Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Tidligere i uken stakk en Audi-katt hodet ut av sekken, og fortalte at oppgraderingen av Audi e-tron skal hete Audi Q8 e-tron, noe vi var klar over fra før. I dag kom resten av katta ut av sekken, da Audi slapp de øvrige detaljene rundt bilen.
Alle versjoner og karosseriformer får oppgraderingen samtidig, uavhengig av om det er S-modellene, uten S, med det store batteriet, eller det minste.

E-tron, I-Pace eller EQC? Dette er eierne mest og minst fornøyd med
Inntil 60 mil rekkevidde
Og la oss starte med batteriene, for her skjer det et enkelt bytte. Batteriet som tidligere stod i de største utgavene, e-tron 55, vil nå bli det minste batteriet som tilbys. Disse bilene vil nå få tallkombinasjonen 50, som de minste til nå har hatt. Audi Q8 e-tron 55, altså de største modellene, vil nå få et nytt batteri på svimlende 114 kWh brutto, eller 106 kWh netto om du vil. Til de av dere som ikke husker de gamle tallene kan vi repetere at det som nå blir det minste batterialternativet vil ha et energilager på 95 kWh brutto, og 89 kWh netto anvendelig kapasitet.

Disse to vil nå få en oppgitt rekkevidde etter WLTP-standarden på 48 mil for de nye 50-modellene, og opp til 60 mil for de nye 55-modellene, dersom du velger Sportback-karosseriet. Den har som kjent litt lavere luftmotstand (Cw-0,24) enn den mer stasjonsvogn-pregede utgaven (Cw-0,26). Begge deler blir med andre ord løftet kraftig med tanke på rekkevidde.

«Gratis» service på ny elbil: Så gode er avtalene
Raskere lading
Med større batteri øker også ladeeffekten. Batteriet på 114 kWh vil derfor kunne oppnå en ladeeffekt på opptil 170 kW på det meste, og det interessante er å se ladekruven. Den er tilnærmet like flat som den har vært hele tiden, en ladekurve Audi e-tron er alene om å tilby, men nå har den i tillegg fått et løft rundt 60 prosent SoC (State of Charge) som gjør at ladefarten øker.
De tre kommende modellene vil også ha kraftigere motorer. Tilbudet blir som følger:
- Audi Q8 e-tron 50: 340 hk / 664 Nm
- Audi Q8 e-tron 55: 408 hk / 664 Nm
- Audi SQ8 e-tron: 503 hk / 973 Nm
I tillegg skal det nevnes at alle disse tre modellene blir å få i valgfrie karosseriversjoner – SUV eller Sportback.
Forøvrig, at navnet har havnet på Q8 skyldes blant annet at Audi har lagt om til ny navnstrategi, der alle rene elbiler skal benytte partall-rekken, mens ladbare hybrider og øvrige skal benytte oddetallene.

Bilene måler 4.915 millimeter i lengde, og 1.937 millimeter i bredde. Bagasjerommet måler nå 594 liter for SUV-modellen, mens det begrenses til 555 liter for Sportback-utgaven.
Rent visuelt vil du ikke være i tvil om at dette er en Audi e-tron, men du må på detaljene for å finne ut at det er en Q8. Om du ikke er kjent med e-tron fra før, så ser du det i det minste på emblemene, og når det er sagt, så får også Audi en ny logo som er flatere og mer todimensjonal.
Front og hekk har også fått sine oppdateringer. Det er tross alt her det er enkelt å endre detaljer uten å endre karosseriplater.
En spennende lysfunksjon blir også implementert, der du får avansert trafikkinformasjon lyst opp i veibanen, du får indikator for blinklysene vist i veibanen, og du får filvarsling også vist med lysteknologi.

Innvendig blir det nye materialer i seter og dører, det blir ny dekorbelysning, og du kan få røde sømmer fra Audi Sport i sømmene på ratt, seter, midtkonsoll, med mer.
- Med Audi Q8 e-tron består den elektriske porteføljen fra Audi nå av åtte modeller. Vi skal gjøre vårt for at det kun selges nullutslippsbiler i Norge innen 2025, og kommer til å ha 20 modeller i Audis portefølje i løpet av de neste fire årene, forteller Elin Sinervo, Norges-sjef for Audi.
Slik så det ut da vi testet e-tron første gang:
Så gjenstår det å se om Q8 e-tron har fått nok oppgraderinger til fortsatt å holde seg høyaktuell i markedet. Til nå har e-tron vært så populær at den har havnet øverst på registreringsstatistikken opptil flere ganger. Det kan bli vanskeligere for den nye modellen dersom vi ender opp med både moms og vektavgift fra nyttår, men den vil etter alt å dømme gjøre det bra, sett opp mot konkurrentene i samme klasse.

De nye rekkevidde-vinnerne: Nå løsner det!
Forhåndssalget starter straks
Audi skal starte forhåndssalget 14. november, men de første bilene vil først være på norske veier til våren.
De foreløpige prisene starter på 658.100 kroner for en standard Q8 e-tron SUV, og opp til 841.000 kroner som startpris for en SQ8 e-tron. Husk bare at du må huke av for en del ekstrautstyr, og du må sansynligvis sette av noen kroner til moms og vektavgift.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.