Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Velkommen tilbake. Dagbladet, Dinside og Elbil 24 skal nok en gang kåre Årets Bil i Norge - for 14. året på rad. I fjor var det den svensk-kinesiske elbilen Polestar 2 som dro det lengste strået.
Du kan også være med å delta i avstemningen. Gå nederst i artikkelen, og gi din stemme. Denne publikumsavstemningen er kun veiledende for den bredt sammensatte juryen.
Denne gangen er det hele 28 kandidater til å vinne Norges gjeveste bilkåring. 22 (!) av dem er helelektriske - hele 77 prosent - noe som minner oss på hvor langt elbil-teknologien faktisk har kommet.
Og det kan være bra, med tanke på Stortingets offensive mål om kun å selge elbiler fra og med 2025.
Mange favoritter
Mange av kandidatene har fått mye oppmerksomhet - rimelige elektriske folke-SUV-er fra Sør-Korea, Frankrike og Tyskland, enda rimeligere «Kina-biler», kinesisk «Rolls-Royce»-luksus (Hongqi E-HS9 rakk ikke finalen likevel), nye tyske og én svensk premiumelbil, elektrisk Mustang, japansk hybrid og én hydrogenbil.
Valgene er med andre ord mange, selv om det minker i antall biler med bensin- og dieselmotorer.Tar vi med hydrogen-elektriske Toyota Mirai er hele 22 av 28 kandidater helelektriske. Fire av bilene er ladbare, mens to er ikke-ladbare hybrider.
Dette er kandidatene:
PS: For elektriske biler er det ikke nødvendigvis samsvar mellom frapris og rekkevidde opptil, siden utgavene med lengst rekkevidde kan koste mer. Tall for rekkevidde og pris er hentet fra produsentene og Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Audi e-tron GT - elektrisk
Volkswagen-konsernets egen interne konkurrent av sports-elbilen Porsche Taycan, som ble lansert i fjor, e-tron GT er også bygd på samme teknologi som Porschen, men designet av Audi utvendig og innvendig. Et råskinn av en sportslig Grant Tourer, derav navnet GT.
Rekkevidde: Opptil 483 kmPris fra: 913 400,-

Audi Q4 e-tron - elektrisk
Audis nye og mindre helelektriske SUV er både kompakt og sportslig. Den er blitt 31 centimeter kortere enn e-tron, men det merker du lite til når du setter deg i baksetet. Her er plassen minst like stor som i storebror.
Rekkevidde: Opptil 520 kmPris fra: 430 100,-

BMW i4
Bilen var først ikke med, da den ikke ville rekke frem i tiden. Nå er den likevel bekreftet, og er med på listen over de nå 28 nominerte bilene. BMW i4 er en av de mest omtalte nykommerne i år, og kan leveres i to versjoner. Med eller uten firehjulsdrift. Utgaven med drift på alle fire er også merkets første bil fra deres M-divisjon, som betyr heftige ytelser og rå kjøreegenskaper. Prisene har gjort den svært interessant, for til rett over 500.000 byr den også på 59 mil rekkevidde.
Rekkevidde: Opptil 590 kilometer
Pris: Fra kr. 523.000

BMW iX - elektrisk
Nesten fem meter lang, med et batteri på 105 kWt og en rekkevidde som setter en ny standard i klassen. En rimeligere xDrive40 får en rekkevidde på 425 kilometer. Begge modellene har to motorer og xDrive firehjulsdrift som standard. Bagasjerommet er på 500 liter og maksimal tilhengerkapasitet er 2500 kilo.
Rekkevidde: Opptil 630 km (WLTP)Pris fra: 659 000,-

BYD Tang - elektrisk
Kinesiske BYD har laget elektriske biler siden 2004. Nå er de første bilene i Norge. Dette er en stor og luksuriøs SUV med firehjulstrekk, sju seter og et stort bagasjerom. Den har et batteri på 86,4 kWt.
Rekkevidde: Opptil 400 km (WLTP)Pris fra: 599 900,-

Citroën e-C4 - elektrisk
Med like mye plass som i VW ID.3, til en god pris, er Citroën ë-C4 en aktuell bil. Bilen har en motor på 136 hester og et 50 kWt-batteri. Standard er blant annet hydrauliske støtdempere og spesielle komfortseter. Prisen er etter vår oppfatning svært konkurransedyktig.
Rekkevidde: Opptil 350 km (WLTP)Pris fra: 277 000,-

Cupra Born - elektrisk
Spanske Seat skilte nylig ut bilene med elektrisk motor i et nytt merke. Deres første helelektriske bil i Norge er egentlig en tvilling av VW ID.3, og blir blant annet levert med de samme batteri-alternativene. Cupra satser mer på design og yngre sjåfører, enn både VW og Seat.
Rekkevidde: Opptil 424 km (WLTP)Pris fra: 298 280,-

Cupra Formentor - ladbar hybrid
Vi har latt oss imponere av designbomben Cupra Formentor - en stilig ladbar hybrid, som legges merke til. Det har ennå ikke blitt levert noen kundebiler i Norge, men det er ifølge importør Harald A. Møller knyttet til leveranseproblemer på deler. I Norge er det uansett synd at Formentor ikke har et helelektrisk alternativ.

