Opel Astra-e

Avslørte romslig, elektrisk stasjonsvogn

30 år etter debuten på veiene, kommer snart den første helelektriske utgaven av Opel Astra. Spesielt Sports Tourer-versjonen kan bli spennende for det norske markedet.

ASTRA-E: En gang var Astra en av Norges aller mest populære bilmodeller. I 2023 blir den revitalisert i helelektrisk utgave. Foto: Opel
ASTRA-E: En gang var Astra en av Norges aller mest populære bilmodeller. I 2023 blir den revitalisert i helelektrisk utgave. Foto: Opel Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Det er snart ikke mulig å fortelle om en ny bil som kommer på markedet, uten å fortelle at den også kommer som elbil. Siste ut i så måte er klassikeren Opel Astra, som nå kommer i helt nye utgaver.

Flere varianter

Bilen kommer både som kombi og stasjonsvogn, og som plug-in hybrid og helelektriske utgaver. Og selv om det kanskje kan virke litt umusikalsk i disse dager; også i diesel- og bensinutgaver - som Opel riktig nok bedyrer skal være svært effektive.

Fra Opel har vi fått bekreftet at det - naturlig nok - kun blir aktuelt å ta inn hybrid- og helelektriske variantene til Norge. Førstnevnte er ventet i kombi-utgave til våren, mens stasjonsvogna «Sports Tourer» kommer noen måneder senere.

Opel Astra-e, som blir navnet på den elektriske utgaven, kommer på veiene først i 2023, også denne i kombi- og stasjonsvogn-utgaver.

Dermed slår den følge med Corsa-e og Mokka-e, i tillegg til varebilene Combo-e Life og Vivaro-e Life, som også kommer som flerbruksbiler. Elbil24 har tidligere også omtalt Manta-e, en annen elektrifisert klassiker som mange er svært spente på.

Bilder av Sports Tourer-utgaven:

Bilder av kombi-utgaven:

Spennende stasjonsvogn

Norge er tradisjonelt sett et land der stasjonsvogner har stått sterkt. De siste årene har SUV-ene overtatt mye av dette markedet, men noe av årsaken er også at det foreløpig er svært beskjedent med stasjonsvogner i elbilmarkedet.

Opel Astra-e Sports Tourer bør i hvert fall appellere til dem som trenger god bagasjeplass, hele 548 liter får man her, og dette kan økes til 1574 liter dersom man legger ned seteryggene bak. Seteryggene kan for øvrig deles 40:20:40.

Selve bilen måler 464 centimeter og 186 centimeter bred. Akselavstanden er 273 centimeter, som er betydelig lengre enn på eksisterende Astra-er.

Lastehøyden er 60 centimeter, noe som er en god del lavere enn på typiske SUV-er. Det skal bidra til enkel inn- og utlasting, lover Opel, for eksempel av barnevogner og lignende.

Bilen vil også få den nye Vizor-fronten, fra et designspråk som vi kjenner allerede kjenner fra Opel Mokka. Hvorvidt sort panser og tak blir valgfrie kontrastdetaljer slik vi kjenner det fra Mokka er usikkert.

Mye skjerm - men også knapper

Innvendig er den utstyrt med det Opel kaller «Pure Panel», en horisontal heldigital skjermflate som leverer tilpasset informasjon til fører og passasjerer. Støtte for Apple Carplay og Android Auto er på plass.

Vi kan også regne med nye betjeningsfunksjoner, og etter alt å dømme mulighet for fullverdige OTA-oppdateringer (Over The Air).

Likevel er Opel klare på at de viktigste funksjonene fortsatt skal få fysiske knapper.

Sikkerheten skal også være godt ivaretatt, med de nyeste førerassistansesystemene og en rekke kameraer og sensorer rundt bilen. Bilen har også head-up-display i frontruten.

RYDDIG: Førermiljøet i nye Opel Astra-e får en fin blanding av fysiske knapper og skjermbetjening. Foto: Opel
RYDDIG: Førermiljøet i nye Opel Astra-e får en fin blanding av fysiske knapper og skjermbetjening. Foto: Opel Vis mer

Ny plattform?

Utover dette er det foreløpig ikke mange detaljer som er avslørt om Opel Astra-e. Vi vet at hybridversjonen vil være basert på tredje generasjon EMP2, en plattform som den deler med en rekke biler fra Stellantis-gruppen.

Hva de helelektriske utgavene blir bygd på er usikkert, men i mars kunne Elbil24 avsløre at Peugeot 308 kommer som elbil på en helt ny plattform. Dette fikk vi vite av prosjektdirektøren for 308, Jérome Micheron, under et lukket møte.

Så hva har dette med Opel Astra å gjøre? Jo, Opel ble som kjent kjøpt opp av PSA-gruppen, nå Stellantis, som er en del av Peugeot. De har allerede snakket om deres nye eVMP plattform, som blant annet blir basisen for Peugeot e-308. Plattformen er dedikert elbiler i c- og d-segmentet, og både Peugeot 308 og Opel Astra er biler i c-segmentet.

Kan få lang rekkevidde

Per nå er det sagt at denne plattformen skal kunne huse batterier med kapasiteter i området 60 - 100 kWh, og by på en rekkevidde helt opp til 650 kilometer.

Den nye plattformen er likevel langt mer enn bare en batterikasse, og inkluderer blant annet en helt ny programvare, med alt det fører med seg.

Om 308 vet vi at den er 4,37 meter lang. Kompakt-utgaven av Astra er i samme segment, og vi tør tippe den vil bli omtrent like stor.

For den fullelektriske e-308 er det anslått lansering i 2023, altså det samme for den fullelektriske Astra.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.