Volvo XC40 Recharge:

Avduket sin nye elbil i Oslo

Oslo: Volvo dro duken av sin nye elbil for pressen i hovedstaden. Her er alt vi fikk se og høre.

Oslo: Volvo har avduket en av markedets mest spennende biler for 2020 i hovedstaden. Se hva de har å by på. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Volvos første elbil, Volvo XC40 Recharge, fikk sin Europa-premiere da den ble avduket for pressen i Oslo 13. desember.

Bilen er merkets første helelektriske SUV, og blir første ut av en helt ny modellportefølje i Volvo, som heter Recharge.

Rekkevidde, hengerfeste og firehjulsdrift

Den helelektriske SUV-en får to motorer, en foran og en bak, og kommer med dermed firehjulsdrift som standard. Motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm.

Bilen vil dermed kunne akselerere fra 0–100 kilometer i timen på 4,9 sekunder, og toppfarten skal være 180 km/t.

Et 78 kWh batteri skal gi en estimert rekkevidde på over 400 kilometer, målt etter WLTP.

– XC40 Recharge leverer alt det norske elbilkunder ønsker seg. Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Det blir mulig å bestille XC40 Recharge med tilhengerfeste. Tillatt tilhengervekt er 1500 kilo. I tillegg er det fra før klart at bilen får bagasjerom i front, en såkalt frunk (front trunk).

Bak finner vi et bagasjerom på 413 liter. Når seteryggene legges ned, har du 1.373 liter å boltre deg på.

TORS HAMMER: Lyktene har den typiske Tors Hammer-signaturen. Foto: Fred Magne Skillebæk
TORS HAMMER: Lyktene har den typiske Tors Hammer-signaturen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Lader 80 prosent på 40 minutter

XC40 kommer med mulighet for lynlading med en effekt på opptil 150kW. Med en hurtiglader kan batteriet lades til 80 prosent kapasitet på 40 minutter.

Bilen leveres med Type 2/CCS som ladestandard, og Volvo vil tilby en fastmontert vegglader som ekstrautstyr.

– Dette er en bil våre kunder og forhandlere har sett fram til i lang tid. XC40 blir en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget, og med de egenskapene bilen har, tror vi dette blir en perfekt elbil for Norge, sier informasjonssjef Erik Trosby.

XC40 Recharge lanseres med utstyrsnivå̊ tilsvarende et såkalt R-design, som blant annet inneholder sportsseter, parkeringssensorer, takrails, high performance lydanlegg og adaptive cruisekontroll standard.

Den blir også den første bilen som får det helt nye infotainmentsystemet som er basert på Googles Android Automotive. Føreren vil også kunne styre bilen via den stemmestyrte assistenten, på samme måte som i den nære slektningen Polestar 2.

XC40 er Volvos første bil som vil kunne motta trådløse oppdateringer, på samme måte som Tesla sine biler. Dette skal gjøre at bilen alltid er oppdatert.

IDENTISK: Alle utvendige mål tilsvarer en bensin- eller dieselversjon. Foto: Fred Magne Skillebæk
IDENTISK: Alle utvendige mål tilsvarer en bensin- eller dieselversjon. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Sikkerhet i høysete

Fordi bilen ikke har en tradisjonell forbrenningsmotor, har Volvo redesignet den originale XC40 og forsterket karosseristrukturene i bilen.

I tillegg til at frontpartiet til bilen skal være forsterket, har Volvo også gjort endringer på bilens bakende. Her har den elektriske drivlinjen blitt integrert i karosseristrukturen, noe som gjør at kreftene ved en kollisjon i større grad skal distribueres vekk fra kupeen, og sørge for mindre belastning for passasjerene.

Den elektriske XC40 har fått en ny aktiv sikkerhetsteknologi, og blir den første av merkets biler som blir utstyrt med en helt ny versjon av sikkerhetssystemet ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).

Den nye ADAS-plattformen består av en rekke radarer, kameraer og sensorer.

KJENT MILJØ: Innvendig er bilen helt lik en standard XC40 R-Design. Foto: Fred Magne Skillebæk
KJENT MILJØ: Innvendig er bilen helt lik en standard XC40 R-Design. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Pris og levering

Volvo åpner for bestilling av XC40 Recharge i uke 3, 2020. Bilen har fått en veiledende pris fra kr 490.000, – eks. frakt og levering. Priser på ekstrautstyr og utstyrspakker blir klare nærmere salgsstart.

Trosby sier at det er forventet at Volvo i Norge vil få̊ god tilgang til biler for det norske markedet. De første bilene kommer til Norge i fjerde kvartal 2020 og levering fortsetter utover i 2021.

– Interessen for XC40 Recharge har vært enorm. Vi har passert 7000 på interesselisten og forventer økt interesse nå̊ som flere detaljer om bilen slippes, sier Trosby.

STORT NOK? Bilen har et bagasjerom på 413 liter før stolleken har begynt. Foto: Fred Magne Skillebæk
STORT NOK? Bilen har et bagasjerom på 413 liter før stolleken har begynt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Volvo XC40 Recharge
Motor:2 x elektrisk
Effekt:408 hk
Dreiemoment:660 Nm
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet (brutto):78 kWh
Batterikapasitet (netto):75 kWh
Rekkevidde (WLTP):400 km +
Ombordlader:11 kW
Hurtiglading:150 kW
Ladestandard:CCS
0-100 km/t:4,9 sek
Toppfart:180 km/t
Tilhengervekt:1500 kg.
L x B x H:4425 x 1900 x 1652
Akselavstand:2700 mm
Bagasjerom:413 / 1373 liter
Taklast:75 kg.
Varmepumpe:Tilvalg
Pris fra kr.:490.000
Garanti:5 år
Garanti batteri:78 % / 8 år / 160.000 km

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.