Elektrisk rekkevidde: Opptil 59 km (WLTP)Pris fra: 387 500,-
Fiat 500 - elektrisk
Det er lenge siden Fiat ble allemannseie i Norge. Lille 500 fikk folk til å smile da den kom, solgte en del, men så ble det stille. I år kan nye elektriske 500e få kultstatus blant småbilene. Med mulighet til å slå ned taket og rekkevidde på inntil 320 kilometer blir dette den ultimate bybilen.
Rekkevidde: Opptil 320 km (WLTP)Pris fra: 216 780,-

Ford Mustang Mach-E - elektrisk
Nok en bil det har vært knyttet store forventninger til i Norge. Ford har lånt vekk «Mustang»-navnet til sin første elbil, som nordmenn later til å elske. Mustang Mach-E er ved utgangen av september én av Norges mest populære biler i 2021.
Rekkevidde: Opptil 610 km (WLTP)Pris fra: 412 000,-

Hyundai Santa Fe - ladbar hybrid
Santa Fe er Tucsons storebror. Også denne er en ladbar hybrid med kombinert 265 hestekrefter. Også denne har firehjulsdrift, men den er hakket større, og kan blant annet by på syv seter.
Elektrisk rekkevidde: Opptil 58 km (WLTP)
Pris fra: 649 900,-

Hyundai Tucson - ladbar hybrid
Nye Tucson er en ladbar hybrid i SUV-drakt, som kombinert kan levere opptil 265 hestekrefter, og den kan kjøre elektrisk inntil 62 kilometer. Den har mekanisk firehjulsdrift, god plass, og er i utgangspunktet en god norgespakke.
Elektrisk rekkevidde: Opptil 62 km (WLPT)Pris fra: 474 900,-

Ioniq 5 - elektrisk
Stor innvendig plass, lite støy og bra rekkevidde. Det er konklusjonen etter at vi har kjørt nye Ioniq 5 – den første modellen ut i Hyundais nye elbilmerke. Bilen har fått et design som skiller seg klart ut i mengden. Med 800 volts elektrisk anlegg kan Ioniq 5 lade raskere enn de fleste. Bilen deler teknologi med Kia EV6.
Rekkevidde: Opptil 481 km (WLTP)Pris fra: 449 000,-

Kia EV6 - elektrisk
Kia EV6 er broren til Ioniq 5 og bygger på den samme teknologien, men framstår som ganske forskjellig. Ikke minst utseendet er enda frekkere. Elbilen har lang akselavstand, som betyr at den innvendige plassen, spesielt i baksetet, er svært god. Som sin koreanske bror har EV6 et 800 volts elektrisk anlegg, som gjør at den lader raskt. Ifølge Kia skal batteriet kunne lades fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. Bilen deler teknologi med Ioniq 5.
Rekkevidde: Opptil 528 km (WLTP)Pris fra: 411 900,-

Mercedes-Benz EQA - elektrisk
Den andre helelektriske SUV-en til Mercedes er en mer kompakt versjon av bestselgeren EQC, som kom for to år siden. Som en tett konkurrent med blant andre Audi Q4 e-tron byr EQA på komfort og premium elbil-følelse.
Rekkevidde: Opptil 432 km (WLTP)Pris fra: 408 000,-

Mercedes-Benz EQS - elektrisk
Her blir Tesla Model S forbikjørt av 5,2 meter lange Mercedes EQS, når det gjelder rekkevidde. Mercedesen skal klare opp mot 770 kilometer med det største batteriet (107,8 kWt). Dette er fabrikkens luksus-elbil som slett ikke er for alle, men er et teknologisk flaggskip fra Mercedes-Benz.
Rekkevidde: Opptil 780 km (WLTP)Pris fra: 935 000,-

MG Marvel R - elektrisk
Marvel R Electric er en direkte konkurrent til blant andre VW ID.4 og Skoda Enyaq. Fra start får du en bil med bakhjulstrekk og 70 kWt batteri, som gir en oppgitt rekkevidde på rundt 400 kilometer. Bilen er 4,67 meter lang, har et bagasjerom på 357 liter, pluss et rom foran på 150 liter på bilene med bakhjulstrekk. Bilen kommer også med firehjulstrekk og mye utstyr fra rundt 418 000 kroner.
Rekkevidde: Opptil 402 km (WLTP)Pris fra: 339 990,-

Nio ES8 - elektrisk
Nio er et nytt kinesisk elbil-merke i Norge. Den store SUV-en ES8 er den første bilen i Norge. Den får et batteri på 100 kWt og en rekkevidde på nesten 500 kilometer. Nio bygger opp et nettverk med stasjoner der du kan bytte batteri på bilene, i stedet for å lade. På en byttestasjon skal du kunne få et nytt, fulladet batteri på bare tre minutter.
Rekkevidde: Opptil 460 km (WLTP)Pris fra: 519 000,-

Nissan Qashqai - hybrid
Nye Nissan Qashqai kommer bare som såkalt mild-hybrid, med en liten elmotor og et lite batteri, som blant annet skal hjelpe til under akselerasjoner og bidra til å senke forbruket. Bagasjerommet har blitt 50 liter større og plassen i baksetet bedre, Neste år kommer E.power-utgaven som drives av en elmotor, med strøm fra et batteri, som igjen lades kontinuerlig av en bensinmotor.
Pris fra: 347 000,-

Opel Mokka-e - elektrisk
Opels kompakte SUV, Mokka-e, har samme teknologien som Peugeot e-2008. Det vil si forhjulstrekk, 50 kWt batteri og en rekkevidde på under 350 kilometer. Først og fremst er dette en bil som passer godt for yngre eller eldre par. Alle kan like det spennende utseendet og de kule fargene.
Rekkevidde: Opptil 324 km (WLTP)Pris fra: 277 900,-

Peugeot 308 - ladbar hybrid
De første bilene av en ny generasjon 308 er akkurat kommet til landet, i første omgang som ladbar hybrid. Senere vil den også komme i fullelektrisk utgave. Bilen tilhører kompaktklassen, som historisk sett har hatt de mest populære bilene gjennom tidene. 308 kommer også som stasjonsvogn om ikke lenge.
Elektrisk rekkevidde: Opptil 60 km (WLTP)Pris fra: 359 900,-

Skoda Enyaq - elektrisk
Familie-SUV som har fått mye oppmerksomhet. Kanskje den bilen som har hatt størst forventninger knyttet til seg. Skoda sliter imidlertid med store leveringsutfordringer (som flere andre). Elbilen er i nær slekt med VW ID.4 og Audi Q4 e-tron, og er en fullelektrisk, fullverdig familiebil. Fås med valgfri to-, eller firehjulsdrift.
Rekkevidde: Opptil 528 km (WLTP)Pris fra: 339 000,-

Tesla Model Y - elektrisk
Teslas fjerde (femte) fullbårne produksjonsbil, som endelig treffer familiesegmentet, uten å koste oppunder millionen. Fortsatt ikke billig, men den forstørrede utgaven av «folke-Teslaen» Model 3 gir mye elbil for pengene. I sin første måned gikk Model Y suverent rett til topps på registreringsstatistikken i Norge, men er ikke ventet å nå helt opp på året, ettersom den kom sent til festen.
Rekkevidde: Opptil 507 km (WLTP)Pris fra: 534 900,-

Toyota Mirai - hydrogen-elektrisk
Det er ikke første gang Mirai er med i denne konkurransen. Forrige generasjon av hydrogenbilen var blant de ti finalistene i Årets Bil. Her til lands er imidlertid utfordringen å få tak i hydrogen. Nå har japanerne fornyet både bilen og teknologien.
Rekkevidde: Opptil 650 km (WLTP)Pris fra: 540 001,-

Toyota Yaris Cross - hybrid
Toyota har forvandlet småbilen Yaris til en spennende SUV. Større, med høyere bakkeklaring og firehjulstrekk. Bensinmotor og el-motor gir til sammen 116 hester, mens trinnløst automatgir er standard (alle hybrider). Sammen med et oversiktlig interiør og en litt høyere sitteposisjon, bidrar dette til en lettkjørt bil fra Toyota.
Pris fra: 314 000,-

Volvo XC40/C40 - elektrisk
Det har vært store forventninger knyttet til Volvos første helelektriske bil, XC40, som først ble lansert med ikke elektriske-versjoner. Ikke overraskende har nordmenn knyttet den lille SUV-en tett til sitt bryst, og den er i skrivende stund én av Norges mest solgte biler i 2021.
Rekkevidde: Opptil 420 km (WLTP)Pris fra: 440 000,-

VW ID.4 - elektrisk
Nær beslektet trilling (ikke enegget) av Volkswagen Groups egne Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron. Ettertraktet familie-SUV som per i dag er en av Norges mest solgte elbiler.
Rekkevidde: Opptil 513 km (WLTP)Pris fra: 336 600,-

Xpeng P7 - elektrisk
Dette nye, kinesiske bilmerket har allerede SUV-en G3 på plass i Norge, som også var finalist i Årets Bil da den kom. Nå kommer Xpeng P7, som blir en direkte konkurrent til Tesla Model 3. Ifølge den norske importøren er bilen fullpakket med nytt utstyr og ny teknologi.

Rekkevidde: Opptil 530 km (WLTP)Pris fra: 447 820,-
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.