Audi og BMW endrer modellnavnene

Audi vil nå skille mellom odde- og partall. BMW flytter sifre.

KAN BLI HISTORIE: Så korte modellnavn ser det ut til at det kan bli slutt på fra BMW. Foto: Fred Magne Skillebæk
KAN BLI HISTORIE: Så korte modellnavn ser det ut til at det kan bli slutt på fra BMW. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Bilprodusentene har ganske varierende kreativitet når det gjelder navn på bilene sine.

Tesla holder det forholdsvis enkelt med S, X, 3 og Y, mens Honda nettopp har delt mer informasjon om modellen e:Ny1, som ikke er fullt så minimalistisk. Toyota har elbilen bZ4X og Volkswagen har begynt å døpe bilene sine prefikset med «ID.».

Som regel finnes det et system i modellbetegnelsene, som ofte blir enklere å oppdage etter hvert som flere biler lanseres.

Audi med partall og oddetall

Audis første elbil på norske veier ble døpt e-tron, men det siste året har tyskerne valgt å endre noe på strategien. Q8 e-tron er facelift-modellen som fortsetter der den første e-tron-modellen slapp, og så har selskapet kommet med en noe mindre modell, Q4 e-tron.

Snart kommer også Q6 e-tron, som da størrelsesmessig plasserer seg mellom de to nevnte.

Q er bokstaven Audi bruker på sine SUV-modeller, og det skal de fortsette med, men toppsjefen Markus Duesmann kunne forrige uke avsløre at elbiler fremover ville benevnes med partall, mens fossilbilder (inkludert plug-in hybridmodeller) ville få oddetall i modellbetegnelsen. Det melder Motor Authority.

En ikke-elektrisk utgave av Q8 e-tron vil da få navnet Q9. Og når klassikeren A4 kommer i ny versjon, vil altså de ikke-elektriske utgavene få modellnavnet A5, mens elbilene blir kalt A4, sannsynligvis fortsatt med e-tron som etternavn.

BMW flytter på tall

BMW har foreløpig et ganske ryddig oppsett på sine elektriske modeller. De batterielektriske bilene starter alle med bokstaven «i», så kommer eventuelt en X dersom det er en SUV/crossover og deretter et siffer som indikerer modellserien.

Til etternavn har de xDrive om de trekker på alle fire og eDrive om de ikke gjør det. Dernest følger to sifre som gir en indikasjon på hvor mye krutt de har i form av motor/batteri. Nylig duellkjørte vi for eksempel iX xDrive40 mot en kinesisk nykommer, der førstnevnte da har mindre motor/batteri enn iX xDrive50.

Det er nettopp disse to siste sifrene som nå ser ut til å bli trukket helt frem i den første delen av modellnavnet. Nettstedet Carbuzz har oppdaget at BMW har registrert intet mindre enn 48 modellnavn hos det tyske patentkontoret de siste par ukene.

Eksempler er iX120 og iX130, som da vil være iX1 i to ulike motor/batteri-konfigurasjoner, og i530 og i550, som da vil være den kommende i5-modellen i to ulike varianter. Dette harmonerer i større grad med navngivingen BMW tradisjonelt har brukt.

Som du ser gis det ikke av de nye modellnavnene hvorvidt bilene trekker på to eller fire hjul, så sannsynligvis vil xDrive fortsette å leve som et etternavn på bilene med firehjulsdrift.

Mer om

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.