Audi Q4 e-tron

Audi letter på sløret om Q4 e-tron

Får blant annet skjerm på 70 tommer i frontruten.

AR-skjerm: Hele 70 tommer skal den hele projiseringen av skjermen i frontruten være på. Foto: Audi
AR-skjerm: Hele 70 tommer skal den hele projiseringen av skjermen i frontruten være på. Foto: Audi Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Audi viser i dag frem deler av sin nye Q4 e-tron – en slags lillebror til den e-tron vi kjenner fra veiene i dag. Bilen bygger på samme plattform som blant annet VW ID.3, ID.4 og Skoda Enyaq.

Så like er bilene at også akselavstanden og batteriløsningene er de samme.

Men de tre merkene klarer absolutt å differensiere bilene såpass at de likevel skiller seg godt fra hverandre. Elbil24 har nå fått se bilen og interiøret. Her er det vi har fått vite, så langt.

KAMUFLERT: Bilen er for anledningen kamuflert, men viser i stor grad det vi forventer å se. Foto: Audi
KAMUFLERT: Bilen er for anledningen kamuflert, men viser i stor grad det vi forventer å se. Foto: Audi Vis mer

God plass

Vi har nå fått en gjennomgang av bilen, sammen med dem som har utviklet den. Det er spesielt innvendig Audi nå har gitt oss detaljene, men også de utvendige dimensjonene er klare.

Bilen blir 4.590 millimeter lang, 1.865 millimeter bred, og 1.613 mm høy. Akselavstanden er den samme som de andre bilene, med 2,76 meter.

Takket være at hjulene er trukket langt ut i hjørnene blir også hjulhusene til lite hinder i selve passasjerkabinen. Denne er nå blitt 1,83 meter lang, kan Audi fortelle, men snakker da om den delen der fører og passasjerer er ment å oppholde seg. Og baksetepassasjerene får i Q4 e-tron en sittehøyde som er syv centimeter høyere enn i fremstolene, noe som gjør at også barna får god oversikt.

Q4 e-tron kommer også i en Sportback-versjon, som har en mer liggende taklinje i bakkant. Hvorvidt den høye sitteposisjonen for baksetepassasjerene også gjelder i denne er uklart, med tanke på takhøyden.

AUDI: Detaljer fra førermiljøet. Foto: Audi
AUDI: Detaljer fra førermiljøet. Foto: Audi Vis mer

Innvendig plass

Som sagt er Q4 e-tron en veldig nær slektning av både VW ID.4 og Skoda Enyaq. Sett med litt mer generelle øyne er dette samme bil med tre forskjellige varemerker, ispedd deres identitet. Likevel er det enkelte detaljer som er forskjellige – som blant annet bagasjeromsvolumet. Mens Enyaq kan skilte med 585 - 1710 liter, mens ID.4 tilbyr 543 – 1575 liter.

Audi q4 e-tron kan på sin side by på 520 – 1.490 liter, og er dermed den av bilene med minst bagasjeromsvolum.

Men ikke alle trenger mest mulig, og her har nok Audi valgt alt som kan defineres som premium, fremfor volum. I q4 e-tron kan du eksemepelvis velge en bakseterygg som splitter 40/20/40 for best mulig fleksibilitet, og ved å legge ned midtre del får du blant annet en gedigen plass for å legge ski og denslags inne i bilen, om du ønsker. For en elbil er det svært praktisk å slippe skiboksen, ettersom det gjør store utslag på rekkevidden.

Tre skjermer

På rattet Audi presenterer, som for øvrig er flat i topp og bunn og har haptiske kontroller, har du tre mulige skjermer å velge blant. Hovedskjermen sitter naturligvis foran rattet, mens du i toppen av midtkonsollen har en skjerm for bilen og underholdningssystemet. Her har Audi to alternative størrelser å by på, avhengig av utstyrsversjoner. Denne er da på enten 10,25 eller 11,6 tommer.

I tillegg har Audi dratt nytte av det samme AR-systemet som VW og Skoda har gjort i sine biler, der du får projisert hjelpemidler ut på frontruten, med alt fra avstander, skiltgjenkjenninger, navigasjonsveiledere, og mye annet.

Synsfeltet i denne tilsvarer hele 70 tommer, forteller Audi. Dette gjøres blant annet ved at displayet fungerer på en tredimensjonal måte, der informasjonen legges i flere lag innover i bildet.

LIKHETER: Q4 e-tron blir en nær slektning av VW ID.4 og Skoda Enyaq. Foto: Audi
LIKHETER: Q4 e-tron blir en nær slektning av VW ID.4 og Skoda Enyaq. Foto: Audi Vis mer

Plast er kommet for å bli

I selve interiøret er det nå gjenbruk som gjelder. De fleste materialene i nye biler er laget av resirkulert plast. Det skiller bare hvor eksklusiv opplevelse man får fra de forskjellige produsentenes materialer. Eksempelvis lager flere av dem et slags ull-lignende materiale ved å spinne plasttråder, og deretter kjøre de gjennom en prosess som ligner litt på garving av ull. Audi gjør også det samme.

For 45 prosent av materialene innvendig er resirkulert polyester, og i hvert sett med seter har brukt et antall av 26 plastflasker, tilsvarende våre halvannenlitere.

Innvendig blir det fire forskjellige fargevalg, i tillegg til S-Line utgaven. Det blir også ni forskjellige utstyrsversjoner å velgeblant, der fem av disse blir tilgjengelig for basisutgaven av bilen, mens de fire siste kun kan velges i S-Line.

Foreløpig er Audi Q4 e-tron ventet på markedet mot slutten av året. Hvorvidt vi får se Sportback-utgaven samtidig som SUV-utgaven er foreløpig ikke kjent. Ei heller om det er to- eller firehjulsdrift på de første bilene. Til høsten vet vi langt mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.