Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): VW har vist frem sin neste elbil, ID.7, som sedan. De har også vist bilen som en fremtidig stasjonsvogn-utgave. Vi har allerede prøvekjørt sedanen i en kamuflert utgave, en bil som først og fremst blir levert med én elmotor og bakhjulsdrift.
Det er også meldt om en fremtidig firehjulsdreven utgave, men her har VW foreløpig ikke ville dele detaljer – før nå.
Det eneste de har delt er tre detaljbilder av en bil de kaller GTX, som de også har gjort på de firehjulsdrevne ID.4 og ID.5. Sammen med disse detaljbildene har de sagt at den firehjulsdrevne utgavene vil bli lansert på bilmessen i München i september.

Denne uken ble derimot en firehjulsdreven utgave av bilen avslørt i Kina. Dette ved at bilen der gjennomgikk den ordinære homologeringsprosessen, og opplysningene som her oppgis er å anse som offentlige. Spesifikasjonene for den firehjulsdrevne ID.7 er dermed avslørt.
Avslørt av typegodkjenningen
Bilen som gjennomgikk godkjenningsrutinene har – som vanlig for firehjulsdrevne elbiler – fått én elmotor foran og én bak. I dette tilfellet er bilen utstyrt med en elmotor på 150 kW bak, og en motor på 80 kW foran.
Det utgjør en samlet effekt på 230 kW, tilsvarende 313 hestekrefter.

Bilen har med dette 14 hestekrefter mer enn ID.4 og ID.5 med firehjulsdrift her hjemme. Samtidig har de europeiske utgavene av ID.7 med bakhjulsdrift kun én motor på 286 hestekrefter. I Kina er de tohjulsdrevne utgavene av iD.7 satt opp med en 204 hesters motor, tilsvarende de tohjulsdrevne ID.4 og ID.5 .

Lønner det seg med ladepakker?
Hva med europa?
Dette gjør at vi ikke kan si med sikkerhet at konfigurasjonene på de europeiske utgavene av den firehjuldrevne vil ha samme elmotorer som de kinesiske, ettersom de tohjulsdrevne er forskjellige. Samtidig er det altså 14 hestekrefter mer enn ID.4 og ID.5, og ville for mange helt sikkert vært nok.
For, hallo, vi skal ikke langt tilbake i tid før 313 hestekrefter hørte sportsbilene til.
I det minste kunne dette vært et budsjettalternativ. I kombinasjon med stasjonsvognen ville dette utvilsomt vært en bil som hadde passet det norske markedet godt. Sedaner er vi nordmenn generelt mindre interessert i.
Her avdukes stasjonsvognen:
Kan spådommene være riktigere?
Etter vår prøvekjøring av sedanen gjorde vi noen ville gjetninger om at de firehjulsdrevne ville få samme motor bak som den bakhjulsdrevne, altså 289 hestekrefter. I tillegg spådde vi at bakre motor fra ID.3, 4 og 5 på 150 kW ville havne foran. Dette ville gitt bilen nær 500 hestekrefter, noe den garantert ville kledd til fulle, størrelsen tatt i betraktning.
Men for å holde oss til det som er bekreftet, så er det ikke sagt noe fra europeisk hold om motorisering på de firehjulsdrevne utgavene. Å se ukritisk på de kinesiske utgavene er alt for usikkert, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet, eller spørre de som vet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.