<strong>SVÆRT LIK:</strong> Designsjef Marc Lichte lover at produksjonsmodellen ikke avviker nevneverdig fra konseptbilen. Foto: Audi
SVÆRT LIK: Designsjef Marc Lichte lover at produksjonsmodellen ikke avviker nevneverdig fra konseptbilen. Foto: Audi Vis mer

Audi e-tron GT:

Audis heftigste nærmer seg Norge

Og i dag åpnet importøren for reservasjon. Her er alt vi vet om bilen.

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir deg tilgang til de beste artiklene, og en lang rekke medlemsfordeler.

(Elbil24:) Fra i dag kan du reservere det som kanskje er Audis aller frekkeste bil noensinne. Elbilen Audi e-tron GT har lenge høstet stor oppmerksomhet, takket være designen, og de foreløpig estimerte ytelsene.

I dag melder importøren at de åpner opp for forhåndsreservasjoner, en slags køordning som er gjeldende før selve bestillingene kan legges inn. Ettersom dette er en prestisjemodell, har Audi lagt opp et eget løp for de som reserverer på forhånd. Reservasjonsbeløpet er satt til 20.000 kroner, men er fullt refunderbart.

Det planlegges blant annet eksklusive arrangementer for de som forhåndsreserverer en Audi e-tron GT, forteller importøren.

Form og funksjon

Da Audi viste frem bilen første gang, var det mang en hake som falt både et og to knepp. Kommentarene lot ikke vente på seg, og jeg er helt sikker på at designsjef Marc Lichte ser på e-tron GT som sitt foreløpige mesterverk hva bildesign angår.

-Som med alt annet innen design, så må formen harmonere med funksjonaliteten, forteller Lichte i et intervju.

Dette er et begrep vi biltestere også minner oss selv om, hver eneste gang vi tester biler. Dersom vi opplever «form før funksjon», så er dette store innhogg i fornuften. Derimot kan det være en stor boost til følelsen. Så må man la pendelen svinge mellom form og funksjon, mellom fornuft og følelser. Marc Lichte mener å ha truffet på midten, med tanke på hva slags bil e-tron GT er ment å være.

Audis heftigste nærmer seg Norge

En nær slektning

Det er ingen hemmelighet at e-tron GT er en nær slektning av Porsche Taycan. Bilene deler både plattform og drivlinjer. Vi vil likevel se forskjeller, antagelig mer for å skille bilene så mye at det ikke ser ut som om de er snytt ut av den samme nesa.

Den store forskjellen blir unektelig selve utseendet, og begge beveger seg til grensen mot å kunne kalles supersportsbiler.

Det gjelder forøvrig ikke bare utseendet, men også ytelsene. Vi kjenner de fleste versjonene av Taycan, fra en kommende Taycan med én motor og bakhjulsdrift, til Taycan Turbo S med firehjulsdrift og to motorer og to gir. Vi tipper det samme vil bli tilfellet fra Audi.

Et mulig scenario:

  • Audi e-tron GT - En basismodell med bakhjulsdrift og 80 kWh batteri
  • Audi e-tron GT Quattro - En basismodell med firehjulsdrift, ca. 530-560 hk, 93 kWh
  • Audi e-tron GT S Quattro – Firehjulsdrift og økt effekt, ca. 650 – 680 hk, 93 kWh
  • Audi e-tron GT RS Quattro – Toppmodell med firehjulsdrift og ca. 750 hk, 93 kWh
<strong>LINJELEKKER:</strong> Selv om linjene er endret, så kjenner vi igjen layout og funksjoner fra øvrige Audi. Foto: Audi
LINJELEKKER: Selv om linjene er endret, så kjenner vi igjen layout og funksjoner fra øvrige Audi. Foto: Audi Vis mer

I konseptbilen henviser de til en bil med totalt 590 hestekrefter fra to elmotorer, firehjulsdrift, og en akselerasjon til 100 km/t som skal gjøres unna på 3,5 sekunder.

Dette er omtrent det samme som Porsche Taycan 4S leverer, en bil som i Norge er priset til 968.000 kroner.

Fra Porsche kommer også en tohjulsdreven utgave med lavere effekt og noe reduserte ytelser. Dette tipper vi altså at vi får se fra Audi også, når alle modellene er på plass.

800 volt

I gulvet ligger det en batteripakke som på konseptbilen er oppgitt å være 90 kWh. Vi ser ikke bort fra at dette er endret til 93 kWh innen bilen kommer på markedet. Om ikke, så er dette nok et punkt der VW-gruppen ønsker å skille Porsche og Audi, for Taycan leveres med 93 kWh batteri, med unntak av enkleste utgave.

Alle modellene vil kjøre på 800-volt teknologi, et system Porsche har utviklet på vegne av VW-gruppen - først brukt i Taycan.

Audi oppgir at man med dette kan lade bilene opp til 80 prosent på 20 minutter, noe som ligger i samme område som Porsche oppgir på sine modeller, med en ladeeffekt på maksimalt 270 kW. Det betyr at Audi også har den samme ladeeffekten som Porsche, ettersom ladetidene som oppgis er omtrent de samme.

Som kjent er Ionity sitt ladenettverk i stand til å levere 350 kW, noe Porsche har bekreftet de vil utnytte på sikt – bare ikke riktig enda.

Rekkevidde er for e-tron GT Concept oppgitt til ca. 40 mil, og det stemmer godt overens med Taycan, som pendler mellom rett under og rett over 40 mil med største batteri. De heftigere utgavene har større hjul som standard, noe som trekker forbruket opp, og rekkevidden ned.

<strong>FLAT OG BRED:</strong> De vitale mål er omtrent i samme område som Porsche Taycan. Foto: Audi
FLAT OG BRED: De vitale mål er omtrent i samme område som Porsche Taycan. Foto: Audi Vis mer

Ikke bare nisje

Det er lett å tro at det kun vil selges en håndfull slike biler i året, men markedet er langt større enn som så. Se bare på Porsche Taycan, som det i skrivende stund er registrert rundt 870 eksemplarer av hittil i år. Så gjenstår det å se om Audi e-tron kan nærme seg tilsvarende antall, når den dukker opp.

Vi blir ikke forundret om Audi på sikt kan klare tilsvarende tall, for bilene skiller seg veldig med tanke på utseendet, og smaken er som kjent som baken.

Om rundt et år får vi fasiten. Da er bilen på norsk jord, og Audi har antagelig gitt oss svar på om våre estimater rundt de fire modellene stemmer.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer