Hyundai og Kia

Avslører enorm elbilsatsing: Lover dramatisk økning i rekkevidde

Hyundai Motor Group skal ha hele 31 elbiler i porteføljen allerede i 2030. Og rekkevidden? Den skal økes med inntil 50 prosent.

NY FABRIKK: Hyundai skal bygge en ny, supereffektiv fabrikk dedikert til elbilproduksjon i Sør-Korea. På bildet legges siste hånd på en Hyundai Kona i en annen av bilprodusentens fabrikker. Foto: Hyundai
NY FABRIKK: Hyundai skal bygge en ny, supereffektiv fabrikk dedikert til elbilproduksjon i Sør-Korea. På bildet legges siste hånd på en Hyundai Kona i en annen av bilprodusentens fabrikker. Foto: Hyundai Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Med en elbilandel som nærmer seg 90 prosent på registreringsstatistikken, er det lett å tenke at alle ønsker seg elbil her til lands.

Virkeligheten er naturligvis langt mer nyansert. Fortsatt er nesten 80 prosent av bilparken fossil, og interessen for brukte diesel- og bensinbiler er fortsatt høy.

Årsakene er mange og sammensatte, men rekkevidde er en av de viktigste. Mange fossilbileiere vegrer seg rett og slett for å kjøpe elbil, på grunn av at rekkevidden i mange tilfeller er betydelig kortere enn for tilsvarende bensin- og dieselbil.

Heldigvis går verden framover. Når alle de store bilprodusentene nå girer opp elbilsatsingene kraftig, samtidig som de stopper eller reduserer videreutviklingen av forbrenningsmotorer, står forbedring av rekkevidden naturligvis høyt på agendaen.

31 elbilmodeller i 2030

Hyundai Motor Group (Hyundai, Kia og Genesis) har lenge vært blant de mest fremoverlente elbilprodusentene.

Nylig annonserte de en kraftig oppjustering av elbilsatsingen, blant annet skal det bygges en ny supereffektiv fabrikk i Sør-Korea dedikert til elbilproduksjon. Her skal produksjonen komme i gang i 2025.

Samtidig skal det investeres store summer i en ny elbilplattform kalt eM. Plattformen skal være svært skalerbar og passe alt fra småbiler til store SUV-er. Samtidig introduseres nye og mer effektive motorerer, batterier med bedre kapasitet og ny maskin- og programvare - som sammen skal gi inntil 50 prosent bedre rekkevidde i forhold til på dagens modeller.

Fortsetter etter videoen

SLIK BLIR DEN SEENDE UT: Kia viser for første gang både eksteriør og interiør på Kia EV9. Video: Kia Vis mer

I skrivende stund har Hyundai Ioniq 6 en oppgitt rekkevidde på 612 kilometer. Dette er den elbilen fra selskapet med lengst rekkevidde. På ny plattform kan kanskje rekkevidden for fremtidige modeller nærme seg 100 mil, og da bør ikke dette lenger være noe ankepunkt.

Og innen 2030 skal Hyundai, Kia og Genesis ha hele 31 elbiler i porteføljen. Målet er at Hyundai Motor Group skal være blant de tre største elbilprodusentene i verden i starten på neste tiår, med en årlig produksjon på 3,64 millioner kjøretøy.

Stor konkurranse

Hyundai er imidlertid i godt selskap. Både Toyota, Volkswagen, Nio og Mercedes-Benz er blant bilprodusentene som har annonsert forbedringer i plattform og batteripakker, som skal gi kraftig forbedret rekkevidde i framtidige modeller.

Det er bare å glede seg. Inntil videre kan du jo kose deg med denne saken:

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.