Konseptbil:

Audi GrandSphere skal sette standarden

LANG: Når lengden teller, er Audi GrandSphere å regne med.
LANG: Når lengden teller, er Audi GrandSphere å regne med. Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): ­I disse dager lanserer Mercedes-Benz sitt nye elektriske flaggskip, EQS. Dette skal for alvor være bransjestandarden for hva luksus og elektriske biler angår, men Mercedes får naturligvis ikke være alene om å ville levere det samme til kravstore kunder.

Og det er ikke utenkelig at det er samme målgruppe Audi sikter mot når de nå viser en diger doning, mest for å vise hva fremtiden kommer til å bringe på markedet.

Audi GrandSphere er den andre bilen av til sammen tre Sphere-modeller, og dette er den store luksuriøse utgaven av dem. Bilen skal vises på bilmessen i München den kommende uken, men vi har tatt en forhåndstitt på hva Audi tenker.

Audi GrandSphere skal sette standarden

Selvkjørende

Først av alt, hva GrandSphere består av rent teknisk, som batterikapasitet, rekkevidde og ytelser er i utgangspunktet urelevant. Det er ikke dette Audi ønsker å vise, men lukker heller opp dørene og viser oss hva som er å finne på innsiden. Kluet er at dette er en bil som har all teknologi som skal til for å by på autonom kjøring på nivå fire, av totalt fem.

På nivå fire har teknologien kommet så langt at du ikke lenger trenger å følge med på hva som foregår på veien. Du er rett og slett fritatt i et og alt.

Du kan naturligvis kjøre bilen selv, dersom du ønsker det, og da har du alle verktøy som ratt og pedaler tilgjengelig. Når du så kommer ut på kjedelige motorveier, og til et punkt der du begynner å bli ufokusert rundt kjøringen, heller sjekker telefonen, pløyer gjennom noen spillelister, og kanskje har ringt den tredje kompisen for å ha noe å slå ihjel tiden med, ja da er det bedre å la bilen selv ta seg av kjøringen.

Audi GrandSphere skal sette standarden

Ingen ratt eller pedaler

Da trenger du verken ratt eller pedaler, og disse blir derfor trukket tilbake bak et deksel. I stedet blir hele dashbordet gjort om til en stor skjerm i bilens fulle bredde, og du kan heller jobbe, ta noen videomøter, eller se på en film, om du ønsker. Derfor er også seter og innredning bygget på et helt annet tankesett.

Det skal ikke bare fungere på en måte der det er tatt for gitt at man er ute og kjører bil, men blir kjørt av bilen.

Når vi så tar steget et trinn videre, til nivå fem, så er det ikke lenger snakk om å bare bli kjørt. Da kan faktisk bilen dra ut og plukke opp – eller levere – var og tjenester for deg.

Ny modellrekke?

Når Audi først har valgt å lage en demobil for autonom kjøring, så har de samtidig valgt å gjøre den til en skulptur på fire hjul. Den måler som sagt 5,35 meter i lengde, og har en akselavstand på 3,19 meter.

Den som har kjørt så stor bil før vet at dette må defineres som en grand tourer, en langtraver som har syvmilsstøvlene på.

Audi innrømmer selv at denne i godt monn overgår deres egen Audi A8, så vi skal ikke se bort fra at vi her sikter på en helt ny modell. Kanskje A9 eller til og med 10? Med kort overheng, flatt panser, og de tradisjonelle coupé-linjene, ligger også alt til rette for at bilen får en lav luftmotstand, som betyr at den kan være effektiv.

Med ratt....
Med ratt.... Vis mer
...og uten ratt.
...og uten ratt. Vis mer

Kjent plattform

Bilen er for øvrig bygget på PPE-plattformen (Premium Platform Electric), som også Porsche skal lage biler på. Forå gi bilen alle funksjoner og den komfort Audi mener er nødvendig, er bilen utstyrt med luftfjærer. Dette vitner mer om at bilen sikter mot komfort enn sport.

I denne konfigurasjonen er bilen bestykket med et batteri på 120 kWh, som bruker opp hele plassen under gulvet på bilen. For å utnytte dette har bilen blitt utstyrt med motorer på samlet 848 hestekrefter fra et dreiemoment på svimlende 960 newtonmeter.

For å lade batteriet opp igjen kan bilen på det meste ta imot 270 kW som en makseffekt, det samme som både Porsche Taycan og Audi e-tron GT tar imot.

VI sa til å begynne med at det ikke var rekkevidde og ytelser som er tema for konseptbilen, men vi kan legge til at Audi har sagt at rekkevidden er på mer enn 75 mil, så får vi bare vente å se hvor mye mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.