Elektrisk Audi A6

Audi A6 e-tron er lansert

Ikonet blir hel-elektrisk, og får rekkevidde på over 70 mil!

UMISKJENNELIG: Audi A6 e-tron blir en stor og luksuriøs bil med Sportback-linjer. Designslektskapet til A6 og A7 er tydelig, selv om Audi selv mener den markerer starten på et helt nytt designkonsept. Foto: Audi
UMISKJENNELIG: Audi A6 e-tron blir en stor og luksuriøs bil med Sportback-linjer. Designslektskapet til A6 og A7 er tydelig, selv om Audi selv mener den markerer starten på et helt nytt designkonsept. Foto: Audi Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Audi har virkelig giret opp sin elbil-satsing, og bare dager etter at Q4 e-tron var offisiell, avslører tyskerne nå konseptet for sin neste elektriske luksusbil under Auto Shanghai; Audi A6 e-tron.

A6 er en av Audis aller sterkeste merkevarer. Bilen ble introdusert som Audi 100 allerede i 1968, før den fikk sitt nåværende navn i 1994. Den ble først introdusert som Sedan, Avant (stasjonsvogn), senere også Allroad - og til slutt Sportback - under navnet A7.

Bilen har aldri før vært hel-elektrisk, kun som hybrid. Sist ut var Audi A6 TFSIe, en ladbar hybrid som kom i 2019 med elektrisk rekkevidde på inntil 91 kilometer (WLTP).

Ny plattform - PPE

A6 e-tron blir en firedørs sportback som skal bygges på Audi og Porsches nye PPE (Premium Platform Electric) teknologiarkitektur, som skal tas i bruk mot slutten av 2022. Plattformen skal danne grunnlaget for både SUV-er med høy bakkeklaring og lavere biler, som Audi A6 e-tron, og er forberedt for drift på bakhjul og på alle fire hjul (Quattro).

Batteristørrelse og akselavstand til personbiler som bruker PPE skal være skalerbart, men stikkord er flatt gulv, god akselavstand, minimalt med overheng og mulighet for store batterier.

Batteriene skal kunne lades med hastigheter på inntil 270 kW på 800V-ladere, slik vi alt har sett på Porsche Taycan og Audi e-tron GT.

Tydelig slektskap

Selv om det foreløpig kun er snakk om en konseptbil, hinter Audi om at designen ikke kommer til å avvike så mye fra produksjonsversjonen. Slektskapet til sine forgjengere vil mange mene er tydelig, selv om Audi selv sier den markerer starten på et helt nytt designkonsept.

Bilen har dessuten tilsvarende ytre mål som sine forgjengere A6 og A7, det er altså snakk om en stor og ruvende bil, med sine 4,96 meter i lengden, 1,96 meter i bredden og 1,44 meter i høyden.

Konseptbilen er utstyrt med to elektriske motorer som til sammen byr på en effekt på inntil 350 kW (469 hestekrefter) og dreiemoment på 800 Nm. Det skal sørge for å bringe bilen fra 0-100 kilometer i timen på godt under fire sekunder.

Aeorodynamisk og god rekkevidde

Audi sier de har brukt enormt store ressurser på å lage den så aerodynamisk som mulig, både den generelle karosseriutformingen, men også gjennom en rekke detaljer her og der som skal lede luften effektiv rundt karosseriet. Det har har endt i en cW-verdi på 0,30, som betyr lav luftmotstand, mindre energiforbruk og dermed også bedre rekkevidde.

Batteriet i Audi A6 e-tron-konseptbilen er på rundt 100 kWh. Det skal være nok til å gi den en rekkevidde på over 70 mil, i følge Audi. Dermed plasserer den seg i samme landskap som en annen luksus-elbil som har fått mye oppmerksomhet den siste tiden, Mercedes-Benz EQS.

Takket være 800V-lading og effekt på inntil 270 kW, skal bilen, under optimale forhold, kunne få 30 nye mil rekkevidde på ti minutter. 25 minutter skal være tilstrekkelig for å lade batteriet fra 5 til 80 prosent, lover Audi.

Innovative løsninger

Konseptbilen har selvfølgelig alt du kan tenke deg av sikkerhetsløsninger, og noen innovative lysløsninger som er verdt å merke seg. Lys som tilpasser seg omgivelsene for å gi optimal sikt, for eksempel, men som også kan skreddersys. OLED-baklysene har for eksempel dioder som kan skreddersys i fasong etter smak og behag.

Til sammen sju projektorer er plassert på sidene av bilen, som blant annet kan projisere varsler på bakken. Det kan for eksempel være varsel om at bilen er i ferd med å svinge, eller for å advare fotgjengere og syklister om at dørene er i ferd med å åpnes.

Men det stopper ikke der. LED-lysene i fronten kan også fungere som en projektor med høy kvalitet. I følge Audi kan man for eksempel parkere bilen foran en mur, starte et spill på mobilen og projisere det på en flere meter bred storskjerm istedenfor å bruke skjermen i bilens midtkonsoll. Om dette kommer på produksjonsversjonen av A6 e-tron vet vi ikke, men ideen er i hvert fall spennende.

Audi A6 e-tron kommer sannsynligvis på markedet i 2023.

Vi kommer tilbake med flere detaljer om A6 e-tron så snart vi har dem.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer