dollar, eller rundt 440.000 kroner.

På spørsmål om vi kommer til å se farkosten i Europa, skriver selskapet følgende at målet er å selge Aptera over hele verden. Samtidig legger de ikke skjul på at trehjulingen kanskje ikke oppfyller alle krav i alle markeder, men at dette er noe de jobber med.

Vi forventer uansett å se mange løsninger som tøyer grensene for effektivitet i tiden fremover.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.