Audi e-tron facelift:

Audi e-tron oppgraderes kraftig

Men hva skal barnet hete, og hvor langt skal den gå?

KRAFTIG ENDRET: Men det er først og fremst under skallet.
KRAFTIG ENDRET: Men det er først og fremst under skallet. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Audi e-tron var den første elektriske familiebilen som kom på markedet for å konkurrere med Tesla Model S og Model X. Nå har de første bilene rukket å rulle mer enn tre år på hjulene, og det er på høy tid at den oppgraderes. Utviklingen går i lyntempo, spesielt når vi snakker om elbiler, som fortsatt må anses å bestå av ny teknologi.

Den norske importøren bekrefter til Elbil24 at en ny utgave vil bli lansert med salgsstart i 2022, altså innen utgangen av året.

Det er likevel ikke det samme som at bilene vil komme før nyttår, noe vi regner med først vil skje et lite stykke ut i 2023.

Audi e-tron oppgraderes kraftig

E-Cannonball

At Audi nå bekrefter en ny modell henger antagelig sammen med at de denne helgen skal delta i E-Cannonball, et sprøtt arrangement der du kan se de snodigste doninger kjøre med forbruk som bare noen av kriteriene, og et overordnet mål om å vise at elektrisk mobilitet også fungerer på lange distanser.

Med startnummer 63 finner vi Audi-team 1, som naturligvis kjører en Audi, men modellen de skal bruke står fortsatt omtalt som "TBA" – to be announced.

Det er naturligvis ikke fordi Audi ikke vet hva de skal plukke ut av garasjen for anledningen, men fordi de ikke ønsker å si hva bilen skal hete, og her er vi inne på noe vesentlig.

Et eller annet med Q

Elbil24 erfarer nemlig at neste generasjon av bilen vil hete Q6. Dette er ikke bare noe vi spekulerer i, men som vi vet. Likevel er det tegn til at denne første oppgraderingen av e-tron, som snart er på vei, ikke skal hete Q6. Den vil derimot få modellnavnet Q8.

Det bor ingen naturlig logikk i dette, for den neste generasjonen av e-tron - Q6 - som blir lansert i 2024, kanskje med salgsstart i 2025, ikke er noe mindre enn dagens e-tron. Da er det noe underlig at den oppjazzede utgaven vi først vil få se får navnet Q8. Den som venter, får se.

Kraftig oppgradering

Det er også ventet at Audi nå tar grep om rekkevidden og effektiviteten. Dagens e-tron har ord på seg for å være sulten på energi, og derfor også har noe kortere rekkevidde enn dagens marked forventer av en premium-bil på dette nivået. Dette gjenspeiles også i salget, for e-tron har vært så populær at den rett som det er har vært månedens mest solgte bil. Det begynner likevel å bli en stund siden sist, noe som peker på at markedet har endret seg, uten at e-tron har hengt helt med i det siste.

Vi forventer derfor en kraftig oppgradering på både batteri og effektivitet, og indikasjoner forteller at vi kan forvente noe i nærheten av det BMW iX har å by på, nemlig et sted over 110 kWh, kanskje til og med høyere.

Det vil i så tilfelle gi bilen en rekkevidde på over 60 mil, uten å måtte lade. Og det bør den klare i dagens konkurransebilde.

Detail photos
Detail photos Vis mer

Og når vi først er inne på lading, så er det også ventet at den vil få enda høyere ladefart. Audi e-tron var uslåelig på ladefart da den kom på markedet, men også her har elbilene endret seg veldig i den senere tiden. Både Mercedes-Benz og BMW utnytter nå de maksimale 200 kW som deres eget ladenettverk, Ionity, er i stand til å levere på 400 volts arkitektur.

Audi e-tron har til nå prioritert en litt lavere effekt, men over litt lengre tid, med det resultatet at de kommer vel så godt ut av ladetestene. Vi tror likevel at Audi har forbedret seg på dette området også, og ser ikke bort fra at de streker strikken nærmere 170 kW, og på sikt helt opp mot taket på 200 kW.

Om du skulle være blant dem som tror at man må opp på 800 volt for å lade raskere enn disse bilene som jobber med 400 volt? Da bør du lese denne saken:

Blir dyrere

Audi Q8 e-tron (eller blir det e-tron Q8?) vil åpenbart bli dyrere enn dagens modell, i all den tid vi nå ser ut til å måtte betale moms på alt over 500.000 kroner. Under en av våre stadige utflukter for å teste biler har vi likevel hørt at arvtageren til dagens modell vil koste et sted rundt 75.000 Euro i Tyskland. Det blir likevel feil å forsøke å regne seg frem til en norsk pris på dette, men med en Euro-kurs på rundt 10-kroningen, så vil den altså koste et sted mellom 750.00 – 800.000 kroner i Tyskland.

Hva vi kan forvente av Audi under årets E-Cannonball blir spennende å se, for det vil også gi noen indikasjoner på hva vi har i vente når bilen settes i produksjon og skal trilles ut til sine nye eiere. Det blir også spennende å se hva TBA blir byttet ut med når Audi overfor arrangørene blir nødt til å opplyse om hva barnet skal hete.

Vi, for vår del, gleder oss mer til å få plantet baken i et eksemplar så fort som mulig. Da er det duket for både rekkevidde- og ladetest. Du hører fra oss!

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.