Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Vi befinner oss utenfor Harald A. Møllers kontorer på Frysja. Midt på plassen står den, en grønn og hvit utgave av sorten, omkranset av halve VW-organisasjonen.
Importøren har akkurat fått vite at deres nyeste elbil, Volkswagen ID. Buzz, er kåret til Årets Bil 2023.
Prisen utdeles for 15. år på rad i regi av Dagbladet, Dinside og Elbil24.
Bare noen dager tidligere fikk den samme gjengen vite at de hadde vunnet delprisen «Folkets Favoritt», der publikum stemte frem sin favoritt.

Aldri noe tvil – her er Folkets Favoritt!
VW ID. Buzz tok med andre ord «the double», og dro i land begge prisene - og det med en solid margin. Dette er imidlertid ikke første gangen en elbil har vunnet begge prisene i samme kåring. Sist gang det skjedde var i 2020, da Polestar 2 stakk av med flest stemmer fra leserne, og dermed ble Folkets Favoritt 2021. I tillegg gjorde den best inntrykk på de syv medlemmene i fagjuryen, som stemmer frem Årets Bil 2023.
Historisk
ID. Buzz var i år likevel med på å skape historie, ettersom dette er første gang at finaleheatet på syv kun bestod av elbiler. I fjor var det bare nesten, men Nissan Qashqai – som ladbar hybrid - kloret da til seg en av finaleplassene. I år var det ingen diskusjon. Finaleheatet måtte bli fullelektrisk.
Årets finale fant som vanlig sted på Rudskogen Motorsenter, der de syv finalist-bilene ble kjørt gjennom en rekke øvelser – alt fra slalåm, unnamanøver, banekjøring, med mer. I tillegg bedømmes bilene på komfort, det praktiske, og ikke minst sikkerheten.
At en bil som ID. Buzz kan vinne en kåring som Årets Bil er ikke det minste rart, spesielt ikke med tanke på den x-faktoren ID. Buzz besitter. Den får hodene til å snurre hvor enn den havner. Det kan også legges til at bilen i helgen ble kåret til Årets Bil i Danmark. I Januar skal en av verdens mest prestisjefyllte priser deles ut, Car of the Year i Europa. Også her er ID. Buzz med i finaleheatet.

Fantastisk!
- Dette var en helt fantastisk nyhet for hele organisasjonen vår, som har jobbet lenge og hardt med å forberede introduksjonen av ID. Buzz i det norske markedet. Vi er selvsagt veldig stolte av denne modellen, og da er det jo utrolig moro at både folket og juryen er enige med oss gjennom kåringen av personbilvarianten ID. Buzz Pro til årets bil, forteller Håkon Wirak, som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.
For det er nettopp avdelingen for nyttekjøretøy denne bilen sorterer under.
- For oss betyr disse utmerkelsene mye, og ikke minst gir de oss viktig motivasjon i det videre arbeidet med å elektrifisere personbilparken og nyttekjøretøysegmentet, avslutter Wirak, med et stort smil om munnen.

Juryen
De syv jurymedlemmene som har stemt frem ID. Buzz som vinner, representerer et bredt spekter av fagkunnskap om bil. Her finner vi representanter fra de respektive mediene som arrangerer Årets Bil i Norge, og fra organisasjoner som på forskjellig vis jobber med bil til daglig.
Jurymedlemmene er:
- Anders G. Hovde, Kantar
- Børre Skiaker, KNA
- Bård Eker, Eker Group
- Fred Magne Skillebæk, Elbil24
- Rune Korsvoll, Dinside
- Ståle Frydenlund, Norsk Elbilforening
- Turid Næss, Dagbladet
Hvert av jurymedlemmene avgir sine stemmer i form av poeng etter en rangering. Når disse poengene er lagt sammen, sitter vi igjen med en liste, der vinneren har fått flest poeng, nummer to har fått nest flest poeng, og så videre.

Etter årets avstemming var seieren soleklar, og VW ID. Buzz endte opp med over dobbelt så mange poeng som nummer to.
Vi utpeker aldri tapere i Årets Bil kåringene, ettersom de syv finalistene alle er å anse som de syv beste alternativene på markedet. Vi ender likevel opp med en rangering, og de tre øverste plassene gikk i år til VW ID. Buzz, Nio ET7, og deretter en delt tredjeplass mellom Nissan Ariya og Renault Megane E-Tech – to biler som forøvrig deler samme plattform.
Som tabellen viser, så fikk altså ID. Buzz mer en dobbelt så mange poeng av juryen som neste bil på lista. Det forteller en om dens suverene seiersposisjon, og at den er en verdig vinner, med god margin.
Slik ble poengene fordelt fra de respektive jurymedlemmene:
Plass: | Bård | Fred Magne | Børre | Ståle | Turid | Rune | Anders | Totalt | |
1 | VW ID Buzz | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 18 |
2 | Nio ET7 | 3 | 3 | 2 | 8 | ||||
3 | Renault Megane E-Tech | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 7 | ||
3 | Nissan Aryia | 2 | 3 | 1 | 1 | 7 |
Interessant er det også at en kinesisk produsent klatrer opp på andreplass, med Nio ET7.
De to bilene på delt tredjeplass er begge to en del av Renault-Nissan aliansen, og har faktisk mange delte komponenter, deriblant plattformen.
Dermed gjenstår det bare å gratulere Volkswagen som merke, med ID. Buzz som modell.
Vår test kan du lese her:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.