(Elbil24): På samme måte som at Volvo har hatt sine herregårdsvogner, nær sagt i generasjoner, har Audi hatt sine Avant-modeller, og det siden 1977. Den tid er likevel ikke over, selv ikke etter elbilenes inntog, og tross at «alle» vil ha SUV.
For nå viser Audi frem konseptutgaven av sin nye Audi A6 e-tron Avant, en fullelektrisk bil som kommer på markedet i 2024.
Bilen skal bygges på selskapets nye PPE-plattform (Premium Platform Electric), en plattform som er laget ene og alene for fullelektriske biler. Dette er naturlig nok den lange utgaven av plattformen, som senere også vil komme i kortere utgaver. Plattformen skal også kunne brukes til mer høyreiste biler, og vi vil blant annet være basis for den fremtidige Audi Q6 e-tron også.


Frekk design
Elbil24 har tidligere snakket med Audis sjefsdesigner, Marc Lichte, som den gangen gjerne ville invitere oss ned i kjelleren der hemmelighetene stod, om han hadde kunnet. Audi A6 e-tron Avant var en av disse hemmelighetene, og her er den – i det minste som en ferdig modell. A6 er som kjent en av de store bilene fra Audi, noe den fortsatt vil være.
Konseptbilen måler 4,96 meter i lengde, 1,96 meter i bredde, og den er 1,44 meter høy. Dette passer pent inn i segmentet, og kan i det minste anses som en god indikasjon på hva vi kan vente av det ferdige produktet.

Nå må du vente opptil ett år: Sjekk ventetiden på 76 elbil-modeller
Men dette er ikke første gangen vi ser utkast basert på PPE-plattformen, for under bilmessen i Shanghai i 2021 viste Audi frem konseptutgaven av Audi A6 Sportback e-tron – en bil som minnet mer om Audi A7, noe vi ikke skal se bort fra at den vil hete når den endelig kommer på markedet.
Men Norge er et marked for biler med god lasteevne, og det vil være liten tvil om hvilken av disse to som stikker av med de fleste kundene. For med A6 Avant kaller Audi seg selv for «lagringsmesteren».
I et Teams-møte Elbil24 hadde med Audi angående bilen, ville de ikke si noe om bagasjeromsvolumet, men lovet at til og med de som var vant til biler med forbrenningsmotorer ville bli overrasket. Dessuten, bilen kommer også med frunk.
Sjumilsstøvler
Betegnelsen «lagringsmester» gjaldt i dobbelt forstand, Audi mener også at den er en lagringsmester når det gjelder batterikapasiteten. De er riktig nok forsiktige med å angi et tall for denne kapasiteten, men lover likevel at bilen skal få en rekkevidde på opptil 700 kilometer, på det meste. Dette skal den klare fra et batteri på rundt 100 kWh. Audi bekrefter også at A6 vil få samme ladeegenskaper som Audi e-tron GT.
Det betyr en maksimal ladeeffekt på 270 kW, basert på 800 volts ladespenning.
Med dette vil det kun ta ti minutter å økre rekkevidden med nye 30 mil, forteller selskapet. La oss så legge til at dette antagelig er på en god dag.
Samtidig skal det sies at Audi garantert vil komme med alternative modeller, både med mindre batterier, og med valgfri to- eller firehjulsdrift.
Hissigste modell skal uansett klare sprinten til 100 km/t på under fire sekunder, mens basismodellen skal klare det samme et sted under 7-tallet.
Hva en toppfart måtte bli har vi ikke fått vite noe om, men en bil med de påståtte dynamiske egenskapene som denne vil ha, ventes å kunne nå de typiske 250 km/t på hissigste utgave.
Slik så det ut da Elbil24 testet den aller første Audi e-tron:
Audi forteller at bilen er utstyrt med to elmotorer på til sammen 350 kW (476hk) fra et dreiemoment på 800 Nm. Den skal også ha luftfjærer på alle fire, og adaptive støtdempere.
Bilen skal for øvrig ha en luftmotstand med en CW-verdi på lave 0,22 for Coupé-utgaven, og 0,24 på Avant-versjonen.
Bilen kommer som sagt på markedet i 2024, og du har selvfølgelig gjettet helt riktig når du tenker at det er for tidlig å si noe rundt prisene.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.