Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): I disse dager er det mange som opplever å måtte stå i ladekø ved hurtigladestasjoner, spesielt på de mest populære turiststedene og utfartsveiene. Og selv om ladehastigheten blir stadig raskere på nye elbiler, tar det fortsatt vesentlig lenger tid enn å fylle diesel og bensin.
Men det finnes enkelte aktører som tenker alternativt, for å få mest mulig rekkevidde på elbilen - på kortest mulig tid. Mest kjent er den kinesiske elbilprodusenten Nio, som satser tungt på batteribytte som et alternativ til tradisjonell lading. Selskapet er aktuell i Norge med flere bilmodeller dette året.

Her lanseres elbilmerket Nio i Norge
Gjort på tre minutter
Systemet er enkelt. Du triller bare bilen inn på en batteribyttestasjon, og så tar roboter seg av selve byttet av batteriet, som er lett tilgjengelig fra undersiden av bilen. I løpet av tre minutter har det tomme batteriet blitt erstattet med et fulladet, og du kan kjøre videre.
Man kan velge mellom forskjellige abonnementsløsninger på slike batteribytter, avhengig av hvilke behov man har, eller man kan lade på tradisjonell måte.
I hjemlandet Kina har selskapet allerede etablert 301 batteribyttestasjoner, og disse har fullført mer enn 2,9 millioner bytter de siste årene, ifølge tall fra Nio.
I videoen øverst får du blant annet se hvordan disse byttene foregår.

Om 14 år kan det være slutt
4000 stasjoner på blokka
Nå har selskapet nettopp offentliggjort planene for de neste tre årene, og de er svært offensive. Allerede i løpet av 2021 har de mål om at det skal være 700 operative byttestasjoner, mot 500 som tidligere annonsert. Og før utgangen av 2025 er målet at selskapet skal ha etablert 4000 byttestasjoner globalt.
Norge er det første landet utenfor Kina at bilprodusenten satser, og også her kommer det byttestasjoner. Selskapet lanserer sine første bilmodeller i Norge mot slutten av året, og planlegger 16 byttestasjoner her til lands allerede før utgangen av 2022.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.